2018-08-12

Gamification inom sparande?

Ska sparande vara kul och inspirerande eller är det bättre med "tråkigt" passivt automatiskt månadssparande i fonder för de flesta?

Oavsett strategi så tror jag det finns vissa fördelar om det finns positiva inslag i form av engagemang, belöningar och lärande m.m. i ett sparande.

Ämnet som sådant berördes delvis i ett avsnitt av Outsiders (podd med Anna Svahn/Micke Syding) och de pratade om

Gamification inom sparande

Poddavsnittet kan du även lyssna på nedan:

Dock så tycker jag att de missade ett i mina ögon bra konkret exempel på gamification inom sparande:


Eller vad sägs om att du kontinuerligt får ta del av bolagens vinster på ett konkret pedagogiskt sätt i form av utdelningar? Gamification om något? I synnerhet nu när Avanza lagt till kassaklirr på sina notifieringar av utdelningar? Gamification i form av kul belöning om du frågar mig :-)


Andra exempel på gamification inom sparande är "stjärnorna" på Shareville tycker jag. Tillhör du topp tiondel inom riskjusterad avkastning så får du tre stjärnor som belöning. Kanske lite löjligt att tävla i sharpekvot men löjligt kul i mitt tycke och sporrar mig till disciplin.


Vidare så tycker jag grafer för värdeutveckling har ett inslag av gamification då du får feedback på dina investeringar på ett tydligt sätt.

Mina olika verktyg och grafer avser också att ge inspiration till det långsiktiga sparandet utöver "koll".

När det gäller lärandet bland annat så är sociala medier som bloggar och Twitter en ganska lättsam ingång till djupare lärande om intresse finns tycker jag. Går nog att boka på gamification.

Jag tror nätmäklarna och bankerna skulle kunna jobba mer med inslag av gamification och här kommer några spontana ideér:
  • Notifiering vid
    • ATH
    • När du får en "bagger"
    • När du uppnått en målnivå
  • Grafisk presentation av
    • Hur du ligger till mot en målnivå
    • Hur du ligger till mot "kollektivet"
Jag tror att ökat intresse kring sparande leder till ökad kunskap och på sikt bättre resultat givet att du är disciplinerad och utvärderar löpande. Om du vet med dig att du gärna tar genvägar och inte orkar göra hemläxor kanske det passiva fondsparandet passar bättre?

Tror du inslag av gamification kan göra skillnad för ett (långsiktigt) sparande?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

16 kommentarer:

  1. Kul idéer! Stödjer dem helhjärtat ��
    Mvh Joel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra, tack för kommentar och feedback!

      Radera
  2. Jag tror absolut att gamification ger en ökad inspiration, särskilt för oss som är nybörjare och har en liten portfölj då det händer väldigt lite (på gott och ont) när portföljen går upp och ner. Även då utdelningarna också blir väldigt liten så tror jag gamification t ex som ljudet på Avanza hjälper ännu mer.

    Gillar dina idéer särskilt angående grafiska presentationer. Genom olika sätt att jämföra sig med "kollektivet" ökar lusten än då man blir tävliningsinriktad, t ex skulle jag vilja att man kan jämföra sig med andra beroende på ett "visst" datum där man startade upp sitt sparande alt. när man startade att spara mer "seriöst". Så då skulle jag kunna jämföra mig med andra nybörjare.

    Skulle det gå att jämföra med andra beroende på någon "risk-klassificering"? (Tänker på möjligheten till upp/nedgång beroende på om man har 10 förhoppningsbolag vs 10 "tråkiga" bolag är stora)

    Fyller på om jag kommer på något mer :)

    /Murmeldjuret

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nätmäklarna skulle nog kunna dela in kollektivet i olika riskklasser då de sitter på bra rådata.

      Tack för bra ideer och kommentar!

      Radera
  3. Jag är inte lika övertygad som du, och framför allt vill jag inte betala den garanterade kostnad det medför att försöka ge andra incitament som de i grunden tycks sakna. Mer informationsbrus än vad vi redan har idag är verkligen inte det jag behöver i vardagen. Att ge sig själv incitament är ju även ngt i grunden enkelt och personligt.
    Att lära ut ekonomins betydelse tidigt i skolan till alla är däremot ngt som borde göras.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt med lite motvalls!

      Hur man utformar incitamenten är en delikat fråga och jag är övertygad om att bra visualiseringar kan göra skillnad och inte uppfattas som brus.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Min tanke gällande informationsbrus är såklart att det är ett MÅSTE att man ska kunna slå av/på det man vill. Möjligheter helt enkelt. /Murmeldjuret

      Radera
    3. Låter som vettigt att du kan anpassa vilka inslag av gamification du vill ha.

      Radera
  4. Vidare så är jag rätt övertygad om att det är fullkomligt fel fokus att titta på när nytt ATH etc uppnås i portföljen. Det är helt fel sätt att tänka, speciellt den dag de garanterade motgångarna anländer. Investering är främst en tävling mot dig själv, inte mot andra, även det ger helt fel signaler.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man kan tävla både mot sig själv och andra beroende på vilken personlighet man har. Jag gillar nya ATH men det kanske inte är någon speciellt viktig datapunkt egentligen.

      Ett intressant exempel i närtid är MinPension 2.0 där en feature om hur mycket pension du får i förhållande till andra har blivit "populär" och i bästa fall triggar dig att spara/arbeta extra.

      Tack för ytterligare bra kommentar!

      Radera
  5. Kom på en till jag skulle vilja jämföra mig med angående "kollektivet", ett ålderspann. Helt enkelt, hur står sig min utveckling av portföljen senaste året gentemot t ex 18-25 åringarna? Eller mot 50+ arna? Tycker jag skulle vara spännande. Vad tror/tycker ni?

    /Murmeldjuret

    SvaraRadera
  6. Ja. Det finns en stor potential inom gamification av investeringsvärlden. En intressant tråd på Dagens Industris börssnack är den månatliga tävling om vem som hittar nästa månads vinnaraktie. Deltagarna skriver ofta långa analyser varje månad av deras val.

    Tyvärr är nätmäklarna och deras sparekonomer mer intresserade av hållbarhet och feminism.

    Även jag gillar stjärnorna på Shareville trots att det tyvärr är mycket fel i beräkningen av dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länge sen jag hängde på börssnack men det du beskriver låter nästan som #uppesittarkväll på Twitter.

      Vad är fel i beräkningen av sharpekvot? Visserligen mäts bara det senaste året vilket är lite klent, jag har framfört önskemål om 3 års beräkning som för fonder normalt sett.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Blir fel i Sharpekvot om insättningar på kontot inte registreras rätt, i vissa fall om man har teckningsrätter, om man har produkt som inte handlas varje dag men rör sig mycket till exempel optioner.

      Sedan känns det lite som tur/slump med stjärnorna. Det var många som tillfälligt har haft 3 stjärnor med portföljen full av Bitcoin i december 2017 och innan dess Fingerprintaktier. Det borde bara finnas stjärnor för de som kommenterar sina affärer eller gör en noggrann beskrivning av sin strategi tycker jag.

      Radera
    3. Ja, beräkningen av korrekt sharpekvot är beroende av att rapportering av värde fungerar. Jag har varit med om felaktigheter i samband med IPO-tilldelning vilken kan sabotera en del men har liten påverkan om du har liten vikt i respektive innehav.

      Jag kan hålla med om att ett års sharpekvot är lite slumpartad och att det vore trevligt om aktiva och hjälpsamma medlemmar fick någon extra belöning.

      Bra input!

      Radera