2018-11-22

#uppesittarkväll november 2018

Tidig lön denna månad för de flesta vilket innebär att det är dags för

#uppesittarkväll

I någon mening är det aktierea då börserna världen över fortsätter att vara sura. Så kanske blir det en riktigt black friday imorgon avseende bra kurser på globala aktier som jag vill äga långsiktigt.


För min belånade globala utdelningsportfölj finns det många kandidater tycker jag. Kanadensiska Decisive Dividend tycker jag gjorde ett gott intryck i denna eminenta intervju hos Gustavs aktieblogg. Tyvärr erbjuder min nätmäklare inte något belåningsvärde i aktien vilket gör att jag inte vågar öka i den för närvarande då jag vill ha god marginal till "margin call". Den som har följt nyhetsflödet kring Starbreeze senaste veckan har sannolikt fått ökad förståelse för vad som kan hända om kursen dyker brant samtidigt som du är belånad.

Så någon aktie med hyfsad belåningsgrad vore lämpligt denna månad. Vidare så premierar jag starka balansräkningar och skulle jag kunna hitta något asiatiskt så vore det bingo tycker jag.

En aktie som passar in i kravprofilen ovan är det kinesiska China Mobile som du kan handla via amerikanska NYSE och har en direktavkastning på drygt 4 %. Bolaget betalar utdelningar i juli och oktober och källskatten tycks vara 10 % enligt mina notor. Belåningsgraden är 70 % vilket är över portföljens snitt som ligger på 61 %. Vidare har bolaget en fin nettokassa och tuffar på även om det inte är någon tillväxtraket.

Min lilla nordiska småbolagsportfölj har förstås även den simmat motströms på sistone. Denna månad väljer jag att öka i Data Respons som har backat en del till ganska sansade kursnivåer. Lurigt är att du från och med årsskiftet måste ansöka om återbetalning av en del av källskatten på utdelningar från Norska skatteverket. Detta gäller för ISK och vanlig depå så det blir något jag för göra i denna portfölj då jag har två norska innehav.

Vad köper du denna månad?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders
Bildkällor: z2036 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

14 kommentarer:

  1. Själv är jag tacksam över att Starbreeze är noterat. Aktien erbjuder en fascinerande och sedelärande studie i mänsklig psykologi i realtid. Kinesiska aktier? Är du kunnig i deras redovisningsdjungel? Man undrar ju varför kinesiska bolag ofta har hundratals bolag i sin struktur, så att det blir helt oöverblickbart? Kanske rent av för att det underlättar trix, som Enron, vad vet jag?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om talesättet Dividends dont lie stämmer så är nog China Mobile ett vettigt val bland kinesiska aktier och den är noterad i Hong Kong vilket jag inbillar ökar kvaliteten. Visst är jag fundersam över bokföringen i asien men tror inte att allt är scam rimligen.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Ja, fast titta på ett av riktigt Kinas stora bolag, Alibaba. En enormt komplex struktur, där "viktiga" bolag tillkommer för att sedan försvinna utan ett spår i kommande rapporter. Cayman Island så det visslar. Det finns ingen logisk förklaring till sådant, förutom scam. Ett bolag där den korrupta politiska ledningen tagit makt likt en fullskalig gangsterverksamhet, som i flertalet kinesiska bolag. Ett korthus.
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

      Radera
    3. Jag håller med dig om att Alibaba känns lite olustig i det avseendet och jag passade på att sälja innehavet som igår fredag när det ändå var courtagefritt. Däremot har jag screenat fram en del andra kinesiska bolag som faktiskt känns "seriösa" i sammanhanget och är spännande på olika sätt - lär bli inlägg om det framöver.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Vad har du för nätmäklare? Jag har Avanza och letar ständigt efter fynd bland deras superlåns-aktier, då jag har ca 5% hävstång i portföljen. Det är inte helt enkelt men ibland finns det fynd att göra. China Mobile är en riktig drake, hur stor som helst i Kina. Brukar använda mig av deras sim-kort de gånger jag jobbat i landet. Det man dock bör veta är att de flesta större kinesiska bolag är mer eller mindre styrda av partiet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi inom familjen Thelenius har både Nordnet och Avanza men alla mina egna portföljer är hos NN. Just China Mobile kan du handla billigt via NYSE hos bägge nätmäklarna men jag har inte koll på vilken belåningsgrad man får där.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Denna månaden är den roligaste på länge att handla. Mycket som kommit ner till trevligare nivåer så har inte bestämt mig än...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt med lägre priser än innan, tack för kommentar! :-)

      Radera
  4. Hej Stefan!
    Hörde ett rykte om att Norge tänker höja källskatten till 25% efter nyår, något som du hört något om? 10% sänkt nettoutdelning känns ju lite mindre lockande. Förstår inte vitsen med höjd källskatt när man kan kräva tillbaka den från ursprungslandet om jag förstått det rätt.
    mvh Aktiefarfar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer, om du har norska innehav i vanlig depå eller ISK så får du ansöka om att få tillbaka dessa 10 % från norska skatteverket. Detta slipper du dock i en KF så med fördel placerar man sina "norrbaggar" där.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Tycker det är fruktansvärt drygt att man ska vänta fler år på att få tillbaka källskatten från Avanza. Funderar på att flytta samtliga utländska innehav till Nordea just på grund av detta oskick. Visst, det kommer att kosta en hel del courtage att sälja, men att ligga ute med tiotusentals kronor i flera år är inte kul. Just nu har vi ca 18000 kr i källskatt som vi inte fått tillbaka via Avanza.

      Radera
    3. Nordea är bäst i klassen angående källskatt men jag känner ingen stress så länge jag får tillbaka allt någon gång.

      Tack för kommentar!

      Radera
    4. Gällande Avanza och Nordnets tid på ett par år för att betala tillbaka kontra Nordea, vad anger man för skäl till detta och är det giltiga skäl?

      /P

      Radera
    5. Avanza och Nordnet avvaktar skatteverkets beslut och den faktiska återbetalningen som jag förstår det och detta sker efter 2-3 år. Nordea räknar väl kallt med att de får tillbaka pengarna och ligger ute med dessa vilket man får säga är kundvänligt.

      Radera