2017-02-08

Bokrecension: Gör ditt barn rikt - från veckopeng till förmögenhet

Att göra ditt barn rikt, är det ett vettigt mål man ska ha som förälder?

Om vi pausar den frågan en stund så kan jag meddela att jag precis har läst klart Gör ditt barn rikt - från veckopeng till förmögenhet (Forum) och tänkte på förekommen anledning skriva en liten recension om boken.

Författarna är Jan "RikaTillsammans" Bolmesson & Charlie "Lyxfällan/Tonårsbossen" Söderberg och denna recension kommer enbart att beröra bokens innehåll och inte något kring vad herrarna sysslar med till vardags och värderingar kring detta.

Jag kan redan nu avslöja att undertecknad och min 12-åriga dotter Ebba är med på några sidor i boken då vi har blivit intervjuade vid två tillfällen angående familjens övningar kring Månadens aktie, Kontrakt för månadspeng, Målsparande för barn samt vår "lyxfällan"-övning.

Att under såna premisser skriva en nyanserad recension har sina utmaningar men jag gör ett försök då boken handlar om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat - barn och sparande.

foto: z2036

Om vi börjar med titeln så kan jag tycka att det är lite trist att man har lagt in ord som "Rikt" och "Förmögenhet" då det är närmast "standard" i genren. Jag gissar att det främst är av kommersiella skäl då man sannolikt säljer fler exemplar om man har med nämnda nyckelord i titeln. Hade jag fått sätta en rubrik så hade det nog blivit något i stil med "Fostra dina barn i ekonomi".

Nåväl, jag tycker boken på ett bra sätt betonar de pedagogiska poängerna med veckopeng och målsparande före att man till varje pris ska "tokspara" villkorslöst åt barnen. Ett exempel på detta är om ditt barn vill ha en viss (lek)sak men där du som förälder "inte vill" (tänk dig en fruktansvärd plastleksak från ett stort amerikanskt bolag som börjar på D), att du då utmanar med "spännande, hur hade du tänkt skaffa den?" istället för att säga kategoriskt nej oavsett.

Detta tangerar mångt och mycket mina egna tankar då jag bland annat låtit mina barn målspara till diverse inköp som mobiltelefoner och andra prylar stället för att köpa det åt dem villkorslöst som en del föräldrar tycks göra nu för tiden. Att man köper en mobil för 7 000 (oavsett om det är avbetalning via abonnemang) åt barnet som det sedan får hantera mer eller mindre vårdslöst är utanför min komfortzon. Har de själva kämpat med att spara till prylen så tror jag de behandlar den med annan respekt än annars för att nämna en skillnad. Har hört skräckexempel om barn som "råkar" tappa sin mobil så att man kan få en nyare modell av sin förälder.

Att tidigt tillsammans med barnet fånga olika vardagssituationer och diskutera ekonomiska aspekter kring det hela är också väldigt tankeväckande där en del exempel lyfts fram i boken på ett bra sätt tycker jag.

Uppmaningen att man ska spara åt sig själv och familjen innan man ens tänker tanken att spara öronmärkt åt barnet skriver jag under på fullt ut och jag tycker mig ana att författarna (åtminstone Charlie) inte tycker att man ska spara "för mycket" (läs: barnbidraget eller mer).

Boken innehåller även handfasta tips om vilken kontoform man bör välja i sitt barnsparande och förslag på olika passiva placeringsstrategier vilket jag tror är bra för föräldrar utanför bloggosfären och som kanske inte läser på om aktier vanligtvis.

Sammanfattningsvis tycker jag att boken är mycket läsvärd och passar nog för de flesta barnfamiljer då även en "gammal uv" som jag lärde mig några tänkvärda saker. Att funderingar kring synen på barn och ekonomi kommer att infinna sig för dig som läsare kan jag nog lova.

För min del handlar det inte om att göra barnen rika utan att ge dem förmågan att skapa sin egen (ekonomiska) frihet genom att ge de en bra uppfostran i ekonomi i stort samt kanske en liten startbuffert som hjälp när de väl lämnar boet.

Hur tänker du kring barnuppfostran inom ekonomi och om att spara åt barnen?

Som ersättning för medverkan i boken har min dotter fått biocheckar samt undertecknad ett signerat exemplar av boken.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en uppfattning.

17 kommentarer:

  1. Jag tror boken passar alla dom som tror att pengar är lösningen, att konsumtion är det enda rätta. Jan B är ju ingen snålbloggare, och boken riktar sig inte till dom, för jag tror att de har samma inställning som du, att det är viktigare att lära barnen pengars värde, än att räcka över 1 miljon när de tar studenten. Lev som du lär, typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huruvida konsumtion är det enda rätta är inget jag känner igen från boken utan snarare betonas friheten som en god ekonomi medför. Begreppet god ekonomi är heller inget absolut mått vilket jag också tycker finns med i boken.

      Jag personligen gillar kopplingen arbetsinsats -> belöning (behöver inte vara pengar) och det finns många exempel på detta i boken och där kan man börja tidigt med sitt barn så kanske man inte ser sitt vuxna barn i tv-serier som "ung och bortskämd" sedan.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. varför inte både och? räcka över en miljon till ett väl fostrat barn?

