2018-01-15

Sparkalkylatorn i podden Kapitalet

Till nya såväl som trogna läsare, välkommen till min blogg z2036!

Att kunna bidra med inspiration till långsiktigt sparande ligger mig varmt om hjärtat.

Mitt främsta bidrag i ämnet kanske är mina Sparkalkylatorer och det är extra kul när de blir uppmärksammade och framför kommer till användning i olika sammanhang.


När Jacob Bursell, personen bakom en utav mina favoritpoddar, Kapitalet hörde av sig nyligen så tvekade jag inte en sekund att tacka ja till att vara med i ett poddavsnitt. Ämnet var pengamaskin och hur du kan använda min Sparkalkylator i det sammanhanget. Du hittar avsnittet nedan:



Nätmäklare och banker har sina varianter av sparkalkylatorer men de är fortfarande lite väl förenklade och tar inte hänsyn till skatt, avgifter och kontoform vad jag har sett. Mina sparkalkylatorer ger ökad precision i beräkningarna så att resultatet blir något mer realistiskt i matematisk mening åtminstone. Det som kvarstår oavsett val av sparkalkylator, är problematiken med att förutse framtida avkastning och på kort sikt är felmarginalen sannolikt hög varav övrig precision kanske blir av mindre betydelse. Men allt annat lika är det knappast någon nackdel att räkna så exakt som möjligt utifrån de antagande man måste göra.

Vill du veta mer om Sparkalkylatorerna så hittar du relaterade inlägg här.

Har du frågor? Skriv en kommentar nedan så ska jag försöka svara så snart jag kan. Du hittar även mycket frågor och svar i kommentatorsfältet under själva Sparkalkylator Deluxe.

God avkastning på dig och lycka till med ditt eventuella långsiktiga sparande!

Disclaimer

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Grymt, ser fram emot lyssning i eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, hoppas du tycker att det var lyssningsvärt!

      Radera
    2. samma här, ser fram emot att lyssna på detta imorgon.

      Radera
  2. Hej Stefan, följt dig här i ca ett halv år och tackar för bloggandet :)

    Har faktiskt 2 "små" frågor till dig som skulle vart uppskattat om du hade tid att besvara! Jag ska investera ca 60% av mitt sparkapital i en portfölj som ska bestå av 80% utdelningsaktier, 10% kortsiktigt, 10 % kryptovalutor. Allt detta i samband med min 18 års dag om 1 månad.

    Dem bolagen jag tänkt slänga in på utdelningsfronten är efter research:

    Swedbank, SEB, Astra Zeneca, Swedish Match, Skanska, Investor, och Castellum.

    1. Är detta bra bolag att börja med i sin utdelingsportfölj?
    2. Är det smidigast och "bäst" att avnända sig av ISK?

    Tack på förhand Stefan, Grym blogg (Y)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen!

      1. Jag har Investor och Castellum och ser de som bra utdelningsaktier. De övriga du nämner är nog helt ok ur utdelningssynpunkt även om det inte finns några garantier för att utdelningarna är stabila över tid.
      2. För svenska aktier så tycker jag nog ISK är snäppet bättre än KF. För utländska aktier som delar ut så tycker jag KF passar bättre då man får tillbaka källskatt.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
    2. Tack för snabbt svar :)

      Vilka andra svenska utdelningsbolag har du i din portfölj, som du anser sneppet vassare?

      Radera
    3. Återstår att se om de är vassare men jag har HiQ, Hemfosa, Clas Ohlson, KappAhl, Resurs, SkiStar, Axfood för att nämna några. Samma sak gäller även här att utdelningarna är långt ifrån garanterade.

      Radera
  3. Grym podd och ett grymt verktyg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, gillar också Kapitalet skarpt! Varierande ämnen varje vecka, lagom långa avsnitt och bra producerat tycker jag.

      Radera