2016-01-16

Veckan som gått: 2016-02

Ja vad säger man - en stökig vecka på börsen kanske? :-)

Tycker själv att mitt psyke står emot nedgångarna än så länge men det kanske delvis beror på att mina portföljer är relativt små.

Man kan fortsatt trösta sig med utdelningar, ökad direktavkastning vid återinvestering och att alla våra portföljer ligger bättre än index (både Sverige och Globalt).


Bilden ovan är från min globala utdelningsportfölj som uppvisar lite bättre utveckling än index samt har lägre volatilitet.

---

Veckans portföljhändelser
HändelseAktie/fondPortföljKommentar
KöpHiQz2036 Global DividendReinvestering utdelningar
UtdelningGlobal X SuperDividend ETFFruns pension (KF)
DisneyDotterns KF
z2036 Pension
MondelezSonens KF
NyhetRealty IncomeDe flestaUtdelningshöjning 5% (på årsbasis)
Clas OhlsonÖkad försäljning
HMÖkad försäljning
Omega Healthcare Investorsz2036 Global DividendUtdelningshöjning 7% (på årsbasis)

Som utdelningsinvesterare är det julafton när bolagen deklarerar höjning av utdelningen och veckan innehåll två hårda paket från Realty Income och Omega Healthcare.

---

Mitt inlägg i veckan kring Activision Blizzard fick många bra kommentarer vilket jag uppskattar mycket, tack till alla som kommenterar!

---

Veckans avslöjande kring Kommunal gör att man knappast blir stoltare som medlem i facket, även om jag i huvudsak är med i Unionen för att man får bra rabatter samt marknadens bästa inkomstförsäkring.

---

Kommande vecka så väntas nya utdelningar (garanterat) och fortsatt skakig börs (gissning).

Vad tror ni och hur hanterar ni börsnedgången?

7 kommentarer:

  1. Fast, vad tycker du om att Unionen har lagt stora summor på flummiga ledarutbildningar? :p

    SvaraRadera
  2. Är inte så påläst i ärendet men gissar att det finns effektiviseringar att göra även i Unionen.

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker John Skogman hade en kanonkommentar i Börspodden som visar på konflikten mellan känslan man har inombords och vad man visar offentligt "Det är ju kul när det svänger, som man säger när man är nära gråten".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får se hur länge man behåller "lugnet"...

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Hej Stefan

    Hur har du räknat på OHIs utdelningsökning? Om jag inte har sett helt fel ökade de från 0.56$ till 0.57$ per kvartal. Jag får det inte till 7% men jag hoppas att det är du som har rätt och inte jag. Hade varit mycket trevligare än alternativet. Tack för att du håller mig uppdaterad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag läste det så var det 7% på årsbasis, dvs jämfört med ett år sedan. De höjer tydligen varje kvartal normalt men redogör på årsbasis.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Jaha... Ja så är det så klart. Tack för förtydligandet. Det är fortfarande ett lysande bolag om fastigheter kan öka utdelningen med ca 7 % om året så vi får hoppas på att de fortsätter.

      Radera