2015-02-28

Portföljrapport februari 2015

Februari har stängt för handel och det är dags att sammanfatta utvecklingen för utvalda portföljer hos familjen Thelenius.

Det har gått fortsatt bra och trots stora inslag av preferensaktier så har vi skuggat index upp. Detta på grund av minusräntan som får ses som en engångseffekt gällande värdepapper av räntekaraktär.

Apropå räntor så köpte jag mitt första räntebevis i den nystartade portföljen för bilsparande.
Räntebevis kan man köpa courtagefritt hos Avanza vilket är trevligt även om spreaden är lite stor i mitt tycke. Jag la en limit på köpsidan som gick igenom vilket medgav en bra kurs. Då jag har preferensaktier i den här portföljen i övrigt så ville jag balansera med något säkrare instrument. Jag är dock tveksam till om räntebevis har en bra risk/reward jämfört med preferensaktier men konceptet fast ränta + stibor känns bra över en 5-årsperiod. Största nackdelen är nog kreditrisken i det enskilda bolaget (Lindorff) men efter lite snabbkoll så kan man tycka att den rimlig i förhållande till räntan. Utdelningsflödet i bilportföljen blir jämnt och fint hursomhelst:

Detta sparande är långt ifrån kassaskåpssäkert men roligare än ett räntekonto på 1,5% i mitt tycke.

Nåväl hur ser det ut för det långsiktiga sparandet?

Löneväxlingsportföljen verkar överträffat OMXS30 då jag lyckades med en bra trade i början av månaden samt att McDonalds gått starkt på slutet. Utdelning från SAS Pref skedde februari och i mars väntas det trilla in pengar från Pfizer, McDonalds och Microsoft.

Barnens portföljer och min kärestas pensionssparande har utvecklats väl och här har en del preferensaktier bytts ut mot stamaktier då det blir bättre på sikt tror jag. Likartad utveckling mot index i alla fall.



Några preferensaktier har dock tagit sig in på listan över vinnare totalt sett beroende på den hausse som jag tidigare nämnt för tillgångsslaget samt att vi ökat i några stamaktier som gått starkt, exempelvis HM.


Nordea och Castellum i topp alltjämt verkar det som.

Det är nog lätt att bli fartblind i denna uppgångsfas vi befinner oss i och det kanske blir mindre roliga portföljrapporter framöver men man får vara nöjd så här långt i alla fall. Min gissning är sidledes/svagt positiv utveckling över utdelningssäsongen med vinsthemtagningar/riskminskningar därefter.





2 kommentarer:

  1. Hej,
    Hur tänker du med McDonald?
    De möter mer och mer konkurrens och måste anpassa sig, vilket påverkar deras lönsamhet. Det blir intressant att se vad händer när de får lite europeisk blod på toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående MCD är jag inte så påläst som jag borde vara men tycker att värderingen är rimlig givet direktavkastning och deras marginaler. Hur de klarar sig på riktigt lång sikt är svårare att sia om men tror de har möjligheter att ha goda marginaler och fortsatt bra utdelningar.

      Tack för kommentaren!

      Radera