2015-12-19

Veckan som gått: 2015-51

Att förutse hur börsen ska utvecklas är väldigt svårt tycker jag och veckan som gått har visat tydligt hur fort det kan gå åt ena och andra hållet.

Jag är försiktigt positiv fortfarande till börsen och tycker mig har valt många aktier som kommer att höja eller behålla utdelningsnivåer 2016 i alla fall.

---

Småbolagsportföljen fortsätter att gå bra, synd att den är så liten bara :-)


---

Veckans händelse måste nog vara när jag och sonen såg nya Star Wars-filmen i onsdags (vilket fick mig att öka i Disney), kan varmt rekommendera den.

---

Vissa preferensaktier har haft de tungt denna vecka, jag är glad över att jag ändrade strategi för några månader sen men tycker förstås det är tråkigt för de som har en stor andel preffar i portföljen, utdelningar till till trots.

---

Veckans portföljhändelser

Många köp blev det under veckan då en större premie till löneväxlingen damp ner samt beroende på en något ändrad strategi för sparande på lång sikt.
---

AT&T, Realty Income och Pfizer höjde utdelningarna i veckan, trevligt för oss aktieägare, mer julklappar att vänta nästa vecka?

4 kommentarer:

  1. Ja just nu ser det ut som preferensaktierna deppar ihop. Kan de komma att återhämta sig efter årsskiftet månntro, eller är glansdagarna över?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror glansdagarna är över om det inte mot förmodan blir en våg av ytterligare räntesänkningar.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Starwars kan säkert vara ett bra köp på för Disney och ge lite bättre spridning av intäkterna, men resultatet från den delen får nog svårt att påverka utvecklingen överlag när man jämför med storleken på ESPN. Kan Disney kanske ha en svagare vinstutveckling under några år till man minskat media networks-delen? Jag tror jag väntar lite på bättre kurs även om den kommit ner lite nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir sannolikt påverkad när man gillar vissa produkter...

      Oavsett tror jag Star Wars blir en kassako under många år och ROI snart redan hemma gissar jag.

      Tack för kommentar!

      Radera