2017-12-05

Boule(n) är rund?

Omallokeringarna i min framtidsportfölj Global Future fortskrider och i dag sålde jag en av mina favoriter, nämligen Castellum. Anledningen är att jag har bolaget i mina utdelningsportföljer redan och jag vill istället öka upp andelen i MedTech-sektorn i Global Future.

Första ersättare blev en liten andel (ca 2 %):


"Boule Diagnostics AB är ett snabbt växande diagnostikbolag som utvecklar, tillverkar och marknadsför system och konsumentprodukt för komplett blodcellsanalys till icke-institutionell vård. Försäljningen sker genom ett världsomspännande nätverk av distributörer som täcker över 100 länder. Bolaget fokuserar främst på små och medelstora sjukhus, kliniker och laboratorier inom den icke-institutionella vården, såväl som andra diagnostiska företag inom både human- och veterinärhematologi. Verksamheten bedrivs genom rörelsedrivande dotterbolag i Sverige, USA och Kina." källa: https://www.boule.com/om-boule/
Det som tilltalar mig är förhoppningsvis fin tillväxt, stor del återkommande intäkter samt att man även riktar in sig mot veterinärvården.

Aktien handlas på small cap-listan med ett börsvärde på 1,2 miljarder och har många namnkunniga aktörer i ägarlistan som Svolder, Swedbank Robur, Handelsbanken m.fl. Möjligen skulle man velat haft ett större inslag av en tydlig huvudägare.

Värderingen på innevarande år är minst sagt ansträngd med ett P/E-tal på dryga 50. Men kikar man på prognoser hos Introduce så landar man på P/E 29 för 2017 och ca 20 för 2018.


Aktien har kommit ner en del från toppnivåerna och det ser ut att finnas lite stöd runt 250 som är nära dagens kurs.

Som jag förstår det så kan olika kvartal variera en del så jag antar att man får vara beredd på hög volatilitet i denna aktie vilket man kan stå ut med om det ser bra ut långsiktigt.

Vad tror du om Boule och har du någon favorit inom MedTech?

Bildkällor: Boule och Avanza

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Har dessvärre inget inom med-tech. Det finns ju flera bolag man önskat man hoppat på, men det är inte del av vår strategi, och den försöker vi hålla oss till. Livet är tillräckligt spännande med PSEC i bagaget ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med- och Biotech innebär ofta högre risk generellt så det kan vara klokt att vara försiktig.

      PSEC är spännande men kanske inte på ett positivt sätt?

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. En av mina sämsta aktieförsäljningar. Inte villig att köpa till dagens pris men just nu svider det rejält att jag sålde Boule efter att ha köpt för omkring 70 kr.
    Historik och analys finns här:
    http://aktieingenjoren.blogspot.se/search/label/Boule%20Diagnostics

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att du inte var med på resan men gissar att du sålde på goda grunder efter vad du trodde då. Jag är medveten om att denna resa kan bli skakig men det finns många egenskaper jag gillar med bolaget så jag hoppas att det blir bra på sikt i alla fall.

      Tack för länk och kommentar!

      Radera
  3. Jag träffade faktiskt representant för Boule diagnostics på Svolders stämma 2016 och fick en ganska lång pratstund med dem då de förklarade mycket om företagets verksamhet. (De bjöd även på godis för övrigt och det uppskattas såklart.) Jag gillade det jag såg men har valt att inte investera i dem då det känns lite som om uppsidan är begränsad. De har redan haft sin stora resa. Däremot är det ytterst sällan Ulf Hedlundh & co i Svolder gör en dålig investering och det talar för att jag har fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På kort sikt så kan det nog vara skakigt men tror på caset på längre sikt. Hoppas det blir bra :-)

      Tack för kommentar och input!

      Radera