2017-09-21

Dogs of the z2036

Har du hört talas om Dogs of the dow? Det är en strategi där du väljer ut de 10 aktier med högst direktavkastning utav de 30 som är listade i det amerikanska Dow Jones-indexet. Tanken bakom strategin är att man får aktier som är undervärderade och samtidigt en hög utdelning.

Om det är en bra strategi framåt är svårt att veta men inspirerad av strategin så tänkte jag gräva fram mina "dogs" som återfinns i z2036 Global Multi Strategy:

Dogs of the z2036


För er som tycker att jag tappat konceptet helt med ännu en hundbild så kan jag meddela att denna är den sista i "serien".

Så vilka är då mina "dogs"?


Man får ta angiven direktavkastning i tabellen med en nypa salt då en del är gissningar från min sida om vad utdelning kommande period kommer att bli.

Av naturliga skäl så hamnar preferensaktier högt på en sådan här lista så jag har markerat dessa samt min ETF då strategin är inriktad mot stamaktier som jag förstår det.

Så de tio stamaktierna med högst direktavkastning är:

Ocean Yield (OCY)
Corus Entertainment Inc (CJR)
Unlimited Travel Group AB (UTG)
Decisive Dividend Corp (DE)
Crius Energy Trust (KWH)
Omega Healthcare Investors, Inc. (OHI)
Sir Royalty Income Fund (SRV)
Marine Harvest (MHG)
Dream Global REIT (DRG)

En relativt brokig blanding med olika inriktningar och sektorer. Risknivån är nog i samma ordning som direktavkastningen och det finns nog ingen uppenbar undervärderad aktie i samlingen. Det man kan förvänta sig är nog fina utdelningar och kanske något lägre volatilitet. Prospect kanske man kan boka på "utdelningsfällor" då de sänkte nyligen.

Har du några "dogs" i portföljen?


Photo by Anoir Chafik on Unsplash

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

18 kommentarer:

  1. känner igen några av "dogsen" ovan som även jag har i min portfölj , min tio i topp med högst utdelningsprocent jag har är Frontline, American shipping,Hancap pref, SAS pref, Gladstone investment, Kallebäck,Saltängen, Nortwest health, Marine harvest, Thule,
    /sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några gamla bekanta där, GAIN och Saltängen har jag ägt förut. Northwest ligger på plats 11 så de är nästan en "dog".

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  2. En fin samling du har där, för utdelningsportföljen. Jag har några av dem, och planerar faktiskt att öka i tex OHI. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. OHI är i bästa fall rejält undervärderad då kombon hög DA och skaplig tillväxt är väldigt sällsynt.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Äger en skvätt OHI. Men varning för den politiska risken i detta papper!

      Radera
    3. Det är sannolikt det som trycker ner kursen tror jag. De har iof en liten del i England men förstås huvuddelen i USA.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Tack för ett intressant inlägg - flera av de aktier du tipsar om skall jag kolla upp!

    Själv har jag i min portfölj en trio som jag lite skämtsamt kallat Dogs of the high seas: Ocean Yield, The American Shipping Company och Dynagas Partners LNG. Dessutom jag Pegroco invest, SAS pref., Unlimited Travel Group, Hancap pref., Genova pref., Bosjö fastigheter, Saltängen. (Och sen fortsätter det med Stolt-Nielsen, K2, Eolus, Northwest osv - men det skulle ju bara vara tio.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med tema hav :-)

      Du och jag har en del gemensamma högutdelare ser jag, trevligt.

      Tack för kommentar och för att du delar med dig!

      Radera
  4. Börjar bli mer och mer skeptisk till PSEC. Känns som om de är på väg mot världens ände med sin portfölj, sina omstruktureringar och höga managementavgifter. Är inte själv byxad att lusläsa deras redovisning, men av de som kan och har gjort, så verkar konsensus vara att detta är en skräpaktie som ska undvikas. Snålgrisen har dock en post, för direktavkastningen är fortfarande ok även om värdet har minskat en hel del sedan köp. Kommer att ligga så lång det bara går, men vid ytterligare en utdelningssänkning så vete fan...

    I övrigt en okej lista.Är inte REITs med? I så fall borde väl CBK & Associates vara med, de äger ju en massa varuhus och annat i USA och har en direktavkastning på runt 12 %. Lite risky då Sears är konkursmässiga och näthandeln ökar, men de har god täckning än så länge (till skillnad från PSEC)

    SvaraRadera
    Svar
    1. CBL & Associates ska det vara... :)

      Radera
    2. Jag delar din oro kring PSEC men behåller ett tag till tror jag även om "de händer löst".

      OHI och DRG är REITs men kanske borde spana in dina tips med.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Några kandidater till att kolla: NRZ 11.9% (har höjt utdelningen två gånger i år),
    DX 10.0%. Lite mer riskfyllda är AMZA, SMHD, CEFL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. NRZ hade jag ett kort tag men fick kalla fötter när någon branschkollega hamnade i trubbel som jag förstod det. Får kolla in de andra men har de högre risk än NRZ så avstår jag nog.

      Tack för tips och kommentar!

      Radera
  6. Mina bidrag är:
    NWH.UN: NorthWest Healthcare Properties 8.24% (det bästa tycker jag) http://www.nwhp.ca;
    http://www.nwhp.ca/Mailers/2017-Q2/Q2-17%20Investor%20Presentation.pdf

    OHI (du har redan listat)

    MHG (du har redan listat)

    Swedbank ca 6%



    SvaraRadera
    Svar
    1. En relativt stabil kvartett där tror jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  7. Jag tillägger att:
    Om du tar hänsyn till bolagsstorlek kommer att en del av dina dogs kommer ut på en gång. Jag tycker med tanke på att man satsar på en stabil utdelningsaktie bör unvika små bolag, då risken är stort speciellt när de utdelar mycket hög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bland de ovan är UTG och Decisive små bolag samt några utav prefferna gissar jag.

      Risken är nog generellt högre i mindre bolag men samtidigt är tillväxtmöjligheterna nog bättre.

      Tack för ett bra inspel!

      Radera
  8. Hej! Bra lista och inspel från andra. För egen del är valutaeffekterna viktiga. Det brukar heta att "de spelar inte så stor roll, den ligger alltid mellan 6-11kr (USD)". Har man lite större belopp i rullning och för utdelning, blir det naturligtvis stor skillnad om den utdelande aktien kostar 6 kr eller 11 kr.. Om man bara sparar och inte behöver röra utdelningarna är det väl en sak, men om man lever på dem en helt annan. Försöker undvika köpa USA aktier när valutan är mindre fördelaktig, om det inte är ett givet läge av andra orsaker. 2 amerikanska dogs för egen del: Annaly Capital Management och Golar LNG partners. Lite högre risk i dessa kan tilläggas.
    Tack för alla goda artiklar!
    Dan

    SvaraRadera