Min jakt på vettiga aktiecase i asien fortsätter och jag har faktiskt hittat några som jag tycker är värda att granska närmare.
Ett av dessa är ett kinesiskt bolag som du kan handla som ADR på USA-börsen, nämligen
Guangshen Railway Company (GSH)
Jag anar ett stort statligt inflytande då de ser ut att ha nästan hälften av aktierna. Är det bra? I övrigt är en del utländska fonder med i ägarlistan vilket tyder på ett visst utländskt intresse i alla fall. Som jag förstår det så det staten som äger rälsen och sedan finns det ett antal (kinesiska) operatörer som sköter resten.
En potentiell framtid uppsida är att bolaget tycks börjat verka internationellt men gissar att det är långa ledtider utöver förhoppning och politik.
Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.
Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders
Bildkällor: Flickr (see license)
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.
Ett av dessa är ett kinesiskt bolag som du kan handla som ADR på USA-börsen, nämligen
Guangshen Railway Company (GSH)
"The Company is mainly engaged in passenger and freight transportation businesses on the Shenzhen-Guangzhou-Pingshi Railway and certain long-distance passenger transportation services. The Company also cooperates with MTR Corporation Limited (‘MTR’) in operating the Hong Kong Through Train services. The Company provides integrated services relating to railway facilities and technology. The Company is also engaged in commercial trading and other businesses that are consistent with its overall business strategy." - http://www.gsrc.com/en/article.php?article_id=101
En tågoperatör i Kina, kan det vara något?
Om vi börjar med lite nyckeltal så handlas aktien till P/E 18 vilket är en lite högre nivå än vad kinesiska aktier brukar handlas kring men en något lägre nivå jämfört med bolagets historiska snitt i närtid. Estimerad vinstökning för 2019 är över 30 % vilket skulle kunna förklara den relativt höga multipeln jämfört med andra kinesiska aktier..
Direktavkastningen är på ca 3 % med en utdelningsandel på 50 % och bolaget tycks ha en fin nettokassa vilket borde tilltala de investerare som gillar starka balansräkningar. Förvisso tänker jag att det säkert finns behov av investeringar i "tågbranschen" så det är väl något man borde gräva djupare i.
Jag anar ett stort statligt inflytande då de ser ut att ha nästan hälften av aktierna. Är det bra? I övrigt är en del utländska fonder med i ägarlistan vilket tyder på ett visst utländskt intresse i alla fall. Som jag förstår det så det staten som äger rälsen och sedan finns det ett antal (kinesiska) operatörer som sköter resten.
En potentiell framtid uppsida är att bolaget tycks börjat verka internationellt men gissar att det är långa ledtider utöver förhoppning och politik.
Jag tänker att det säkert finns flertalet olika politiska risker med caset och undrar hur säkert det är att bolaget får fortsätta att köra på deras nuvarande linjer. Vidare undrar jag hur det ser ut framåt med satsning på modernare snabbtåg och så. Tanken är att gräva vidare i detta men som vanligt så har jag har inte kunnat hålla mig och har köpt en liten provpost i bolaget.
Vad tror du om Guangshen Railway?
Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.
Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders
Bildkällor: Flickr (see license)
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.