2017-02-23

#uppesittarkväll februari 2017

Lön imorgon vilket innebär att det är dags för månadssparande samt #uppesittarkväll!

Utöver barnens- och min frus pensionssparande så är det två portföljer som vi regelbundet sparas månadsvis till: Global Dividend 1.2xL samt Bil2020.

Jag använder belåning i Global Dividend 1.2xL och i samband med månadssparandet passar jag på att justera hävstången så att den blir just 1.2xL. Då portföljen gått som tåget i februari så har hävstången minskat och ligger i skrivande stund på 1.188 vilket innebär att jag i enlighet med min mekaniska strategi ska utöka belåningen något. Att göra det på ATH har sina mentala utmaningar men oavsett vad börsen står i så tycker jag det finns några köpvärda aktier bland mina 50 innehav som borde kunna ge fin totalavkastning samt fina utdelningar. På många sätt är det en ganska bekväm strategi att alltid ligga i marknaden med 120% och köpa det som känns bäst för stunden och inte bekymra sig så mycket vad "index" står i.

bildkälla: z2036

Jag använder mitt hemsnickrade bubbeldiagram för att sålla fram vilka aktier som skulle kunna få portföljen "att lyfta" på aggregerad nivå. Utifrån diagrammet så tycker jag TransAlta Renewables (RNW), Hemfosa (HEMF), Atea (ATEA) samt MQ (MQ) ser intressanta ut.

  • RNW släpper Q4 snart och i sin senaste företagspresentantion så guidar bolaget om 6-7% utdelningstillväxt. För bra för att vara sant? Återstår att se...
  • HEMF kom in fint för 2016 och höjde utdelningen. Känns som de har bra fart i maskineriet och tycker det ser fortsatt attraktivt ut i närtid åtminstone.
  • ATEA hade en mycket bra rapport och fortsätter denna utveckling borde de kunna höja utdelningen för nästa år. Tills dess kan du avnjuta två fina utdelningar.
  • MQ:s värdering känns rimlig för närvarande och jag tror jag följer insiders och ökar lite.

För Bil2020 som är en renodlad High Yield-portfölj så blir det nytillskottet Sdiptech Pref som månadssparandet tillsammans med utdelningar placeras i. Bolagets Q4 såg relativt stabil ut vid en snabbtitt så 8% direktavkastning känns som en ok värdering tycker jag.

bildkälla: Avanza

Portföljen blir mer diversifierad med tiden och då bolagsrisken är hög generellt här så vill man ha en så stor spridning som möjligt.

Vad köper ni denna månad?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Jag har börjat köpa en Aktiespararnas portfölj som finns på aktieinvest.
    Jag har skrivit lite om nackdelar med aktieinvest på bloggen, men ska prova detta och jämföra min utveckling, för att se om jag ska fortsätta eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, återkoppla gärna dina slutsatser sen.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Hej Stefan, har du analyserat Tieto och vad tycker du om det företag/aktien isf?
    Fin utdelning, hög DA något hög utdelningsandel men ändå lägre än föregående 4 år.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag har inte kikat på Tieto då jag när ganska nöjd med Atea i sektorn bl a. Vid en snabbtitt så ser det ganska bra ut med DA och så men tycker som sagt Atea är att föredra oavsett.

      Trevlig helg!

      Radera
  3. Håller helt med dig om Hemfosa och ATEA, de känns rent ut sagt billiga!

    TransAlta Renewables ökade jag i ordentligt efter presidentvalet i USA och det har hittills visat sig lyckat. De har dock haft förseningar i sin gasverksamhet i Australien. Har inte följt upp det sedan årsskiftet men det kan i det korta perspektivet innebära att de fortsätter avvakta utdelningshöjningar intill utmaningarna där är lösta. CAD är lite i överkant mot SEK just nu samtidigt som kursen har återhämtat sig igen. På lång sikt tycker jag att det är ett rimligt och ganska defensivt innehav med hög utdelning i proportion till risken.

    När det gäller MQ tycker jag att deras konjunkturkänslighet och tidigare svajiga historik i sämre tider oroar. När halva börssverige sågar H&M längs fotknölarna är jag tveksam till vad MQ gör som gör att de på längre sikt står sig bättre i konkurrensen trots sämre marknadsposition och svagare varumärke? Har funderat på att sälja en tid för att istället fokusera på bättre aktier men behåller tills vidare. Håller med dig om att värderingen verkar rimlig utifrån nuvarande resultat men hur ser du på risken för minskade vinster på längre sikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker MQ har bra varumärken och att de fått ordning på verksamheten så tror/hoppas nedsidan är begränsad. Hade inte insiders köpt kanske man hade fått fundera lite extra men 1% av portföljen tycker jag är rimligt :-)

      Tack för bra kommentar!

      Radera
  4. General mills :). 117 år av oavbruten utdelningsbibehållning och höjning. Blir det, samt att öka på lite i Coca Cola för min del!

    //Aktievargen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina bolag som borde lämna stabil utdelning, jag har valt PEP istället för Coca Cola iof.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Själv har jag köpt General Mills på dippen i samband med UL rusningen. Fint tillfälle att agera på.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, bytte du UL mot General Mills? Är inte så påläst om General Mills men Unilever ser jag nog som ett kärninnehav och gillar deras satsing i tillväxtländer.

      Tack för kommentar!

      Radera