2017-12-20

Årskrönika 2017

Som traditionen bjuder så här års så är det dags för den fjärde upplagan av


Året har bjudit på bra börs, twitter, poddar och bloggar och även årets krönika handlar om vilken eller vem i respektive genre som jag tycker varit bäst utifrån mina subjektiva preferenser.

Årets aktie
Det goda börsåret för min del har bjudit på lite olika trender och händelser. En sektor som fått en rejäl uppvärdering under året är den inom Gaming. Så årets aktie har jag hämtat från nämnda sektor och jag väljer den som jag ägt under hela året nämligen Activision Blizzard.

bildkälla: Avanza

En kursuppgång på runt 80 % för i år är inte fy skam :-)

Tidigare års vinnare
2016 Boston Pizza
2015 Fingerprint

Årets preferensaktie
I mitt målsparande till min nästa bil så återfinns det ett antal olika högutdelande preferensaktier. Dessa är mer eller mindre riskfyllda och nedgången på bostadsmarknaden har drabbat en del av dem. En preferensaktie som klarat sig bra under året och känns i någon mening ganska stabil framåt är Pegroco Invest.

bildkälla: Avanza

Stabilt!?

Tidigare års vinnare
2016 Tobin
2015 SAS

Årets ekonomipodd
Min konsumtion av poddar har varit fortsatt stor under året och några har kommit och gått. Förra årets vinnare #PrataPengar lades ner lite snöpligt nyligen men Nicklas "Investeraren" Anderssons nya podd har förutsättningar att bli minst lika bra tror jag.

En podd som gjort en uppryckning är 25 minuter där särskild de avsnitt med gäster har varit några riktiga höjdare.

Detsamma gäller också Björnfällan där jag håller avsnittet med fondförvaltaren Matthias Eriksson som kanske årets bästa.

Men vinnare för i år är en relativt nystartad podd som är underbart nördig i sammanhanget aktier, nämligen Kvalitetsaktiepodden. Jag kan riktigt se framför mig hur Syding/Svahn sitter och ropar bingo varje gång de hör ordet kvalitetsaktie nämnas i varje avsnitt.

Tidigare års vinnare
2016 Prata Pengar
2015 Fondpodden (numera Kapitalet)
2014 Sparpodden

Årets kommentator
Antal kommentarer per inlägg har ökat i år för min blogg och det är jag mycket glad och tacksam över. En som har varit både frekvent och kommit med bra input i sina kommentarer är bloggaren bakom Investera-pengar som jag härmed utser till årets kommentator.

I en del fall kommer det utförliga kommentarer som är långt bättre än själva inlägget och kanske årets bästa kommentar i det sammanhanget stod bloggaren bakom En investerares dagbok för i mitt inlägg om Toyota.

Tidigare års vinnare
2016 Lars

Årets inspiratör
Detta är en ny kategori för i år där jag tänker på personer som inspirerar på olika sätt, ofta via en rad olika medier och kanaler.

Det finns gott om bra inspiratörer i genren investeringar tycker jag och det är många som förtjänar att omnämnas i sammanhanget men jag håller mig till en så att ingen känner sig förbisedd och så att det blir enklare för mig :-)

Den person som blir årets vinnare i kategorin är Anna Svahn som jag tycker är lysande i de sammanhang jag läst eller lyssnat på henne. Sannolikt har hon inspirerat många under året och jag kan tycka det är befriande att hon har en avvikande strategi från oss utdelnings- och kvalitetsbolagskramare. Jag tycker att det är bra att hämta inspiration från olika typer av investerare och en graf från årets twittrare nedan visar på ett bra sätt att olika strategier presterar olika år från år.

Årets twittrare
Jag hänger mycket på Twitter både i min yrkesroll och i aktiesammanhang. Rätt använd är Twitter en guldgruva för inspiration och det finns många profiler som delar med sig frikostigt av artiklar,  grafer och annat läsvärt. Den som i mitt tycke bidragit bäst för i år är Alexander Eliasson.



Alexander är även en duktig stockpicker av det vad jag kan bedöma så given rekommendation på följ om du hänger på Twitter.

Tidigare års vinnare
2016 Adnan Chian

Årets bloggare
Antalet bloggar inom aktiesparande ökar fortfarande och kvaliteten är varierande. En som i mitt tycke alltid levererar inlägg med väldigt hög kvalitet är Långsiktig Investering. Utöver bra analyser av enskilda bolag så finns det även inlägg som belyser generella frågeställningar på ett mycket bra sätt. En värdig vinnare helt enkelt.

