2017-01-29

Månadens aktie: Tema Finland

Dags för årets första Månadens aktie och tillika mina barns månatliga sparande.

Årets förhandling av månadspengen slutfördes i veckan och min dotter Ebba beslöt att dubbla sitt egna sparande från hennes månadspeng vilket ger henne en "sparkvot" på 25% och lite mer att köpa aktier för.

Vi hade som idé att ha tema mat denna månad men det var inte så länge sen vi hade det så det blir istället tema Finland för att öka det globala inslaget i barnens portföljer utöver nordamerikanska aktier.

bildkälla: Ebba Thelenius

Kandidat #1 - KONE
Man behöver bara gå utanför lägenhetsdörren så stöter man ofta på denna gigant inom hissbranschen.

bildkälla: Avanza

Årsrapporten kom in i veckan vilken inte levde upp till marknadens förväntningar så kanske ett bra tillfälle att kliva på i en rekyl? Utdelningen höjdes och direktavkastningen ligger på 3,6%. 

Kandidat #2 - Sampo
Med innehav som If och Nordea med flera är Sampo en stor aktör inom Nordiska finanssektorn.

bildkälla: Avanza

Vart kursen är på väg är nog svårt (som alltid) att sia om men en direktavkastning på 5% är inte så tokigt oavsett.

Kandidat #3 - Fortum
Att leverera el och värme låter som en bra och tidlös affärsidé och inom sektorn är Fortum en av de större i Norden.

bildkälla: Avanza

Kurstrenden för Fortum kanske inte är den bästa men en direktavkastning på 7,3% lockar nog en del fortfarande inklusive mig. Dock så är det långt ifrån säkert att nivån på årets utdelning blir samma höga.

Vad väljer de?

Ebba (12): Jag tar KONE, trenden ser stabil ut. Folk behöver hissar.

Sonen (17): KONE, håller med syrran!

Hur har det gått?
Vill du se hur det gick för barnens portföljer för 2016 så rekommenderar jag att läsa mitt gästinlägg på Avanza-bloggen där man får en sammanfattning.

2017 har startat bra för kidsen och Ebba leder på +2,5% och brorsan ligger på goda +1,5% men det är förstås för tidigt att dra några växlar på det annat än att vi fortsätter med månadssparande i aktier tills vidare och hoppas att bolagen utvecklas väl.

Har ni några finska aktier i portföljen?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

36 kommentarer:

  1. Jajamen. Äger Fiskars. Värderar att bolaget är inne i en lätt turnaround trend nu. Stabila fundamentala värden och har gjort många ändringar i bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, fint varumärke - kanske värt att kolla på?

      Tack för kommentar och tips!

      Radera
    2. Tycker jag absolut. Jag har en Q1-analys från maj 2016 på min sida (länkar inte här av respekt till dig som bloggare men kommer upp om du kollar min blogg) där du kan se hur jag tänkt då. Alltid kul med ett bolag som funnits sedan 1649. :)

      Radera
    3. Jag har inget problem om folk länkar till sidor som är relevanta i sammanhanget så här kommer länk till ditt inlägg: http://www.aktieboom.se/2016/05/fiskars-q1-analys.html.

      Synd att du slutat blogga men hoppas du fortsätter att kommentera iaf :-)

      Radera
  2. Inga finnar i portföljen här faktiskt. Har sneglat på Fortum pga att de delar ut så fint men sen kollar man på kursen :/.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har fortum sen tidigare och gjorde en swing i Nokian tyres. Lite sugen på KONE själv.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Jag har varit sugen på Fortum och tänkte att trenden med elbilar skulle vara mumma för elbolagen.
    Men sedan läste jag att elbilar bara innebär 0,5% tillskott så det är en marginell skillnad.
    Men som sagt direktavkastningen är fin även om den över tid kan behöva justeras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har behåll på Fortum men är nog beredd att agera beroende på hur utsikterna för framtida utdelningar utvecklas.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Är ägare av Sampo sedan några år tillbaka. Att få nordens största försäkringsbolag och bank i samma paket lockar. Sedan har utdelningen till aktieägarna varit väldigt generös genom åren.

    Tycker sampo är ett bolag man ska ha på radarn då den tenderar att dippa på euro oro samt bank oro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avstår Sampo i mina egna portföljer då jag inte vill äga nordiska försäkringsbolag i och med min yrkesroll men det verkar vara ett bra bolag.

      Tack för att delar med dig!

      Radera
  5. Jag kommer också försöka köpa Kone. Tror dock att deras tillväxt planar ut, vilket rapporten indikerade. Så länge de klarar att fortsätta höja utdelningar är jag nöjd och har inga som helst förväntningar på tvåsiffrigt. Hur ser du på Kesko och Lassila & Tikanoja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givet utdelning på 3,6% så vill man nog ha tillväxt på minst 5% iaf tänker jag men det borde väl de fixa?

      Kesko o Lassila såg spontant intressanta ut och är inget jag spanat in tidigare, tack för tips och kommentar!

