2016-03-31

Dividends still don't lie...

...läste jag ut nyligen under påskledigheten.



Min dotter beställde en djurmask från Amazon för att ha i en musikal och jag lade till lite böcker på ordern så att fraktkostnad och andra villkor skulle bli rimliga.

Med tanke på min inriktning mot utdelningsinvestering så tänkte jag att det kanske var på sin plats att läsa om en bok om ämnet.

Dividends still don't lie (ISBN: 9780470581568) är skriven av Kelley Wright och är någon sorts fristående uppföljning av Dividends don't lie av Geraldine Weiss som anses vara en klassiker i genren.

Utdelningar ljuger inte?

De främsta argumenten för detta är som jag förstått utifrån boken:
  • Återkommande utdelningar återspeglar bra kassaflöden från den löpande verksamheten och över tiden går det inte att "trolla" fram dessa via bokföring och andra trix.
  • En utdelningshöjning är ett löfte från företaget om framtida vinstökning då det skulle vara en stor prestigeförlust om den inte är långsiktigt försvarbar och måste sänkas.
Författarens strategi är att investera i Blue Chip stocks när de är billiga och sälja dessa när de är dyra.

Enkelt va?

Han menar på att man kan mäta aktievärdet via direktavkastningen och att Blue Chip-aktier stiger först i en bull-market och klarar sig bättre i en bear-trend.

Låter väl rimligt men det här med att tajma marknaden får jag inte riktigt grepp om.

Vidare så finns det ett antal urvalskriterier för Blue Chip som:

  • 25 års oavbrutna utdelningar
  • 12 års oavbrutna utdelningshöjningar
  • Minst 80 st större institutionella ägare
  • Minst 5 millioner aktier i omlopp för god likvididet

Punkterna ovan är säkert vettiga men skulle diskvalificera aktier som Apple och Microsoft som jag tror är framtidens utdelningsaristokrater vilka man inte vill missa.

Sammanfattningsvis så är det en intressant bok men enligt mig ingen "måsteläsning" för en utdelningsinvesterare.

Läs och följ bloggare som Petrusko, Marcus Hernhag och Långsiktig investering med flera istället för att köpa denna bok.

Har ni någon bra bok om utdelningsinvestering som ni kan rekommendera?


10 kommentarer:

  1. Lyssnar nu på ljudboken "Get Rich by Dividends" av Marc Lichtefield. Bra bok också, och inspirerande. Finns den bok du läste som ljudbok också, kollat det?
    /Pedrus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte kollat noga men har inte sett något sånt alternativ.

      Tack för tips!

      Radera
    2. https://mobile.audible.com/search.htm?type=search&cache=1&keywords=dividends%20still%20don%27t%20lie
      Wohoo!

      Radera
  2. Jag var nära på att beställa "The Great American Dividend Machine" häromdagen. Något du har läst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix, men man kan kanske gissa vad den handlar baserat på titeln 😊

      Radera
  3. Ronald W. Chan: "The Value Investors". Innehåller intervjuer med en rad framstående värdeinvesterare, bl.a. min favorit - den lite orättvist bortglömde Walter Schloss.

    Sedan så måste jag få rekommendera den franske författaren Jean Gionos berättelse "Mannen som planterade träd", som egentligen inte handlar om investeringar men beskriver hur värde skapas. Man läser den på en halvtimme och sedan är livet förändrat för alltid.

    /Redaktörn

    SvaraRadera