Tidigare års vinnare
2016 Framtidsinvesteringen
2015 Gottodix
2014 4020

---

Det var alltså min årskrönika för 2017, de för tidigare år hittar du här, här och här.

Vem/vilken tycker du har varit bäst i respektive kategori?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

18 kommentarer:

  1. Tjena Stefan,
    Kul läsning, jag gillade det och kanske fick jag inspiration till att göra något liknande.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  2. Trevlig sammanfattning av 2017! 👌🏻 /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var trevligt att höra och tack för ett mycket bra bloggår från er sida med!

      Radera
  3. Hej, fina analyser i vanlig ordning. Pegroco nämner du som pref alternativ. Hur ser du på att man säljer ut innehavet i Scandinavia Enviro Systems? Kan det innebära något att ta hänsyn till? Man säger att det är en del i sin långa strategi, och förhoppningsvis stämmer ju det. Bra vinst torde det blivit också.
    sedvanliga högaktningsbetygelser,
    Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte reflekterat så mycket över det då minskningen inte var så stor i %-enheter. Känns som Pegroco tuffar på och ser inget hot mot utdelningarna i närtid.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Intressant. Själv vet jag inte vem Anna Svahn är. Får väl läsa lite vad hon skrivit. Själv tycker jag årets bloggare är Magnus Andersson på Fundamentalanalysbloggen. Hans skriverier kring HM, och Fingerprint sticker ut. Han har hållit på ett tag, och håller hög klass.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hittar Annas blogg i högermenyn ovan och hon har varit med ett antal webbsändningar och poddar under året.

      Magnus är riktigt bra och är helt klart bland de bästa bloggarna.

      Tack för din input och kommentar, hoppas du fortsätter kommentera 2018 och framåt! :-)

      Radera
  5. Finanspodden tycker jag är bästa nykomling med bästa intervjuare med intressanta gäster.Kvalitetsaktiepodden håller tyvärr inte måttet. Gav det två avsnitt men det gav inget tillbaka av värde som man inte hört förut och den kändes lite töntigt ;). Björnfällan är oväntat bra! Med bra prgledare och intressanta gäster. Mvh P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Finanspodden men det hänger helt på vilka gäster som är med vilket gör att avsnitten är mer eller mindre intressanta IMHO.

      Kvalitetsaktiepodden är underbart nördig vilket tilltalar mig :-)

      Tack för dina tankar och kommentar!

      Radera
  6. Mycket fin krönika tycker jag! Härligt med inspiration och mycket fina tips om saker och ting att följa och hålla koll på.

    Alltid svårt att säga vad man tyckt bäst om under året :) Gillar det mesta och hoppas själv på att kunna skriva riktigt bra inlägg med god kvalité om några år.

    Keep up them good workz!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar dina inlägg och visst är det svårt att säga vad som är "bäst". Syftet med min krönika är att sprida lite inspiration och i någon mening ta fram några bra exempel.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Tack så mycket för det :) Jag har sällan motivationen och skriva riktigt rackarnas långa och gedigna inlägg så därför håller jag mig till kortare. Det är en ruskigt bra morot till att driva på mitt egna sparande tycker jag.

      God jul!

      Radera
    3. God Jul på dig med i förskott! Blir ett julinlägg från min sida förvisso...

      Radera
  7. Trevligt med en liten Oscarsgala för branschen, gillar årets val av pristagare skarpt!

    - Activision Blizzard har gjort mina barn glada
    - Pegroco, hade jag inte hört talas om för en månad sedan, men nu vet jag mer då
    - Investera-pengar kommer med en del matnyttigt, men det finns många duktiga kommentatorer
    - Kvalitetsaktiepodden är som en skön brasa, hemtam och värmande
    - Anna Svahn är slagfärdig, inte minst på Twitter, skulle säkert reta sig på Kvalitetsaktiepodden :-)
    - Alexanders tweet ovan retweetade jag själv
    - Långsiktig invest är mycket duktig med genomarbetade inlägg

    Årets årskrönika har fått en stark kandidat här ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju lite färre bolag att hålla reda på ;-)

      Får passa på att nämna att du är en klass för sig när det kommer till bloggande. Gillar även skarpt att du är så aktiv på twitter med många bra tweets!

      Tack för kommentar o feedback!

      Radera