Sidor

Sidor

2018-11-28

Guangshen Railway - går som på räls?

Min jakt på vettiga aktiecase i asien fortsätter och jag har faktiskt hittat några som jag tycker är värda att granska närmare.

Ett av dessa är ett kinesiskt bolag som du kan handla som ADR på USA-börsen, nämligen

Guangshen Railway Company (GSH)


"The Company is mainly engaged in passenger and freight transportation businesses on the Shenzhen-Guangzhou-Pingshi Railway and certain long-distance passenger transportation services. The Company also cooperates with MTR Corporation Limited (‘MTR’) in operating the Hong Kong Through Train services. The Company provides integrated services relating to railway facilities and technology. The Company is also engaged in commercial trading and other businesses that are consistent with its overall business strategy." - http://www.gsrc.com/en/article.php?article_id=101
En tågoperatör i Kina, kan det vara något?

Om vi börjar med lite nyckeltal så handlas aktien till P/E 18 vilket är en lite högre nivå än vad kinesiska aktier brukar handlas kring men en något lägre nivå jämfört med bolagets historiska snitt i närtid. Estimerad vinstökning för 2019 är över 30 % vilket skulle kunna förklara den relativt höga multipeln jämfört med andra kinesiska aktier..

Direktavkastningen är på ca 3 % med en utdelningsandel på 50 % och bolaget tycks ha en fin nettokassa vilket borde tilltala de investerare som gillar starka balansräkningar. Förvisso tänker jag att det säkert finns behov av investeringar i "tågbranschen" så det är väl något man borde gräva djupare i.

Jag anar ett stort statligt inflytande då de ser ut att ha nästan hälften av aktierna. Är det bra? I övrigt är en del utländska fonder med i ägarlistan vilket tyder på ett visst utländskt intresse i alla fall. Som jag förstår det så det staten som äger rälsen och sedan finns det ett antal (kinesiska) operatörer som sköter resten.

En potentiell framtid uppsida är att bolaget tycks börjat verka internationellt men gissar att det är långa ledtider utöver förhoppning och politik.

Jag tänker att det säkert finns flertalet olika politiska risker med caset och undrar hur säkert det är att bolaget får fortsätta att köra på deras nuvarande linjer. Vidare undrar jag hur det ser ut framåt med satsning på modernare snabbtåg och så. Tanken är att gräva vidare i detta men som vanligt så har jag har inte kunnat hålla mig och har köpt en liten provpost i bolaget.

Vad tror du om Guangshen Railway?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders
Bildkällor: Flickr (see license) 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Jag undviker att köpa aktier i företag som kommer från kommunistiska enpartistater. Kina är en diktatur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den politiska dimensionen är knepig och manar till försiktighet men för frestande med en sannolik framtida stor region i världsindex för att avstå helt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Med tanke på hur mycket folk som åker tåg i Kina varje dag känns detta som ett säkert kort, bortsett från politisk risk. Tågen i Kina kommer och går i tid dessutom, till skillnad från det skrot vi har i Sverige. Ett oerhört bekvämt och prisvärt sätt att resa. Har åkt Shenzhen, Guangzou flera gånger och det är hur bekvämt som helst i 350 km/h :) Tyvärr lite krångligt att köpa biljetter för västerlänningar, man måste visa pass och så, och köerna är långa om man ska köpa i luckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med lite "lynchning" i sammanhanget, tack för att du delar med dig och för kommentar!

      Radera
  3. Spännande, men igår såg jag filmen China Hustle på Netflix. Kolla den först! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller rimligen/förhoppningsvis inte alla kinesiska bolag och att de betalar utdelningar visar väl på någon form av kassaflöde iaf.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Kikade på bolaget för ett par år sedan, och då avfärdade jag på en (då) väl hög värdering. Dessutom är jag generellt skeptisk till kinesiska bolag, eftersom man inte alltid har tillräcklig ordning på bokföringen...

    Hur som helst, det som kan göra bolaget lite intressant är att det bokförs en bit under eget kapital (om man nu litar på bokföringen), samtidigt som omsättningen ökar. Lönsamheten är dock mycket svag, och med en negativ trend de senaste åren, och det talar väl för att de har en tuff konkurrens. Tror det faller där för mig.

    En lite kul kuriosa: titta på bilden du har till inlägget så ser du att det är ett svenskt X2000! Guangshen Railways var det enda bolag förutom SJ som köpte tågmodellen, och de köpte ett exemplar! Det har senare köpts tillbaka till Sverige av SJ som behövde extravagnar! https://www.svd.se/kinesiskt-x2000-tillbaka-i-sverige-raddar-sj-fran-kinesisk-konkurrens

    SvaraRadera
  5. Du borde kika närmare på CK Infrastructure, https://www.cki.com.hk/english/hongKong/home/index.htm
    Eller CK Hutchison, investmentbolag som även har en stor del i infrastrukturdelen, http://www.ckh.com.hk/en/global/home.php
    Jag äger själv inget i dessa men har börjat bli sugen speciellt på investmentbolaget där man får bra riskspridning i olika branscher och världsdelar. Enklast är att handla den direkt på hongkong börsen via degiro som har helt ok courtage.
    Mvh

    SvaraRadera