2016-09-13

MyDividends - No Debt No Doubt Edition

Dags för en liten uppdatering av verktyget MyDividends med anledning av att jag börjat använda belåning i min globala utdelningsportfölj i en lite större omfattning på sistone.

För er som är kloka nog att inte använda belåning så har jag ersatt mätaren för % Debt (belåningsgrad på eget kapital i tidigare version) med % Growth - dvs förväntad utdelningstillväxt kommande period.

bildkälla: z2036

För er som använder belåning så har jag kokat ihop några förhoppningsvis användbara mätare.

Sätter man ett värde större än 0 i kolumn C för raden för Debt i fliken Portfolio i sitt Google Spreadsheet för verktyget så träder en rad nya mätare fram:

bildkälla: z2036

  • % YoE (Yield On Equity) - Direktavkastning beräknat på eget kapital exkl. räntekostnad
  • x Leverage - Hävstång på eget kapital (eget kapital=depåvärde+kassa-kredit)
  • Debt - Utnyttjad kredit brutto
  • % Debt - Andel kredit netto (kredit-kassa) genom depåvärde, dvs lånegrad
  • % Div/Debt - Andel utdelning / kredit netto, ett visst mått på portföljens återbetalningsförmåga
Den sista mätaren har jag hittat på själv och här kanske det finns något mer relevant att mäta i sammanhanget?

Håll till godo och lycka till med investeringarna (och var försiktig med belåning)!

2 kommentarer:

  1. Hej Stefan,
    Jag gillar uppbyggnaden av din globala utdelningsportfölj. Hur ser investeringshorisonten ut för portföljen? Är det väldigt lång sikt som gäller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket bra och relevant fråga!

      Jag må vara en förespråkare för långsiktigt sparande men jag har inte bestämt exakt sparhorisont för min globala utdelningsportfölj. Minst 5 år känns det som i alla fall men sannolikt längre än så. Sparar man på minst 15-20 års sikt så tror jag man inte bör stirra sig för blint på utdelningar utan även plocka in småbolag och andra tillväxtliknande bolag i portföljen.

      Radera