2016-12-07

Halvvägs där...

Min nya pensionsportfölj är nu investerad till hälften.

bildkälla: Nordnet

Då jag mot bättre vetande investerar löpande i många olika aktier så tar det en stund att bli fullt investerad. Jag hade hoppats på en dipp så att man kunde tanka större poster men marknaden är urstark för tillfället och just nu är det nog inget som talar för en större nedgång i närtid. Så i väntan på rekyl så fortsätter jag mina småköp så att utdelningar börjar komma in åtminstone.

Denna portfölj är min största mätt i värde och nu även avseende antal innehav. Tanken är att sikta på någon sorts "smart-beta"-allokering likt min utdelningsportfölj Global Dividend. Vad portföljen ska heta? z2036 Pension Dividend så klart :-)

Man kan förstås invända mot att utdelningsinvestering kanske inte är den bästa strategin på lång sikt men givet att jag jobbar i 20 år till så kommer denna portfölj att bli ett komplement till min förmånsbestämda pensionslösning (% av slutlön) som jag har nu. En tanke är att man skulle kunna påbörja utbetalning i förtid från den nya pensionsportföljen och då är utdelningsinvestering en bra strategi för detta enligt mig.

Min första pensionsportfölj (en gammal löneväxling i fribrev) kommer att bli mer inriktad mot "värde" och tillväxt utan krav på utdelning och kommer således att döpas till z2036 Pension ValueGrowth.

Tanken är alltså att ValueGrowth blir lite mer offensiv än Dividend.

Jag kommer ansluta Dividend till Shareville så småningom när köpen börjar minska i frekvens så att eventuella följare inte blir spammade innan dess.

För den som är nyfiken på innehaven och allokering så kommer här lite grafer att beskåda:

bildkälla: z2036

Detta bubbeldiagram är en aning fullspäckat och det kan vara svårt att identifiera alla innehav från den, däremot tycker jag den är intressant för att se fördelningen growth/yield.

bildkälla: z2036

Den strategiska allokeringen avseende sektorer är till största delen inriktad mot Konsument och jag har medvetet hållit igen lite på Fastigheter.

bildkälla: z2036

Stor andel Nordamerika sett till valutaexponering men de övriga valutornas andel kommer att öka med tiden är tanken. Mina "kanadensare" har jag köpt full andel i från början och därav att CAD har stor vikt.

Hur tror ni en globalt inriktad utdelningsportfölj funkar som pensionssparande på 10-20 års sikt?

Brasklapp: Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

17 kommentarer:

  1. Om du nu inte tror på nedgång, varför inte bara gå all in? :-)

    SvaraRadera
  2. Bra och relevant synpunkt! Har svårt mentalt att placera en för mig så pass stor summa pengar i ett enda svep.

    Oddsen talar för all-in men med dollar och USA-börser på topp bär det lite emot mentalt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det är klokt att göra som du gör, då det handlar om större summor.
      /Daniel

      Radera
  3. Vad ser du som bättre på lång sikt än utdelningsinvestering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mix av småbolag, tillväxt, turn-around, värde bland annat tror jag slår en utdelningsportfölj på sikt.

      Det svåra är att identifiera dessa och det kräver nog att man är mer aktiv och påläst.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Svaret är enkelt. Om du inte är en maskin som saknar mänskliga brister så är indexfonder rätt väg att vandra.Garanterat bättre avkastning övertid för nästan alla. Här är det viktigt att skriva nästan alla annars åker man på en känga av värdeinvesterarna. Du måste ställa dig frågan. Är du en av Buffet, Munger, Lynch och Boysen som kan slå index. Förmodligen inte. Men man kan alltid säga att det är kul med utdelningar och fortsätta i den banan även om den leder till lägre avkastning över tid.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
    3. Billiga breda indexfonder har många fördelar. Jag tror att en småsparare via lagom engagemang kan slå ett brett index över tiden då man kan hitta bolag som fondförvaltare inte kan investera i av olika anledningar.

      Kör man på en väl diversifierad portfölj tror jag man i sämsta fall presterar nära index vilket det kan vara värt om man tycker det är kul och lärorikt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Tjenis!
    Har Boston Pizza sänkt utdelningen?
    /Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra fråga! Såg nu att det var lägre utfall hos Nordnet än annonserats officiellt för sista november, ska kolla upp detta!

      Radera
    2. Hej igen Henrik! Jag har varit i kontakt med Nordnet och det hade blivit fel från deras depåbank och det kommer att korrigeras inom kort.

      Tack för att du hittade detta!

      Radera
  5. Ibland får jag känslan av att all tid och möda som läggs ner i slutändan kostar mer än vad det smakar. Personligen skulle jag känna mig rätt förtvivlad om jag hade en indexnära utveckling med tanke på tiden som investeras i denna aktiva förvaltning. Jag menar 20 olika portföljer, 400 innehav.

    Men det är bara jag och mina subjektiva tankar som då förmodligen inte stämmer med en annans verklighet.

    Med vänig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många portföljer/innehav kräver ett visst intresse onekligen men med vetskap om en förvaltning med låga kostnader och goda odds avseende ränta-på-ränta så är det värt ett försök tycker jag.

      Jag tror man måste hitta en strategi som passar och indexinvestering är ett bra "sitt-still-i-båten"-alternativ.

      Tack för dina kommentarer!

      Radera
    2. Ränta på ränta effekten gäller ju givetvis passiva investeringar också så där finns ingen fördel att hämta.

      Jo jag håller med dig angående investeringsstil. Men kul kan man ha med en liten del av portföljen, resten bör placeras så som man anser klokast. Att ha kul kan man ha på annat sätt. Men det beror ju på portföljens storlek också, hur kul man bör ha. men som jag skrev skulle jag bli frustrerad om jag la ner stor mängd tid och inte markant överpresterade mot index.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
    3. Jag tror mig hittat en liten edge i månadsutdelare från exempelvis Kanada som knappast återfinns i indexfonder. Just månadsutdelning gör faktiskt en viss skillnad avseende ränta-på-ränta över lång tid men det återstor att se om det slår bredare index över tid förstås.

      Radera
  6. Hej, kan inte du köra ett genomgående inlägg om hur man beräknar avkastningen på sitt konto, NAV principen m.m. Försöker kontrollräkna Avanzas avkast. i år mest för intresses skull men lyckas inte. [Utd + Oreal. Resultat + Real. resultat] stämmer inte.

    William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Att beräkna NAV kan bli komplicerat när man har olika insättningar/uttag. Kan tyvärr inte lova ett inlägg om detta i närtid men tycker det är fantastiskt kul att du är intresserad av detta!

      Prova att bolla detta med Avanza kundtjänst i första hand om du är nyfiken.

      Tack för kommentar!

      Radera