      Radera
  6. Jag är riktigt imponerad över dina barns resultat. Det är nästa så att jag börjar tro på värdeinvestering som det bättre alternativet mot indexinvestering. Min käpphäst är ju att tidsåtgången är minimal vid indexinvestering. Men deras sätt att förvalta tar ju inte heller någon tid i anspråk :)

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här långt har det gått bra och i någon mening blir det nog indexnära när man har många aktier till slut.

      Indexfonder är bekvämt onekligen men att välja aktier bidrar till lite kunskap i ekonomi om inte annat tror jag vilket är stor poäng med konceptet.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. @J

      Tack för kommentar.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  7. Extra rolig läsning för min del som har både KONE och Fortum i portföljen. Jag fyllde själv på lite i KONE dagen efter rapport när dippen fortsatte. Jag tror att risken för utdelningssänkning i Fortum är hög och reagerar marknaden starkt på det så kommer jag, i mina mått mätt, göra ett stort köp.

    Nu kommer barnen att speja efter KONE i varje hiss och rulltrappa, det gör åtminstone jag.

    //HUmankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir spännande och se vad Fortum hittar på i utdelningsväg...

      Tack för kommentar!

      Radera
  8. Jag tycker Kone är ett mycket fint bolag med goda framtidsutsikter.
    Lite förvånande kanske för en del är att bolaget ligger 56'a på forbes lista över världens mest innovativa företag.
    http://www.forbes.com/innovative-companies/list/2/#tab:rank
    /AS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte, gör inte caset mindre intressant precis :-)

      Tack för info och kommentar!

      Radera
  9. Fortum, Sampo och Kesko i min portfölj.

    Vill också plocka in Kone, Raisio, Neste, UPM-Kymmene, KoneCranes, Valmet och Wärtsilä. Finland är en guldgruva av riktigt innovativa och starka teknikbolag och företag i allmänhet. Köper mer än gärna mer därifrån!

    Mvh
    Aktievargen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Finland ligger på topp 10 bland världens mest innovativa länder så kanske inte så konstigt att det finns en hel del fina bolag.

      Dock så sägs den inhemska konjunkturen vara fortsatt sval så viss försiktighet bör man kanske ha?

      Tack för att du delar med dig!

      Radera
    2. Inte bara det, gäller som alltid att ha lite insyn också. Raisio's vd har precis avgått exempelvis. Ännu inte 100% klart varför. Och med tanke den roll som han spelat blir Raisio kanske inte så intressant i framtiden...

      Ja, verkligen intressanta bolag. Ett bolag jag VILL in i är Wärtsilä.

      Radera
    3. Blir till att läsa på mer om finska bolag!

      Radera
  10. Robit är min första och enda finska aktie. Går bra hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande bolag vid en första anblick, för att inte tala om kursutvecklingen!

      Tack för kommentar och tips!

      Radera
  11. Hej, har funderat på Kone ett tag. Kanske dags nu. Har även Sampo, Fortum och Citycon. Är utdelningsgubbe så kurserna är inte det primära för min del, kommer antagligen behålla Fortum även om man skulle sänka lite nåt år. Har också funderat på Wärtsilä, och Ramirent t.ex.
    sedvanliga högaktningsbetygelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citycon är lite spännande men byggs det inte för många gallerior? Får en känsla ibland att butiksinnehavare i gallerior har det ganska tufft men har inget fakta i frågan så ta det med en nypa salt.

      Tack för kommentar och tips!

      Radera
  12. Jag har fått intrycket att Fortum inte verkar vara i bästa skick, med exponering mot Ryssland och krympande omsättning.

    Jag äger delar i växande snabbmatskedjan Kotipizza samt Amer Sports, som inte är särskilt välkänt som bolag men som äger några riktigt starka varumärken inom sport, bl.a. Wilson, Salomon och Atomic.
    https://www.amersports.com/brands/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amer Sports tror jag Börspodden snackat om vid ngt tillfälle, ser intressant ut tycker jag.

      Tack för tips och kommentar!

      Radera
  13. Kesko är numer mitt största innehav efter bra utveckling under 2016. Håller på och läser in mig på Caverion.
    //GO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Caverion såg intressant ut, tack för tips och kommentar!

      Radera
  14. Olvi är oxså intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Mat och dryck" är nog min favoritsektor, tack för tips och kommentar!

      Radera
  15. Inköpen av KONE gjordes idag 2017-01-30 på fm till kurs drygt 41 exkl. courtage.

    SvaraRadera
  16. Det gick bra för dig i din poddebut! Tack för intressant lyssning! Jag kände inte till din blogg innan dess. För mig som bor i Finland var det extra roligt att se ett inlägg med anknytning till Finland! Har sparat 3-4 år i fonder, började spara direkt i aktier för en kort tid sedan. Har "bara" Paradox, Citycon, Capman, Sampo och Nokia för tillfället. Sålde Kesko för ett par månader sedan, rätt bra vinst på den! Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback och kul med breddad läsarkrets!

      Radera