2015-10-31

Månadsrapport oktober 2015

Börserna har stängt för denna månad och en sammanfattning över perioden är på sin plats.

Portföljutveckling
Överlag har alla familjens portföljer utvecklats väl och i linje med index då oktober bjudit på en rejäl uppgång på nästan 10%.

I huvudportföljen Global Dividend har det tillkommit tre innehav: BASF, Tobin properties och Realty Income och den ser nu ut så här:



Portföljen har nu nått sitt tak för antal innehav, det vill säga 35 stycken. Många tycker nog att det är får många men jag tycker nog att det är hanterbart än så länge. Faktum är att det finns aktier man är sugen på att plocka in men någon övre gräns kanske är bra att ha.

Det jag gjort istället är att ändra inriktning något i min pensionsportfölj till mer fokus på tillväxt och framtida potential så denna månad fick Starbucks och Disney byta ut Munich Re. Funderar på Google och Amazon framöver men vi får se.

Bäst i familjen är sonens portfölj då hans Blizzard och Microsoft gått bra bland andra.



Privatekonomi
Bytte bolånebank i veckan vilket frigör lite till mer sparande samt det första återköpet av fyra fribrev gick igenom och kommer att placeras i pensionsportföljen.

Den BRF som jag är medlem i går som tåget i och med de låga räntorna och en avgiftsfri månad väntar i december samt en sänkning för 2016 med 5%. Som ensam medlem tycker jag att vi borde öka amorteringstakten istället och jag ska sätta ihop ett material som förklarar fördelarna med amortering inom BRF till nästa stämma.

Bloggen och Twitter
Nytt ATH i antal sidvisningar vilket är inspirerande. Många andra bloggare har länkat och retweetat tweets vilket uppskattas mycket (ingen nämnd ingen glömd). Att bli omnämnd på Avanza är smickrande och det ska bli spännande att se vad de hittar på framöver.

Är uppe i 43 följare på Shareville och det tycks som min SmallCap-portfölj drar mest intresse, kanske för att den är upp nästan 30% på tre månader. Den portföljen är väldigt liten i absoluta mått vilket kan vara bra att veta innan man går "all-in" och jag kommer sannolikt berätta lite mer om innehaven framöver.

Jag har fått förfrågan om att hålla föredrag om utdelningsinvestering vilket känns hedrande så nu kanske man måste lära sig det på riktigt :-)

Framåt funderar jag på en ny version av verktyget Mina utdelningar, önskemål mottages tacksamt.

Inlägg kring statslåneräntan lär det bli och funderar på ett verktygsstöd där med om intresse finns.

Vad vill ni se mer/mindre av?


4 kommentarer:

  1. Kul att det går bra :) Du förtjänar uppmärksamheten, bra jobb med bloggen!

    Man kan inte hämta utdelningsdag och belopp från tex. http://www.nasdaq.com/symbol/wpc/dividend-history så att man slipper hitta exakt datum för alla utdelningar och även så den sköter sig själv lite mer. Jag var själv lite lat när jag använde mig av verktyget och bara satte in rätt belopp på rätt månad.
    Sedan är ju alltid utdelningstillväxt och utdelning per månad lite intressant men den första verkar vara lite jobb med att räkna ut (då de är gött om de sköter sig självt snarare än att man måste uppdatera manuellt) och det andra ganska är en smådetalj som kluddar upp för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för feedback och input!

      Cross-domain scripting är inte möjligt när man kör koden på klienten isf på en server så dina önskemål skulle nog kräva en server-lösning vilket är inte är snutet ur näsan.

      Men jag visst vore det smutt om det uppdaterades automatiskt så det är något jag tittar på helt klart, återkommer...

      Radera
    2. Ahh, har dålig koll på script, kanske höra med börsdata? De har ju både siffror och server? :>

      Radera
    3. Ja den dagen Börsdata får in amerikanskt data då börjar vi snacka...

      Radera