2017-09-10

Utdelningsinvesterare - naiva optimister?

En utdelningsinvesterare är normalt sett fullinvesterad i utdelningsaktier och således sannolikt positivt inställd till börsen på sikt. Då ofta utdelningar är viktigare än värdeutveckling för en utdelningsinvesterare så är man för det mesta glad oavsett börsklimat.

Är man som utdelningsinvesterare en naiv optimist i ur och skur?


I tider av allmän börsfrossa är det nog många investerare som tycker det är jobbigt att se portföljen lysa rött och minska i värde undan för undan. Gäller det alla typer av investerare? Nja, jag tror det finns en grupp investerare som är glada oavsett börsklimat och det är utdelningsinvesterarna.

Dessa är som oftast glada då:

Aktierna sjunker -> högre direktavkastning 😀
Om en utdelningsaktie sjunker i pris så får man mer utdelning vid återinvestering/månadssparande än annars (givet att utdelningen inte är hotad). Som utdelningsinvesterare blir man glad när det är "rea" förstås.

Aktierna stiger -> högre portföljvärde 😀
Om ens aktier ökar i värde så blir utdelningsinvesteraren glad då totalavkastningen ser fin ut på pappret. Utdelningen får man ju oavsett och det finns säkert alltid någon köpvärd aktie man kan återinvestera i.

Utdelningshöjning 😀
Det finns nog inget som gör en utdelningsinvesterare gladare än när en utdelning höjs. Det är julafton helt enkelt!

Utdelningssänkning 😔
Vad kan få en utdelningsinvesterare på dåligt humör? Jo, en utdelningssänkning är inte kul och ett tecken på att bolaget kanske inte är något att ha då det sannolikt finns problem att ta uti med.
"...utdelningsinvesterare glad för det mesta..."
Som ni ser så är en utdelningsinvesterare glad för det mesta och räds inte nedgångar givet att utdelningarna inte hotas.

Skulle vi få en bred sättning och kris så kommer vi nog se utdelningssänkningar, speciellt från cykliska bolag. Vissa utdelningsinvesterare som undertecknad hanterar det med en överdrivet bred diversifiering i portföljen.

Är man långsiktig i sitt aktiesparande så bör man nog ha en optimistisk syn på mänskligheten och ekonomin och här skulle det kunna finnas utrymme för viss naivitet inför de utmaningar som finns.

Jag är optimist i grunden och är övertygad att människans problemlösningsförmåga och överlevnadsinstinkt kommer att ta oss framåt på sikt. Visst finns det utmaningar och oroligheter men jag är inte den som köper guld och konserver så jag må vara naiv i det avseendet.

Är utdelningsinvesterare naiva optimister eller rationella investerare?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

Photo by Delaney Dawson on Unsplash

20 kommentarer:

  1. Det går nog inte att säga så kategoriskt. Är värdeinvesterare rationella eller naiva? Är momentuminvesterare rationella eller naiva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är dessa typer av investare lika glada som utdelningsinvesterare? Kanske är det rationellt att vara glad och naiv? Är nog svårt att uttala sig kategoriskt i frågan, jag tänker nog mera högt här.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Naivitet är ett verktyg för att vara rationell? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kanske det kan vara, när man i sin naivitet håller kvar vid sina aktier vid baisse så kan man komma bättre ut vid vänding.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. En utdelningssänkning kan ju också bero på att man gör en långsiktig investering och inte vill låna mer för att behålla utdelningsnivån. En sådan sänkning tycker jag generellt är klok. Men jag är väl inte att betrakta som utdelningsinvesterare :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart finns det utdelningssänkningar som är "bra" beroende på anledning. Jag tänker nog närmast på Telia, Ratos och Ericsson. Finns i de fallen är det nog att bolagen känns skakiga man bör vara ledsen över.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Naiva vet jag ej, men alla som sparar är ju optimister i alla fall. På så sätt att man är optimistisk och tror man (eller sina efterkommande) ska kunna ha/få någon nytta av sitt sparande i framtiden. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng om optimism. Naiviteten för en utdelningsinvesterare kanske består i att man tittar för mycket på utdelningen och missar viktiga aspekter kring bolaget?

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Hur många som verkligen med glädje ser fallande aktiekurser undrar jag. Att köpa aktier på "rea" efter att fall på 5% är ju en sak, men efter ett fall på 40% kanske det inte längre är "rea" även om det är billigare.

