2017-11-15

All-i(n)-BABA?

Min framtidsportfölj tuffar på fint och jag har nyligen återerövrat tre stjärnor på Shareville då portföljens riskjusterade avkastning är god och tillhör topp 10 % på plattformen.

Sannolikt med visst inslag av hybris så har jag nyligen ökat i Facebook och i veckan plockade jag in av de mest hypade aktierna för närvarade, nämligen kinesiska:

Alibaba (BABA)


Bolaget kan man kanske enklast likna med Kinas motsvarighet till Amazon och tillväxten bakåt såväl som framåt (förhoppningsvis) är minst sagt imponerande.

Jämfört med Amazon är värderingen modest då P/E är "ynka" 44 för 2017 :-)

De tycks inte ha några långfristiga skulder och då de inte delar ut ännu så antar jag att det är expansion som är högst prioriterat.


Att köpa på toppen är svårt mentalt tycker jag och det är väl här inslaget av övermod kan anas? Ligger ca 5 % back sen köpet tidigare i veckan så bättre start hade jag önskat förstås.

Nåväl, hoppas att bolaget kan leverera fin totalavkastning på över 10 års sikt.

Vad tror du om Alibaba?

Bildkällor: Shareville och Avanza

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

22 kommentarer:

  1. Har också lite Baba sen ett tag. Än så länge har det gått bra :) Digitala Draken har haft två poddavsnitt om AliBaba och dess grundare. Intressant. http://www.digitaladraken.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir till att kolla upp, tack för tips och kommentar!

      Radera
  2. Hej! Hur tänker du om årets uppgång? Är det någonting som kommer hålla i sig eller finns det kanske en risk för en korrigering av priset nu när alibaba stigit över 100 % på 1 år?

    Ett liknande scenario är Fingerprint Cards som har fallit ungefär lika snabbt som den steg och är tillbaka på ruta 1.

    För din del hoppas jag att den har en lång väg kvar att klättra norrut! :)

    Väl mött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risk för korrigering finns alltid men tillväxten framåt ser lovande ut så jag hoppas på fortsatt uppgång.

      Tack för kommentat!

      Radera
  3. Ett bolag som säljer för 210 000 000 000 SEK på ett dygn kan väl inte vara fel?
    Den 11/11 och 12/12 brukar de köra dessa kampanjdagar.
    http://www.businesswire.com/news/home/20171111005047/en/

    Mvh
    Rooney

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hyfsad dagsomsättning :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Ägare av Baba sen ett tag tillbaka och det är svårt att inte bli imponerad av deras massiva nyckeltal. Att de säljer lika mycket på en dag som HM gör på ett år säger en hel del. Kan verkligen rekommendera den digitala drakens genomgång av Baba samt deras korta avsnitt om singelsday som kom i veckan.

    Jag valde att även gå in i Tencent samtidigt som Baba. Blandning av investment och techbolag som också är ruskigt framgångsrikt. Skulle rekommendera att du läser in dig där.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat i dagarna även på Tencent men jag har NetEase sen tidigare som också har lägre värdering så det får nog räcka så länge.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. På vilken börs köper man lämpligtvis Alibaba. Och vad är det för källskatt på ett kinesiskt bolag?
    Sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enklast är nog att köpa Alibaba på amerikanska börsen då courtaget blir rimligt och omsättningen är god.

      Jag har fått 2 utdelningar från Kinesiska NetEase och på dessa har det inte dragits någon källskatt på. Vågar dock inte påstå att detta gäller för alla kinesiska bolag så dubbelkolla med din nätmäklare.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Jag har också gillar Alibaba (och bevisligen har det varit en kanon investering!) men artiklar som denna får än att tänka till:

    http://fortune.com/2016/05/12/jim-chanos-alibaba-accounting/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just bokföring känns som en svag punkt hos asiatiska bolag i allmänhet och kanske i kinesiska i synnerhet. Gäller att vara försiktig helt klart, tack för kommentar och länk!

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en lite matig kommentar:

      Alibaba gör uppenbarligen mycket reklam och är bra på det eftersom de ofta dyker upp i mitt flöde trots att jag aldrig handlat där när jag söker efter produkter som jag brukar handla online då och då. Varningsklockan är att Alibabas bilder på produkterna ofta är av "för bra för att vara sant"-karaktär (se exempel nedan). Det fungerar kanske på den kinesiska marknaden men kommer det verkligen fungera på mer kräsna och konsumentmedvetna marknader som Sverige eller Tyskland där vi är vana vid konsumenträtt och att få vad vi betalar för? Därmed inte sagt att Alibaba inte kommer anpassa sig, det gör de säkert på sikt.

      Har åkt på besvikelser från andra företag. Provat att köpa växter genom Bakker och det var i ärlighetens namn inte värt besväret jämfört med handel i butik. Deras bilder matchade inte produkterna man fick och kundservicen var usel när detta påtalades. Där handlar jag inte igen. Mina Alibaba-vibbar är att risken är att de är etter värre där.

      Ligger väl i korten att Alibaba fortsätter växa men som du skriver är det ju redan inprisat för ganska många år framöver med ett P/E 44 som är jättehögt. Vad händer om kinesiska ekonomin bromsar in när de reformer som nämndes på kongressen påbörjas?

      Något jag inte begriper när många sågar H&M och Clas Ohlson för att vara körda i konkurrens med större aktörer inom e-handeln är om de verkligen besökt Alibaba?

      Bifogar ett par länkar som exempel på vad jag menar, ta bort om du tycker att det blir för långt eller inte passar dina kommentarsregler. Här är det fröprodukter. For real liksom? Om jag stör mig på Bakker, hur besviken skulle jag då inte bli om jag i god tro köpte Alibabas motsvarande produkter?

      https://www.aliexpress.com/item/100Pcs-Rare-Dwarf-Banana-Tree-Seeds-Mini-Bonsai-Seed-Exotic-Home-Garden-Plants/32815622406.html

      https://www.aliexpress.com/item/Rare-Sakura-Seeds-Bonsai-Flower-Cherry-Blossoms-Tree-Cherry-Blossom-Seeds-Bonsai-Plants-For-Home-Garden/32792133131.html

      https://www.aliexpress.com/item/50-pcs-bag-rare-blue-Carnation-seeds-Dianthus-caryophyllus-bonsai-colourful-flowers-beautiful-indoor-plants-100/32660424786.html

      (edit: insåg att jag kunde korta ned länkarna för ökad läsbarhet!)

      Radera
    2. Kul med minibananer! Skämt åsido, den typen av varor är inte min hemmaplan och vi är kanske konservativa avseende köp av växter då vi hellre åker till Plantagen eller Zätas i söderort i Sthlm. Jag tror det finns anledning att vara försiktig med Alibaba som investering oavsett men en liten andel kan vara motiverat och spännande tycker jag.

      Tack för en bra kommentar och länkar!

      Radera
  8. Hej Stefan, gratis courtage i USA imon. Är det dags för att köpa på sig Omega Healthcare, farligt hög direktavkastning, lockande..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyckeltalen lockar onekligen men rimligen finns det en hund begraven här så försiktighet är nog att rekommendera. Jag behåller nog som det ser ut i dagsläget.

      Radera
    2. Men du väntar med att öka(sälja) tills sanningen om hunden kommer fram?

      Radera
  9. Hej, jag försöker hitta hur man kan köpa Tencent i Sverige (via Avanza eller dylikt). Går det? Hur? Alibaba hittar man ju via USA-noteringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar finnas en OTC noterad i USA så den borde gå att handla via telefon gissar jag, du får nog ringa nätmäklarna och kolla vad som gäller.

      Radera