2015-06-05

Småbolag: GWS Production

Stabila bolag med höga utdelningar i all ära men att ha en liten del av portföljen avsatt för "kryddor" gör det hela lite roligare även om utfallet kan variera kraftigt.

I barnens portföljer har jag några småbolag som jag tänkte skriva lite om för att dela med mig om mina tankar kring dessa.

Vill poängtera att jag oftare köper mindre bolag utifrån affärsidé och potential före stabila nyckeltal så vidare granskning rekommenderas innan man fattar sina egna beslut kring eventuellt köp eller sälj i omnämnt värdepapper.

Först ut är GWS Production (GWS/First North)


GWSAB marknadsför en mobilbaserad person och resetjänst. Tjänsten innehåller säkerhetsrelaterad information om det land som besöks inklusive larmnummer, senaste hot och incidenter, risk-klassificeringar och allmän bakgrundsinformation, säkerhetsvarningar när incidenter som kan påverka resenärens säkerhet inträffar, spårning av resenären, SMS-kommunikation med möjlighet att kommunicera i skadade eller överbelastade nät, SOS-nummer och resenärens exakta position. Tjänsten säljs till företag via partners, som en del av företagets totala säkerhetserbjudande. (text från Om bolaget hos Avanza)

Jag fick upp ögonen för bolaget via Snåljåpens utmärkta video-intervju med en representant från bolaget. Efter en snabbtitt på värdering och koncept samt bedömning om att mjukvaran bakom tjänsterna verkar vara rätt avancerad så gjordes ett spontanköp av en liten post till respektive barns portfölj.



Att utveckla mjukvara allmänt är kostsamt och ska den vara väl fungerande så rinner det lätt iväg miljoner (miljarder om vi pratar finansbranschen) och om tittar på bolagets värdering så skulle man kunna tycka att det vore en munsbit för en större aktör att lägga ett bud för att komma åt plattformen. I veckan kom det in en större order så om nuvarande negativa kassaflöde vänds till positivt så ser det spännande ut framöver och risken på nedsidan borde minskas. Dock så när man handlar småbolag så får man räkna med stora rörelser då omsättningen kan vara väldigt varierande från dag till dag.

Slutligen så är det inget bolag som lämpar sig för en stor portföljandel i dagsläget men som en liten krydda är det kul med denna typ av aktier. Trenden är svagt stigande sen notering med ett rejält utbrott efter ordern så vid eventuell rekyl mot trendlinjen så kan jag nog tänka mig att öka lite till som det känns just nu.

Vilka småbolag har ni?

1 kommentar:

  1. Aktien har gått osannolikt bra de sista dagarna nu, +100% sen köp

    SvaraRadera