    Får vi ett större fall stannar problemen inte vid att själva kursen går ner, utan det beror förmodligen på sämre tider och allt det för med sig - kanske till och med något så hemsk som en utdelningssänkning!

    Ingen av oss vet vad som är bäst i långa loppet. Att ha en strategi, följa den och framförallt spara/investera tror jag mycket på.

    Ursäkta svammel. Tack för en bra blogg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag, Hernhag och Petrusko brukar uttrycka "glädje" vid börsfall men vi må vara "naiva"?

      Att hitta en strategi som man trivs med underlättar sannolikt vid nedgångar.

      Hur jag kommer att känna vid -50% från toppen återstår dock att se, kanske inte uttrycker samma optimism då.

      Tack för kommentar och feedback!

      Radera
  6. Jag tror absolut att flertalet utdelningsinvesterare är naiva. Har de vägt in den mycket höga politiska risken i att förbli i Sverige? Utdelningsinvesteringar ger lägre avkastning för de flesta, då de av nödvändighet kommer att fokusera på mer mogna företag som skiftar ut kassaflödet, snarare än att investera i tillväxt för framtiden. Svenska staten sitter förstås inte still och bara beaktar denna lustfyllda skattekaka.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du tror att utdelningsinvestering ger den bästa totalavkastningen över tid så är du nog lite naiv. Är man ute efter god riskjusterad avkastning och möjlighet att slå index så tror jag utdelningsinvestering är rationellt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  7. Hej! Tack för en bra blogg! Det här är en personlig inbjudan till att vara med och utforma en digital checklista för investeringar. Genom att ha en checklista för investeringar är tanken att man ska minimera sina risker för förluster. När man analysera ett bolag på ett strukturerat sett med hjälp av en checklista blir beslutsprocessen lättare och överskådligare för att fatta ett beslut om att investerar i ett företag. Tanken med detta event är att alla som vill kan vara med att lägga till punkter samt rösta med like knappen om vilka punkter de tycker ska vara med på checklistan. Så i första skedet är jag ute efter att med gruppens hjälp ta fram en checklista för investeringar. Jag är övertygad om att vi både kommer ha kul och tycka det är lärorikt. Genom att sammanföra flera personer (bjud gärna in aktieintresserade vänner) med unik bakgrund men med det gemensamma att de brinner för investeringar tror jag alla gynnas i gruppen. Det här är en decentraliserad grupp där alla i ett första skede kan bidra med och ranka punkter samt föreslå egna alternativ på checklistan så att den växer fram organiskt.

    Som det ser ut nu så har jag delat in Checklistan i sex olika kategorier så försök gärna lägga in punkterna under den kategorin du tycker passar bäst alternativet skapa en ny kategori.

    Ledning/storägare

    Intäkter/skulder

    Konkurrenter/Marknadsposition

    Kvartalsrapporter/Historik

    Framtiden

    Övrigt

    Senast den 24/9 kommer jag att sammanställa checklistan och skicka ut till alla som har varit med och röstat och get förslag.

    Min tanke är att efter checklistan är klar skapa en Mastermind grupp som ses en gång varje eller varannan månad där man bestämmer på föregående möte vad som görs till nästa möte. Tidsåtgången är svår att säga men just de fysiska mötena skulle jag säga tar ca 2-3 timmar. Sen är det upp till dig att bestämma hur mycket tid du lägger ner på analysen. Gå in på https://www.facebook.com/events/928690980620961/
    Eller lägg till mig (Erik Schenkel) som vän på facebook så bjuder jag in dig till eventet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande men jag tror jag passar då jag redan är med i liknande "grupper" fast på mer lös och informell basis och tiden räcker inte riktigt till känner jag som det är nu.

      Radera
  8. Kul inlägg! Kände igen mig själv i din beskrivning. Det är superkul när börsen faller för då får jag billiga aktier. Så just nu hoppas jag på en ordentlig nedgång. Sen är det ju lika kul att se när ens reaköp öka stadigt i en uppgångstrend. Tråkigast är det när det står still på börsen, upp en halv procent ena dagen och ned lika mycket dagen efter. Sidledes börsutveckling är dötråkigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog sidledes funkar fint med, utdelningarna trillar ju in löpande oavsett :-)

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
    2. Ja, du får ju utdelningar hela tiden så då händer det alltid nåt. Jag har lite glesare mellan utdelningarna...

      Radera
  9. Bra artikel. Utmärkt skrivet.

    //Aktievargen

    SvaraRadera