2018-07-15

Laissez faire-strategi?

Då jag befinner mig i ett fransktalande land i skrivande stund och låter mina portföljer jobba utan någon tillsyn eller ingrepp så fick jag ett lite uppslag till det inlägg som följer.

"Laissez faire" översättning: Låt gå, låt ske.
En liberalt sinnad person som jag tilltalas av så få ingrepp i skeenden i allmänhet och detta kanske borde gälla även för mina portföljstrategier - låt ske?

I praktiken skulle det kunna handla om att vara fullinvesterad i en väl sammansatt portfölj och sedan låta marknaden/bolagen sköta sig själva i stor utsträckning?


Då jag som sagt är på resande fot så är det förstås inte lika lätt eller för den delen lika intressant att följa börsen som jag gör annars till vardags.

Nu när jag tjuvkikar på portföljerna sent på fredagskvällen så kan jag med glädje konstatera att det uppnåtts ett nytt ATH!


Kanske ska man inte peta för mycket som sagt? Tajma marknaden? Inget för mig.

Borde man låta portföljerna jobba ifred fortsättningsvis och luta sig tillbaka? Laissez faire!

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.


Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza 
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza 
Photo by Samuele Errico Piccarini on Unsplash

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Ja, de allra flesta gör ju misstaget att göra alldeles för mycket transaktioner, de handlar sönder sin portfölj. Är du däremot kvanthandlare så gäller motsatsen, dvs desto fler transaktioner desto stabilare och bättre avkastning.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft ganska hög omsättning under första halvåret men ska försöka låta portföljerna jobba ifred resten av året och längre förhoppningsvis.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag har nog lite av en laissez faire-strategi i det avseendet. Köper aktier som jag tror att jag endast i undantagsfall behöver bekymra mig om att sälja. Skälet precis som för dig att jag bor utomlands och reser mycket. Irriterande om en börsnedgång kommer just de där veckorna man är utan internet (åtminstone i meningen att man kan logga in säkert på sin depå). Gör hellre avkall på att få så snabb tillväxt som möjligt för att ha bekvämlighet och slippa fundera så mycket. Inbillar mig också att det lägre antalet beslut (färre säljbeslut) minskar risken för felbedömningar. Några minor åker man alltid på men då har jag åtminstone gjort ett väl genomtänkt köpbeslut där det värsta som händer är att utdelning, vinst och aktiekurs faller men sällan en ren konkurs eller katastrof.

    Försöker sällan tajma marknaden heller, tittar från vecka till vecka på vad som ser aptitligt värderat ut att öka i liksom var portföljandelen börjar minska såpass mycket att det verkar rimligt att öka även vid en lite dyrare värdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en riktigt bra strategi och förhållningssätt - tack för en bra kommentar!

      Radera