2017-12-13

Coca-Cola Femsa

Sen jag sålde Clas Ohlson förra veckan i min portfölj Global Future så har jag haft funderingar kring en ersättare i sektorn Consumer. För att balansera mot portföljens teknikfokus och för att få exponering mot tillväxtmarknader föll valet till slut på en mexikansk jätte inom drycker, nämligen:


"Coca-Cola FEMSA has traveled to become the largest franchise bottler in the world, in terms of volume, operating in two of the most attractive regions for its industry" källa: https://img.coca-colafemsa.com/assets/files/en/Investor_Information/Presentations/2017/KOF-2017-June-17.pdf
Vad som tilltalar mig med bolaget är inslaget av icke-cykliska produkter som läsk och juice samt att de verkar i latinamerika såväl som i Filippinerna. Sätet är i Mexico och huvudägare är just Coca-Cola och Femsa (därav bolagsnamnet gissar jag). Att inte ha några egna varumärken i någon större utsträckning är kanske lite synd och med det kanske är ett ömsesidigt win-win i samarbetet med Coca-Cola då Femsa har extremt stor marknadsandel gällande småbutiker i nämnda regioner. Bloggaren Framtidsinvesteringen har skrivit en del om Femsa som jag rekommenderar att ni läser för mer info.

Värderingen då? P/E på 19 och en utdelning på ca 2,8 % är rätt ok tycker jag (Coca-Cola USA handlas till P/E 32 som jämförelse). Fint kassaflöde, fokus på marginaler och minskad skuldsättning enligt bolaget tycker jag låter som bra mål, hoppas de infrias.

Själva aktien går att handla via USA-börsen (NYSE) där den är noterad som ADR.


Portföljen har nu en något mindre vikt mot Industry då jag minskat i 3M för att istället då köpa in Coca-Cola Femsa.

Vad tror du om Coca-Cola Femsa?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Jag undersökte Coca Colas affärsmodell lite innan jag köpte Coca Cola-aktier (KO) för några år sedan. Alldeles bortsett från att det är förvirrande med massor av Coca Cola-bola så tyckte jag bolagen som buteljerade verkade riskabla. Coca Cola satte stor prispress på dem och delade upp marknaden på ett närmast planekonomiskt sätt. Det gjorde att buteljerare hade svårt att växa och svårt att öka vinsten samtidigt som de riskerade att få sin näringsgren avsågad.

    Det verkade med andra ord riskfyllt.

    Jag undersökte aldrig Mexico eller Coca Cola Femsa. Men Mexico är en intressant marknad. Den marknad i världen som har druckit mest sockerhaltiga drycker och där de införde en specialskatt för att få ner konsumtionen. Det fungerade men har än så länge inte inneburit några positive hälsoeffekter (folk bytte dåligt till något annat dåligt?). Kan vara värt att tänka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att Femsas butiksnät ger bolaget förhandlingsstyrka gentemot Coca-Cola och på så sätt kan det funka långsiktigt och med vettiga villkor tänker jag.

      Socker och "sockerfritt" är en företeelse som man kan fundera över men behovet av något gott och törstsläckande i varma regioner borde funka över tiden tror jag.

      Tack för input och kommentar!

      Radera
  2. Du som gillar aktier inom mat/dryck, har du kollat på Carlsberg? Växer i och för sig inte så mycket, men verkar vara stabil och utdelning som höjs regelbundet. A-aktien cirka 5 % billigare än B-aktien.
    P.S. Tack för en jättebra blogg!

    Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kikat på bolaget till och från men ofta inte förstått varför den är något dyrare än andra liknande bolag. Nu ser jag att den handlas till P/E 23 vilket kanske är rimligt men inget fynd tror jag. Då känns Coca-Cola Femsa mer spännande i och med exponeringen mot tillväxtmarknader.

      Kul att du gillar bloggen och tack för kommentar!

      Radera
  3. Kul att du köpt, och tack för omnämnandet! Bra köp tycker jag, och instämmer i analysen. Att den mexikanska peson är låg mot USD gör också aktiekursen låg (även om inte påverkar p/e). Valde själv moderbolaget, men en smaksak. Gillar att man då även får en dominerande småbutikskedja. Visst är det en nackdel att inte äga varumärkena, men Coca Cola finns som sagt som stor och långsiktig minoritetsägare, så ändå tryggt ur det perspektivet. Annars är man konsoliderade i Femsas räkenskaper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med ett mexikanskt innehav tycker jag.

      Tack för inspiration och kommentar!

      Radera