2018-02-27

Xylem - bra flyt framåt?

Ett innehav som jag har i min framtidsportfölj Global Future sedan ett år tillbaka men aldrig skrivit om i ett enskild inlägg är:


Xylem är att amerikanskt bolag som tillhandahåller olika produkter och tjänster för vattenförsörjning världen över.


Bolaget kom in med en stabil Q4-rapport nyligen och flaggar för en ökning av vinst per aktie mellan 18-24% för 2018 jmf 2017. Om vi räknar på det lägre utfallet i intervallet så hamnar P/E på 27 vilket jag tycker är ok om man är långsiktig och om tillväxten fortsätter. Direktavkastningen är blygsamma 1,1% men utdelningsandelen är under 30 % då bolaget tycks prioritera minskning av skulder vilket jag tycker verkar vettigt på sikt.

Efterfrågan på vatten lär nog inte minska i framtiden så jag tror att Xylem är ett bra marknadsläge såväl nu som framåt.

Tycker du att Xylem passar i en långsiktig portfölj?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.


Photo by Jong Marshes on Unsplash

6 kommentarer:

  1. Riktigt kul att du skriver om Xylem. Fint företag som jag tror har framtiden för sig. Vattenlösningar kommer bli än viktigare när globala medeltemperaturen stiger. Var till och med nära att börja jobba för dem en gång i tiden, de har en rätt vettig verksamhet tycker jag.

    Jag tog in dem i portföljen som en krydda trots att de inte uppfyller mina utdelningsmål eller för den delen var särskilt förmånligt värderade vid köptillfället just för att jag tror att det är en bra aktie att äga på mycket lång sikt. Passade på när det var courtagefri handel på Avanza i höstas. +11% på tre månader är en riktig smakstart. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag passade på att öka lite när det var courtagefritt senast och det är en kandidat på att vara ett kärninnehav tycker jag.

      Tycker nog värderingen är relativt rimlig ändå men det förutsätter att bolaget levererar fin tillväxt som de säger i sina estimat.

      Vi får hoppas att framgångsvågen fortsätter, tack för kommentar! :-)

      Radera
  2. Xylem är ett trevligt företag som jag har haft förmånen att jobba hos för ett tag sedan, då de finns representerade här nere i Småland, i Emmaboda med sin produktionsanläggning med ca 1500 anställda. Tycker de har en vettig affärsidé, bra företag att jobba hos känns det som. Det är ju ett anrikt svenskt företag, Stenberg & Flygt som startade en gång i tiden, var väl minst 100 år sedan.

    Tråkig direktavkastning, men rent vatten som affärsidé slår mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns mycket historik i bolaget vilket är kul och intressant tycker jag.

      Direktavkastningen är måttlig men du kan nog räkna med hyfsad utdelningstillväxt de kommande åren i alla fall tror jag.

      Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och för din kommentar!

      Radera
  3. Hade innehav Xylem antal år sedan direkt efter avknoppningen från ITT. Då kostade de en bråkdel, sålde av då de hela tiden brottades med marginalen. Storyn kan vara annorlunda idag. Men det ser dyrt ut :).

    Helt annan fråga angående utländska innehav som jag har en hel del på både avanza och nordnet. Har backtrackat utdelningar på samma utbetalningsdatum. Avanza automatväxlar konstant till ca 3% sämre valutakurs, vilket blir en hel del på ett år om mycket utländska innehav. Är det ngt du kikat på eller reflekterat över? Mvh P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marginalen tycks vara hyfsad nuförtiden tror jag så det får man hoppas håller i sig. P/E 27 är inget reapris men ändå "fair" givet framtidsutsikter och hyfsad tillväxt tycker jag.

      Intressant reflektion om valutakurs för utdelningar. Gjorde ett snabbt stickprov nu på en utdelnings i EUR hos Nordnet. Beroende på om man räknar från valutadag eller bokföringsdag så får jag det till en spread på 0,3-0,4% från Mastercards referenskurs för samma datum. Officiell spread är 0,25 % antar jag även för utdelningar så avvikelser hänger nog på vilken referenskurs som används. Kan tycka att det är rimligt att ta en spread på 25-30 punkter då det måste vara mycket jobb med hanteringen av utdelningar tänker jag, speciellt för oss kunder så får det veckovis :-)

      3 % spread låter oskäligt, har du något exempel med datum, valuta och belopp? Gjorde en snabb jämförelse mellan två olika utdelningar för samma bolag och du fick bättre kurs hos Nordnet vid bägge tillfällena jmf Avanza. Kanske borde gräva vidare här...

      Tack för kommentar och frågeställning!

      Radera