2017-11-08

500!

Idag firar jag 500 blogginlägg inklusive detta!

Och när vi ändå är på siffran fem så är det även kul att konstatera att bloggen har passerat 1 500 000 sidvisningar, har över 5 000 kommentarer och att jag nu har nästan 5 000 följare på Twitter. 


När jag startade bloggen januari 2014 så var inriktningen främst mot privatekonomi men redan under slutet av första året så svängde det mer mot långsiktigt sparande. Numera handlar inläggen nästan uteslutande om aktiesparande och så kommer det att bli tills vidare gissar jag.

Även om jag skriver de flesta inlägg "från höften" så har en del krävt lite research för att säkerställa att jag inte är helt ute och cyklar. Exempel på sådana inlägg i närtid är när jag skrivit om Active Share, Covered Call och Belåning för att nämna några.

Jag skulle nog kunna öka kvalitén något på mina inlägg om jag lade ner mer tid på varje och publicerade mindre ofta men jag tycker nog att de inlägg som jag skriver ganska nära inpå en idé blir tillräckligt bra för att publiceras i sammanhanget amatörblogg. Här vill jag nämna inlägg som Naiva optimister, daft dividend och Middle of the road som har gått fort att skriva utifrån en spontan tanke.

En del inlägg skrivs utifrån en mall och är mer eller mindre rutinmässiga så som månadens aktie, månadsrapporter och uppesittarkväll. Även dessa fyller en funktion tycker jag och hoppas att ni finner de läsvärda.

I ärlighetens namn så kommer en stor del av sidvisningarna från användandet av mina publika verktyg och dessa är nog en stor anledning till att bloggen har blivit populär i någon mening. Sparkalkylator Deluxe och MyDividends är nog de som sticker ut mest i populäritet. Att utveckla verktyg är tidskrävande men fantastiskt kul, i synnerhet när de används i många sammanhang och kommer till nytta för många andra.

Jag är inte på något sätt en expert på aktieanalys men mina förenklade varianter tycks tilltala en hyfsat bred målgrupp ändå gissar jag. Här finns serier som We are the champions, Do the REIT thing och Pengarna på banken?.

Två stycken gästskribenter från Twitter har jag haft genom åren. Analysera Mera har skrivit om Sveriges bästa fonder bland annat och Valient ett personligt inlägg om sina tankar kring investeringar.

Jag berör inte längre privatekonomi och pension här på bloggen då jag numera arbetar med dessa ämnen för min arbetsgivares räkning. Jag kombinerar mitt privata aktieintresse med den publika pensionsrollen med min arbetsgivare tillåtelse förstås. För min del tycker jag att balansen fungerar och jag hoppas ni läsare upplever det så med. När skatten på ISK/KF höjdes så kunde jag inte låta bli att kritisera denna men det var utifrån objektiva grunder och ett konsumentperspektiv tycker jag.

Att få recensionsexemplar av böcker är smickrande och det har blivit några recensioner under åren där den om boken av Miljonär innan 30 har varit den mest lästa. Kul även att få lyfta fram nya författare som Joel Bladh såväl som de mer rutinerade herrarna Bolmesson och Hernhag

Min förkärlek för utdelningar har satt stort avtryck hos många läsare på olika sätt och mitt inlägg om just Utdelningsinvestering hör till det mest populära i bloggens historia.

Sidvisningar i all ära men det som jag tycker är roligast är när det blir många bra kommentarer på ett inlägg. Ibland räcker det med att skriva om något så trivialt som Månadsutdelare för att det ska locka till många kommentarer. Är ämnet bredare och av mer allmänt aktieintresse så kan responsen bli god som för Parkeringsplatser på börsen och Hur många aktier ska man ha i sin portfölj?. Att dela med sig av egna erfarenheter/svåråtkomlig information är förstås något som bidrar till engagemang som exemplifieras med inläggen Jakten på den försvunna källskatten och När kommer björnen?.

Bloggen har gett mig otroligt mycket under dessa år i form av kunskap i takt med skrivandet och från all bra feedback från er läsare.

Nåväl detta 500:e inlägg närmar sig sitt slut, orkar ni 500 till?



Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

24 kommentarer:

  1. Härligt!

    Du har gett mig otroligt mycket värde genom dina inlägg! Ser fram mot många fler!

    Mvh
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra, hoppas du fortsätter kommentera :-)

      Radera
  2. Du tillhör en av mina favorit bloggar så självklart hänger jag med på 500 till😊👍🏻

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag uppskattar din blogg såväl som kommentarer!

      Radera
  3. Grattis till så många inlägg! Såg att vi bloggat lika länge, kul att du sammanfattat allt under åren. Ser fram emot att träffas IRL i Västerås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Du har lämnat tänkvärda kommentarer genom åren vilka jag uppskattar mycket, vi syns i Västerås!

      Radera
  4. Härlig milstolpe, riktigt roligt att du har varit så produktiv med hög kvalitet på inläggen. Jag har själv snart uppnått 50 inlägg själv och funderar också på att köra nån sammanfattning av det bästa. Lycka till i framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar! Kul med en nystartad blogg - du finns nu på min blogglista till höger.

      Radera
  5. Absolut! Det ser jag fram emot :D Ett kul sammanträffande är att din bloggresa och min investeringskarriär började samtidigt (jan 2014). Och nyligen har jag hittat till ditt verktyg My dividend. Ska bli kul att se sin egen portfölj mer grafiskt när alla aktierna är inskrivna. Så tack för allt!
    Miljövänliga hälsningar
    /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha varit lång aktiemarknaden sen 2014 har varit en trevlig resa på alla sätt, tack för kommentar!

      Radera
  6. En av få ekonomisbloggar som ger något att läsa, har hittat en hel del matnyttigt här, och säkert någon aktieaffär ar jsg påverkts med att göra

    sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fin feedback och för att du kommenterar ofta!

      Radera
  7. Snyggt jobbat. Är en trogen läsare av din blogg.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lars för denna och alla dina andra bra kommentarer, gillar speciellt att du inte alltid stryker medhårs och får en att tänka ett varv till. En ära att få vara med i ditt "blogglag" när det begav sig.

      Radera
  8. Jag orkar nog 3000 till :D Stort grattis Stefan. Du är en stor inspiration och jag älskade avsnittet i PrataPengar där du gästade.

    Tyckte det var sjukt roligt att kika på statistiken till min egen blogg men tyvärr gav den upp då min site låg nere. Nu kör jag med Google Analytics och har börjat om räkningen :)

    Take care!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fin feedback! Statistik kring bloggen är kul även om man får ta den med nypa salt. Antal bra kommentarer är det jag värdesätter högst och tack för dina!

      Radera
  9. Kör på bara, det är kul med nån mer som har lite "udda" innehav som PSEC... har du sålt dem än? Själv ligger jag för närvarande på -20%... ssenaste kvartalsrapporten visade på ytterligare en minskning i NAV... undrar om det finns något alls som kan rädda denna aktien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kvar PSEC men kanske dags att gå vidare? Får ta mig en funderare helt klart.

      Radera
  10. Din blogg är absolut en av mina favoriter. Var väldigt intressant att lyssna på dig på UA föreläsning i Södertälje. Jag får kanske ta och komma på Gustavs aktiepub..?

    För att lyfta fram några favoritinlägg så är det dels ditt sätt att tänka angående buffertstruktur: http://z2036.blogspot.se/2014/06/sparande-del-4-bufferstruktur.html

    Och ett annat är din checklista för bostadsrättsvärdering.
    http://z2036.blogspot.se/2015/03/bostadsrattsvardering.html

    Keep up the good work!
    /A (föredetta Studenten A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra och att du hittat lite äldre inlägg som du gillar!

      Gustavs aktiepub rekommenderas starkt, förmodligen Sveriges bästa i sitt slag :-)

      Radera
  11. Jag har följt dig länge i tysthet ;) och hoppas få göra det länge än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste förstås inte kommentera men jag är glad att du gjorde det, det är bara hänga kvar så får vi se vad jag och min Macbook Air 11" kan åstakomma framöver.

      Radera
  12. Grattis till en respektabel milstolpe!

    Ser fram emot kommande 500 inlägg! Gillar att du skriver frekvent, tycker du har ett bra flöde och rätt balans mellan kvalitet och kvantitet. Gillar också dina verktyg som är ytterligare ett skäl till att det blir frekventa besök här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 250 till har det blivit i skrivande stund, ska väl lyckas med 250 till i alla fall :-)

      Tack för feedback!

      Radera