2016-06-13

Microsoft + LinkedIn = ?

Säga vad man vill om Microsoft men man kan nog inte anklaga bolaget för att vara passiva kring större förvärv i alla fall, ta Nokia, Skype och Mojang som exempel.

Att de skulle lägga bud på LinkedIn var inget jag har ens föreställt mig så måndagens nyhet var överraskande för mig och många andra tror jag.


Min första spontana tanke var hur de nu ska ha råd att bibehålla sin fina utdelningssvit med tanke på den stora prislappen på 200+ miljarder SEK. Fallet Nokia blev väl mestadels pengarna i sjön.

LinkedIn är i och för sig en vettig idé i grunden men jag tycker genomförandet och UX har sina brister från en arbetstagares synvinkel tycker jag, så är det värt så mycket?

Svårt att säga förstås och jag tänkte till en början att jag skulle minska mitt innehav i Microsoft då detta adderar osäkerhet tycker jag och i värsta fall en rejäl kapitalförstöring.

Marknaden verkade tycka liknande och handlade ner aktien -2,6%, dvs mer än index under måndagen.

Nåväl, ska nog smälta nyheten några dagar innan jag fattar något beslut det kanske blir bra ändå?

Vad tycker ni om affären?

10 kommentarer:

  1. Hade varit billigare att köpa Nintendo. Kanske man kunde kapitaliserat på Super Mario, Zelda och andra starka "varumärken" då.

    SvaraRadera
  2. Eller billigare och billigare. Man hade antagligen behövt en liten budpremie där med. Om man säger ungefär samma pris då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är som sagt inte bekväm med en del aspekter av LinkedIn men jag hoppas jag har fel avseende prislapp och att de kan bidra till MSFT kassaflöde framöver.

      Tack för kommentarer!

      Radera
  3. Har aldrig riktigt förstått tjusningen med LinkedIn så just det förvärvet känns lite sådär tycker jag.

    Dock gjorde Microsoft en grym presskonferens på E3 men det kanske inte räcker som plåster på såren:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill hellre se bra siffror än en bra presskonferens :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. LinkedIns framgångar byggde mycket på att man var väldigt aggressiva i sitt nätverksbyggande. Man fick helt enkelt intrycket av att man förväntades vara där. Däremot har man misslyckats med att bygga användarengagemang och gruppfunktionen känns mer som att anmäla sig till en spamlista än medlemskap i en social grupp.

    Mitt intryck är därför att det här är ytterligare ett värdeförstörande köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delar lite av dina farhågor tyvärr (då MSFT för ett av mina största innehav) ett litet halmstrå vore en de lyckades skapa något mervärde för användarna och samtidigt öka intäkterna från tjänsten men har svårt att se vad det skulle kunna vara f n.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Tjena Stefan!
    Grym blogg du har... Jag gillar framför allt dina räknesnurror.
    Jag själv jobbar inom tjänstepensionsbranschen och fick idag ett nyhetsbrev, där det stod att du fått ett nytt jobb. Stämmer det?? Penisonsspecialist hos Konsumenternas. Stämmer det, så tror jag det är rätt man på rätt plats, åtminstone utifrån hur jag "lärt känn dig" via din blogg.
    Mvh Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback och ja det stämmer, lär skriva ett inlägg om det senare.

      Radera
  6. Om TV-kanaler vore sociala medier antar jag att Facebook skulle vara TV3, Twitter = TV4, Snapchat = Barnkanalen och Linkedin = SVT1. Nu köper man väl inte Linkedin för att bli en arbetsförmedling, utan för att få ett enormt stort och seriöst informationsregister. Bör man inte kunna dra nytta av det i kommunikationsåldern?

    SvaraRadera