2017-11-01

Månadsrapport oktober 2017

Vilken månad!

På uppsidan har vi mestadels fina rapporter som gett fina kursökningar lite här och där. Att mina frekventa utdelningar ramlar in utöver detta är väl kanske överkurs att nämna för trogna läsare?

Mindre muntra tongångar har vi fått höra från Stockholms bostadsmarknad. Detta har drabbat ett antal preferensaktier i min ägo. Sett till totalen handlar det om en exponering på ca 1,75 % vilket kanske inte är hela världen. Men sen får vi lägga till OHI som har problem med en hyresgäst vilket drabbat kursen hårt i dagarna.

Oavsett dessa orosmoln så handlas de flesta portföljerna nära ATH. Som Lemmy Kilmister brukade sjunga "you win some,  lose some".

I min globala multistrategi så har jag fem portföljer att förvalta och dessa har presterat följande resultat till och med sista oktober i år:


Min "framtidsportfölj" har gått som tåget senaste tiden och stängde den sista oktober på en ny ATH-notering. Med nästan 10-procentenheters marginal mot jämförelsefond SPP Aktiefond Global så får jag vara mer än nöjd tycker jag.

Under månaden har jag sålt Ambea och istället köpt Fortnox. Tror det blir ett bra byte på lång sikt.



Stor andel konsument, teknologi och USA har varit lönsamt i år och frågan är hur det utvecklas framåt. FANG-tåget vågar man inte missa men jag känner mig lite tvekande till Amazons värdering som kanske är smått galen?



Min belånade utdelningsportfölj har även den gått starkt i närtid och skuggar sin jämförelsefond. Då fonden har större vikt mot dollar samt exponering mot FANG så tror jag det är det som ligger bakom dess rusning senaste veckan.


Om jag tar den förväntade totala årsavkastningen (zYG-score ovan) på 11,22 % och multiplicerar med 10/12 (antal förflutna månader i år) så blir det 9,35 % så ur den aspekten så laggar portföljen något. Nu är detta ingen vetenskap som duger till två decimalers noggrannhet men en indikation oavsett.



Min "extrema" utdelningsportfölj har även den gått fint och handlas nära ATH.


Då innehav känns tveksamma framåt så är inte jag den som tvekar med att sälja av. Så under månaden har jag sålt av Gunnebo för att köpa en andel i norska Europris samt öka i Resurs.



Mitt bilsparande har haft det tufft på slutet i samband med turerna på Stockholms bostadsmarknad vilket drabbat preffarna Alm, Tobin och Oscar Properties som alla återfinns i portföljen.

Under månaden har jag fyllt på lite i Ocean Yield samt SAS Preferensaktie. Vikten av diversifiering även för denna typ av portfölj är nog så betydelsefullt har jag insett.



Min småbolagsportfölj kämpar på och behåller ledningen mot sin jämförelsefond Carnegie småbolagsfond.

Portföljen är numera fullt investerad då jag ökat i SwedenCare, Data Respons och AQ under månaden.

Månadens förlorare


Månadens sänke är AT&T vars rapport var svagare än väntat. Vidare så är Prospect fortsatt trist, dags att släppa taget?

Månadens vinnare

KappAhl återigen på vinnarlistan vilket är trevligt. I övrigt många amerikanska innehav som går starkt som sagt.

Framåt?

Trenden är starkt positiv och vi kliver in i en historiskt sett stark börsperiod som brukar sträcka sig från november till maj. Givetvis ingen garanti för något men oddsen för fortsatt uppgång förefaller goda. Oavsett ligger jag fullinvesterad då det är i enlighet med min strategi.

Vad tror du om resten av året och hur har det gått för dig?

Bildkällor: Shareville, Avanza, Z2036

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Håller på med månadsrapport, och senaste månaden har gått sådär, många utländska reits och BDC har backat rejält, likaså några inhemska innnehav. Utvecklingen denna månaden är blygsamma +0,5%. PSEC är en riktig sunkaktie som jag skrev lite om i senaste blogginlägget. Aktien gynnar endast Barry och Co, och är ett av de innehav jag ångrar allra mest. Finns många bättre BDCer...
    Jaja man får vara glad för utdelningarna och hoppas företagen inte går i konkurs...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja PSEC borde man kanske klippa en gång för alla men nu när den handlas till rabatt mot NAV och fin DA så är det svårt...

      Önskar dig bättre lycka med värdeutvecklingen framåt och tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag publicerade också min månadsrapport idag, min första. Började med en svag månad, -0,76 % för min svenska portfölj. Utländska gick bättre, +3,87 %. Tror vi kan få se nytt ATH på börsen innan året är slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja svenska börsen handlas väl till ATH redan om man räknar med utdelningar tror jag? Men det finns nog chans till fler toppnoteringar återstoden av året gissar jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Ja, börsen är råstark i nuläget. Tackar som frågar, det går ok, är +30% i huvudportföljen i år.
      https://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    3. Oj! + 30 % är inte illa, bra jobbat!

      Tack för kommentar!

      Radera
    4. Jag tänkte närmast på rekordet på OMXS30 på 1720 från april 2015. Det ryker nog iår

      Radera
    5. Det är mycket möjligt, jag är inte så förtjust i just OMXS30 och i index som inte räknar med utdelningar då det är svårt, snudd på meningslöst att jämföra mot. Gillar att jämföra mot Fonder då det är dem man tävlar mot.

      Radera
  3. Håller på lite med ditt google sheet och får =IFERROR(IMPORTXML("http://www.bloomberg.com/quote/fparpref:SS","//div[@class='price']"),300) att funka för t.ex. Fast Partners Pref, men hur skriver man för att hämta en kurs för t.ex. Pegroco Pref från t.ex. http://www.reuters.com/finance/stocks/overview/PEGROpref.ST ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här tickern funkar för mig på Bloomberg: PEGROPREF:SS så prova den i 1:a hand då jag inte har koll på reuters struktur.

      Radera