2017-02-01

Månadsrapport januari 2017

Årets första månad har passerat och tänkte bjuda på någon slags månadsrapport.

Då vi har många portföljer inom familjen så kommer inte alla dessa att redovisas i detta inlägg och i framtida månadsrapporter utan jag väljer att fokusera på "bara" tre där sparhorisonten är kort eller medel (5-15 år). Detta innebär att pensionsportföljerna redovisas kvartalsvis då uppskattad spartid är 15-20 år samt barnens i samband med det återkommande inläggen Månadens aktie.

Vi börjar med "huvudportföljen" z2036 Global Dividend 1.2xL som har börjat året med lite rött.

bildkälla: Shareville

En klen tröst är att den slagit sitt "index" i alla fall. Jag har i samband med månadssparandet den 25:e balanserat hävstången och under månaden har det blivit köp av Betsson, Pfizer, Hemfosa, MQ, ATEA, SEB, HiQ samt ett helt nytt innehav: Westpac Banking Corporation (WBC). Lär skriva ett separat inlägg om den australienska banken vid ett senare tillfälle.

På säljsidan hittar vi Apple (minskning i samband med omviktning mot finans) samt Tele2 (sålt allt då jag tycker framtidsutsikterna är något oklara).

Januari är en av de "klenare" utdelningsmånaderna i portföljen men 14 st har ramlat in i alla fall. Glädjande är att många innehav har höjt sin utdelningar och de flesta i enlighet eller bättre än mina estimat.

bildkälla: z2036

50 stycken innehav som tillsammans bildar någon sorts "smart beta"-allokering där Microsoft, Boston Pizza och ATEA agerar draglok.

En av anledningarna till portföljstrategin "global utdelning" är att jag tror att den riskjusterade avkastningen kommer att vara god över tiden och om vi kikar på hur den ser ut så räcker det fortfarande till 3 stjärnor på Shareville.
bildkälla: Shareville

Är trevligt tycker jag om man kan visa att det går att uppnå dessa stjärnor utan att enbart satsa på ett fåtal förhoppningsbolag och/eller trejda. Hoppas på liknande siffror även framåt.

---

Mitt målsparande Bil2020 tuffar på och fortsätter leverera plusresultat.

bildkälla: Avanza

Kikar vi på riskparametrar så är dessa fortsatt konkurrenskraftiga i sammanhanget tycker jag.

bildkälla: Avanza

Månadens sparande och utdelningar räckte till små poster av preffarna Hancap samt Sdiptech vilket innebär följande innehav (sorterat på portföljvikt):

bildkälla: Avanza

En del bolag är kanske inte så vackra sett enskilt men tillsammans så tycks de bidra till en relativt stabil portfölj. Jag har som ambition att öka diversifieringen än mer om möjligt, så att eventuella bolagsincidenter inte påverkar lika mycket.

---

Slutligen så har vi min på Shareville populära småbolagsportfölj som gått som tåget i år.

bildkälla: Shareville

Som synes tycks jag haft rätt "hästar" denna månad och den har knappt haft en enda minusdag.

Jag ökade lite i GWS då jag vill ge bolaget en chans till och minskade något i UTG (även den en favorit) då den började ta stor plats i portföljen.

Innehaven är följande sorterat på portföljvikt:

bildkälla: Nordnet

En fin samling små- och medelstora bolag tycker jag.

bildkälla: Shareville

Anständig Sharpekvot men det räcker inte till 3 stjärnor i den hårda konkurrensen bland Sharevilles sparare.

---

Hur har det gått för er i januari?

---

ps. 

Jag sålde av mina relativt små innehav idag i SEB, Nordea samt Handelsbanken då jag i och med min yrkesroll som oberoende konsumentvägledare vill undvika att äga bolag som tillhandahåller liv- och försäkringsprodukter på svenska konsumentmarknaden.

Vi har inga sådana regler hos min arbetsgivare utan detta beslut har jag fattat själv och för min egen skull.

För att ha samma exponering mot finanssektorn som innan kommer jag att leta rätt på utländska banker och försäkringsbolag istället som inte har någon relevant andel produkter på den svenska marknaden. Tips mottages tacksamt :-)

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en uppfattning.

14 kommentarer:

  1. Tips på banker/försäkringsbolag är, alla de kanadensiska bankerna, Manulife, Prudential plc. Sen i EM om man törs Grupo Financiero Santander Mexico SAB de CV, Bancolombia SA och Banco de Chile. ANZ och NAB svårköpta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tips, blir till att kolla upp dessa!

      Radera
  2. Titta närmare på UBS, lågt värderade och hög direktavkastning som kan stiga ordentligt framöver. De var tidigt, jmf de flesta konkurrenter, ute med att lägga om strategin bort från riskfylld trading och mer in på förvaltning av förmögna kunders pengar. Bra global täckning, även i Asien. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar, finns nog bra banker utanför Sverige med :-)

      Radera
  3. Warren Buffet äger väl lite bankaktier...kolla hans portfölj :)

    Tack för redogörelsen om försäljn av bankerna, jag blev lite oroad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kikade på Wells fargo men tyckte DA var lite klen.

      Tack för kommentar o tips!

      Radera
  4. Aha det var därför alla dom svenska bankerna såldes idag... Blev lite fundersam när det började plinga i telefonen;)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man ansluten till Shareville så får man verkligen stå för sina transaktioner och det manar till eftertanke tycker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Titta på Canadian imperial bank of commerce bra utdelningshistorik stod upp bra under finanskrisen

    SvaraRadera
  6. DNB, höjde utdelningen 27%, vet inte om kursen stuckit iväg men utdelningen hinner du fortfarande få. Eller standard life som har en fin utdelningstrend.

    SvaraRadera
    Svar
    1. DNB har en relevant andel på den svenska marknaden så den väljer jag bort av skäl angivet ovan.

      Tack för kommentar och tips i alla fall!

      Radera
  7. Tre stjärnor är verkligen respekt när de är belöningen på långsiktiga investeringar. Riktigt bra jobbat Stefan! Vi vekar ha lite samma syn på Shareville. Skrev lite om det här för ett tag sedan:

    http://aktiepappa.blogspot.se/2016/12/kandis-via-shareville.html


    Och trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback och kommentar!

      Shareville går åt rätt håll tycker jag om än i sakta takt. Jag gillar transparensen och att jag måste vara än mer eftertänksam i mina affärer då många följer portföljerna.

      Radera