2018-03-01

Månadsrapport februari 2018

En svängig månad är över och det är dags att summera resultatet så här långt för 2018.


Totalt sett så har min Global Multi-Strategy presterat ca + 1 % i år vilket kan tyckas vara blygsamt men ändå på plus i alla fall. Jämför jag mot min globala fondportfölj som ligger på + 2 % för i år så finns det lite att hämta igen.

Om jag bryter ner resultatet per portfölj så är ställningen följande:

#1 Global Future

Min så kallade framtidsportfölj ångar på och ligger på fina + 7 % för året och kan addera ytterligare en plusmånad i statistiken. Jag har fortsatt vara lite mer aktiv i min förvaltning än normalt och gjort lite omallokeringar under månaden.

Jag har sålt av Mekonomen och Atlas Copco för att istället köpa Wirecard och Resurs. Vidare har jag minskat i Facebook och HiQ för att öka i Savaria och Fondia.

Så här är portföljen sammansatt i skrivande stund:


Fortsatt övervikt mot e-handel och e-annonsering men jag väntar fortfarande på att de kinesiska innehaven ska ta fart.

#2 Small Cap

Min småbolagsportfölj håller sig ovanför nollan men har tappat lite mot sin jämförelsefond. Portföljen är den som får minst kärlek och fungerar mer som en bevakningslista då den är liten i absoluta tal. Inga transaktioner har gjorts i år i portföljen.

#3 Global Dividend Xtreme
Min största portfölj ligger runt nollan och harvar. Utdelningsstrategier har sannolikt fungerat dåligt i rådande klimat av högre amerikanska långräntor.

Under månaden så har jag sålt av Oscar Properties Pref B och istället köpt Coca Cola Femsa. Vidare har jag ökat i Toyota, China Mobile och Resurs.

#4 Global Dividend 1.2xL
Utanför "pallen" så återfinns min belånade utdelningsportfölj som ligger på strax under nollan för i år. Allt månadssparande går in i denna portfölj så jag får trösta mig med att utdelningarna ökar i absoluta tal såväl som direktavkastningen i alla fall.

Portföljens nyckeltal ser fina ut tycker jag och jag ser inga hot om sänkta utdelningar i närtid.

I februari så har jag plockat in Axfood samt ökat i Main, Enbridge, Resurs samt Unilever.

Månadens vinnare och förlorare

Bland månadens vinnare kan jag konstatera att Netflix och Amazon fortsätter att gå som tåget, gissar att det blir en kraftig rekyl här vid minsta tvivel kring deras framfart.

Bland förlorarna är det Dedicare som sticker ut men som tur är har jag en ganska liten post totalt sett, dags att sälja?

--

Vi får se om rekylen för några veckor sen var ett förskalv till en större nedgång eller om det var en enskild dipp i den uppåtgående trenden. Då jag är långsiktig så ligger jag fullt investerad (och lite till) i aktier tills vidare.

Hur har det gått för dig i februari?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza

Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

8 kommentarer:

  1. Är man belånad i dagens marknad så är man ett villebråd. Den som har bra med kontanter kan agera jägare när fina tillfälle kommer. Jag skriver om General Mills på Lundaluppens blogg. Har man kontanter när ett konsumentföretag av denna kaliber bjuds ut till 50 dollar kan man agera.

    Jag har alltid tyckt att en bra kassa är en naturlig del av allokeringen. Blir det ett handelskrig nu så kommer det att röra om ordentligt i börslistorna. Då är det viktigt att man verkligen har gjort klart för sig om man klara det psykiskt.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite livrem och hängslen kring min belåning hoppas jag. Dels är belåningsgraden relativt låg på 16,67% och avståndet till margin call är stort givet balanserad belåningsgrad. Sedan har jag en stor kontantbuffert vid sidan av portföljerna som jag kan nyttja för extrainsättningar/amorteringar om det krisar/fyndläge uppstår. Räntan på belåningen är på 0,99% och kontantbufferten ger 0,75% så nettoräntan blir låg att ställa i relation till portföljens direktavkastning på drygt 5%. Så jag tänker att om det går att balansera belåningen så blir det gynnsam utveckling över tid allt annat lika.

      Skulle skulden bli för stor i absoluta tal jämfört med buffert och månadsinsättningar så kan det vara idé att minska belåningsgraden men där är jag långt ifrån ännu.

      Oavsett blir det utmanande vid en längre nedgång så det återstår hur man klarar av att hantera det hela då, förhoppningsvis kallt och rationellt :-)

      Tack för kommentar Lars!

      Radera
  2. Snygg utveckling på dina portföljer måste jag säga! :)

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag blev man nollad igen men bara att kämpa på.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Dina portföljer är alltid spännande att följa!

    I februari så har jag fått anledning att fundera på belåningsnivåer och känslan att vilja öka belåningen och köpa mer när kurserna går ner.

    Jag har en liknande belåningsnivå som du (drygt 10%) och skördar ju frukterna kontinuerligt. Därför så måste jag kunna stå ut med att inte ha en kontantbuffert att köpa för när kurserna går ner. Jag tror bestämt att "time in the market" i längden är större än "timing the market" och det talar för en moderat belåning i alla börsväder. En kontantbuffert utan samtidig belåning är ju en förberedelse för att tajma marknaden. För mig handlar problemet snarare om att hitta den perfekta belåningsnivån, och för mig är det nog kring 10%. Så länge jag fokuserar på utdelningarna snarare än portföljstorleken så hoppas jag att jag inte kommer att paniksälja i nästa riktiga krasch.

    Den absoluta belåningsnivån är också något att verkligen fundera på. Själv motsvarar min belåning cirka 6 månaders nysparande, och det förhållandet påverkas ju inte av att portföljen växer. Jag tror inte att jag vill ha högre absolut belåning än vad jag har idag, men den känslan kan ju ändras med tiden. En väldigt stor absolut belåning (men under 10% av portföljen) kan nog ge en lätt bismak av ofrihet är jag rädd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10% belåning känns hyfsat modest givet bra belåningsgrad på underliggande värdepapper tycker jag. Jag har valt 16,67% så att hävstången blir 1,2x eget kapital vilket visat sig i åtminstone en studie varit gynnsam nivå mot USA-börsen. Trickset är att balansera vilket jag gör mha utdelningar, nysparande och vid behov extrainsättningar.

      Bufferten är för oförutsedda utgifter/möjligheter och väl tilltagen i dagsläget och just belåning av värdepapper är ett sätt att få förräntning indirekt på bufferten.

      Tack för kommentar, feedback och dina tankar!

      Radera
  4. Helt ok månad tycker jag. Gick ned lite smått, men jämfört med SIXPRX så gick det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra det, svajig start på mars för min del men året är långt :-)

      Tack gör kommentar!

      Radera