      Radera
    3. Jag kanske i mångt och mycket är färgad över min egna situation då jag har jobbat ihop min egna pengar sen jag var 15 år och inte hade något kapital från föräldrarna när jag flyttade hemifrån. Jag är inte säker på att jag hade varit där jag är idag om jag hade haft en miljon med mig vid det tillfället.

      Det kan säkert funka i en del fall med både och men jag är osäker på de långsiktiga effekterna för barnet om man "plötsligt" får en stor summa pengar att disponera.

      Tack för kommentar och bra frågeställningar!

      Radera
  2. Hej Stefan,

    Stort tack för en saklig recension som jag tycker fångar det bra. Jag ska helt ärligt erkänna att jag under bokens gång har ändrat åsikt kring summan av barnsparande. Framförallt när jag insåg att jag förmodligen gör min dotter en björntjänst med en stor summa pengar. Därav kapitlet - "spara pengar till barnen, men spara inte för mycket". Vilket också lett till att vi inte sparar mer eftersom hon redan har för mycket pengar enligt den nya insikten.

    När det gäller titeln, inte så mycket vi hade att säga till om. Inte framsidan heller som mina kompisar kommenterade med "Välkommen hem till gayparet Jan och Charlie" :D Men så länge vi kan få ut budskapet till fler så tror jag att ändamålet helgar medlet. Jag hoppas ju att vi som samhälle kan lösa många av de utmaningar med jobb, bostadspriser, pension, utbildning och annat som vi står inför, men kan vi inte det så kanske den här boken kan hjälpa andra till att få en lite bättre start i livet.

    Sedan är jag jätteglad att du fångade just att det handlar inte så mycket om pengarna som det handlar om att hjälpa barnen med förutsättningarna kring ett ekonomiskt tänkande. Det kommer göra dem mycket rikare över sin livstid än vad vi kan. Ungefär så som jag upplever att du gör med dina barn.

    Tack än en gång!
    Jan

    PS. Sedan återkommer jag snart med en artikel om det där med aktier vs fonder. Hoppas på att kunna få till en bra diskussion kring det där. Vet ju att både du, Gottodix, Kavastu och ett antal andra bloggare gärna drar åt motsatt håll än vad jag gör. :D DS.


    SvaraRadera
    Svar
    1. "Facit" av ens ekonomiska barnuppfostran närmar sig för min del då sonen snart är myndig...

      Kul att få kommentar av författaren själv och jag ser fram emot kommande artikel om "fonder vs. aktier" :-)

      Radera
    2. Hur är det med facit som närmar sig Stefan, är du nervös? ;)

      Radera
    3. Inte speciellt men tror nog att det kommer att ske misstag. Balansen mellan att förebygga misstag och att låta barnet själv få lära sig av dessa är delikat och jag kanske har varit mer åt det förstnämnda. Jag tror jag har gett en bra grund och verktyg men om jag ser till mig själv i åldern 18-22 så kanske man inte var så rationell alla gånger.

      Tack för kommentar!

      Radera
    4. Jenny Johansson25 juni 2018 kl. 20:44

      Hej Jan, kul att du kommenterar detta! Nu är det ganska längesen du skrev din kommentar, men jag undrar vad du menar med att "vi inte sparar mer eftersom hon redan har för mycket pengar"? Om ni inte sparar, vad gör ni? Bränner pengarna? :) Bara undrar!
      Har ställt mig i kö på er bok på bibblan, så jag har inte hunnit läsa den än, men är givetvis toktaggad.
      Återkommer gärna när jag läst boken!

      Radera
  3. Tack för tipset, ska nog inhandla denna, då jag funderar lite över hur vi ska bära oss åt med den delen av uppfostringen framöver. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du blir nöjd och bra tips. Man kan börja tidigt att tänka "ekonomi" men oavsett är det bättre sent än aldrig.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Inga barn här, men vem vet - kanske i framtiden! Kul med boken hursomhelst - låter som en härlig läsning :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avsnitten kring sparstrategier passar allt långsiktigt sparande så finns ett visst värde för ej föräldrar med.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Ska bli kul att läsa boken. Jobbar med nästansexåringen att hon ska förstå värdet av pengar. Hon får 20 kr i veckan och ska då hjälpa till att duka av, städa sitt rum, ta ut sopor osv. Målet är att hon ska få en koppling mellan arbete och pengar och lära sig prioritera.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där låter bra, tror du kommer att uppskatta boken.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Den där boken låter intressant. Tack för tipset. Får be biblioteket köpa in den. Dock det där med att bara ge 1 miljon utan förbehåll. Vem gör det. Lev som du lär var bra uttryck. Jag tror inte att de som har sparat och gnetat ihop 1 miljonen till sina/sitt barn inte också har gjort sin läxa. För då vet man att det enda, det enda som dessa pengar ska användas till är att köpa en tillgång. Eller iaf något som förhoppningsvis inte förlorar i värde. Såsom en lägenhet, ett första boende. Eller aktier/fonder som i sin tur kan generera nya tillgångar (försäljning, utdelning). Många har ju läst tex Rich Dad Poor Dad där detta tas upp.

    Fö tror jag det är helt rätt som du Thelenius och andra påpekar att introducera veckopeng med lite krav på prestation. Så att de lär sig relationen mellan värdet av pengar och arbetsinsats.

    Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera