2017-12-07

Mevis Medical Solutions - Tyskt fynd?

Min jakt på intressanta bolag inom sektorn MedTech/Hälsa till min portfölj Global Future fortsätter och häromdagen när jag satt och screenade i 4-traders så dök jag på ett litet tyskt bolag som vid närmare granskning såg spännande ut, nämligen:

MeVis Medical Solutions
"MeVis significantly contributes to the early detection and diagnostics of cancer, thus facilitating an early and tailor-made treatment of the disease. In order to meet this challenge, MeVis develops innovative software for the analysis and processing of image data which is marketed to manufacturers of medical devices and medical IT-platforms. In this connection, our competence is based on longtime technological experience and our close proximity to users." källa: https://www.mevis.de/en/
Ett litet mjukvarubolag inom MedTech med andra ord.


Till skillnad från mina andra innehav inom sektorn så tycker jag värderingen ser ganska modest ut i sammanhanget.

Kikar man på Q3-rapporten så guidar bolaget om tillväxt så jag tolkar det som att det ser lovande för helåret 2017. Jag får P/E-talet till mellan 13-18 beroende på vilken period man räknar på men oavsett så känns det helt ok med tanke på en ganska stor nettokassa som jag förstår det. Vidare ser marginalerna goda ut om än ojämna. Rekommenderar att ni tittar själva på rapporten för detaljer och egna slutsatser om ni är nyfikna.

Freefloaten i aktien är relativt låg och handeln i är minst sagt skral vilket förstås kan upplevas som ett minus. Då bolaget är så pass litet (börsvärde 72M euro) så är bolaget sannolikt under radarn för de flesta fonder, även sådana inriktade mot småbolag. En analytiker tycks följa bolaget och rekommenderar behåll och riktkurs 38 euro (handlas runt 40 vilket är en kurs jag fick min andel ovan till).

Vad tror du om MeVis?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

9 kommentarer:

  1. Vad tror du om det amerikanska apoteksföretaget McKesson som värderas till p/e 7?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kikade lite snabbt och det låga P/E-talet för 2017 ser lite konstigt ut jämfört med innan och med estimaten för 2018 och 2019. Kan det vara någon engångseffekt? Oavsett ser det inte så dyrt ut så kanske värt att kika mera på bolaget vid tillfälle.

      Tack för kommentar och tips!

      Radera
  2. Onekligen under radarn och väldigt låg värdering om tar hänsyn till kassan. Mitt frågetecken gäller konkurrensfördelar, vilket jag tycker är svårt att bedöma här. Men spånnande att du börjat jaga microcaps finns mycket värde där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en djupdykning kring produkterna och konkurrenter är nog på sin plats om man funderar på en större stek.

      Nästa fas i min extrema diversifiering är kanske olika storlekar på bolag :-)

      Tack för kommentar och input!

      Radera
  3. Nu har jag läst ÅR och kvartalsrapportern. Ärligt talat förstår jag inte caset alls. Som jag förstår det är man väldigt beroende av en kund Hologic som står för 75 % av intäkterna och just nu tar över den verksamheten vilket innebär att MeVis har höga engångsintäkter av servicearbeten. Dessutom anger de att branschen går mot fler helhetslösningar med IT och mjukvara vilket påverkar dem negativt då de endast utvecklar mjukvara.

    Så vad är det du väntar dig ska bära MeVis värdering i framtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Graden av diversifiering är inte så god som man skulle kunna önska och mammografin och Hologic tycks stå för merparten av försäljningen och som du säger så håller de att utveckla egen mjukvara med hjälp av MeVis. Ljusglimtar i sammanhanget kanske är att försäljningen av övriga diagnoslösningar ökade i Q3 och att bolaget har starka finanser.

      Jag har försökt förstå ägarbilden vilket inte varit helt enkelt då det tycks ha skett en hel del 2015 och 2016.

      Osäkerheterna förklarar nog den modesta värderingen sett till nyckeltal sannolikt och snar uppvärdering kan man nog inte kan räkna med om det inte blir något oväntat genombrott.

      Tror att årsrapporten släpps i slutet av januari och där kanske bilden framåt klarnar en del.

      Tack för input och att du tagit dig tid!

      Radera
    2. Fast ökningen i övriga intäkter består i huvudsak av servicearbete åt Hologic enligt q3 rapporten. Så den intäkten kommer att upphöra samtidigt som mammografisegmentets liceonstäkter också bör falla kraftigt.

      Att värderingen just nu är "låg" handlar alltså om att man har höga engångsintäkter och nu hoppas hitta nya intäkter vilket jag inte vet var de ska komma ifrån.

      Radera
    3. På kort sikt så tycks de ha att göra men på medel och längre sikt finns onekligen frågetecken. Kanske är riskabelt att behålla till årsrapporten men rimligen bör de då kunna ge en bättre bild om framtiden och man kan tycka att de borde kunna nyttja kassan framåt på något sätt.

      Radera
  4. Sålde nu på €40 så 0-resultat plus courtagekostnader. Underskattade beroendet av enstaka kund och framtiden är svår att sia om. Förvånansvärt stabil kurs annars så kanske är det något positivt jag missat ändå...

    SvaraRadera