2015-03-31

Kvartalsrapport Q1 2015

Dags att sammanfatta mars månad och det första kvartalet för 2015 för en del av familjens portföljer.

Om vi börjar med mars så har det väl varit en ganska sansad månad med uppgångar på ungefär 1-1,5% för familjens aktiva aktieportföljer.

Kvartalet är roligare att sammanfatta då utvecklingen varit mellan 12-15% med mindre volatilitet än index vilket antyder att den riskjusterade avkastningen är god.

Utdelningssäsongen är i full gång och det borde innebära en dämpade effekt på eventuella kursfall kommande månader. Man kan fundera på om en del väljer att minska/kliva ur i slutet av maj men vi kommer nog ligga kvar tills vidare i princip fullinvesterade då man får väga courtagekostnader mot kursrisk samt att vi är långsiktiga i vårt sparande.

Om man ska nämna något om sena omallokeringar i mars så har jag bytt lite Hemfosa preferensaktier mot Saltängen som en liten "räntekrydda" i den defensiva delen i portföljerna tillsammans med de andra preferensaktierna.

Vidare har vi plockat in små poster InXL Innovation, Kappahl och Investor. På säljsidan finns Beijer Alma och Hifab som ett led i någon form av fokusering.

I min egna löneväxlingsportfölj har jag minskat i befintliga innehav, sålt alla fonder och köpt in mindre poster av Saltängen, CellaVision och Clas Ohlson. Däremellan blev det en liten daytrade i Troax då jag fick en liten post via dess IPO i veckan som var.

Om man kikar på fördelning av stamaktier så har diversifieringen blivit lite bättre kan jag tycka.



Utdelningskalendern är fortsatt fin med stabil månadsutdelning och en YOC på 5,7% för hela portföljen.


Lönerevisionen för 2015 är inte klar ännu men jag brukar öka bruttolöneavdraget med några hundralappar/månad för varje år då löneväxling som sparform är den bästa på sikt i skrivande stund för mig då jag har turen att ha optimala förutsättningar. Fördelen för löneväxling gentemot ISK/KF kommer att öka om förslaget med ökad schablonskatt går igenom men man ska inte bli förvånad om det även blir sämre för pensionsförsäkringar framöver...





0 kommentarer:

Skicka en kommentar