2018-11-08

I beg your pardon - vad tror du om Central Garden?

Du som har följt bloggen det senaste året anar nog att jag har en viss förkärlek för bilder av husdjur och i synnerhet till aktier exponerade mot den globala megatrenden för de små liven.

Vi äger inget husdjur inom familjen idag men har börjat sondera (slitet ord - jag vet) möjligheten att skaffa en hund så detta färgar mig säkert en del när det gäller min h(a)ussiga inställning till sektorn.

Häromdagen så fångade jag i mitt Twitter-flöde en nystartad ETF vid namn $PAWZ som av en händelse är inriktad mot husdjurssektorn i stort. Tyvärr går denna ETF inte att handla i dagsläget från nätmäklarna men jag tänkte att via innehavslistan kanske jag kan hitta något nytt intressant case.

Ett som jag fastnade för var amerikanska:

Central Garden & Pet Co. ($CENT)


"Central Garden & Pet Company is a leading innovator, producer and distributor of branded and private label products for the lawn & garden and pet supplies markets. Committed to new product innovation, our products are sold to specialty independent and mass retailers." - https://ir.central.com/investors/overview/default.aspx
Bolaget verkar på den amerikanska marknaden och husdjursdelen står för 60% av försäljningen och förefaller vara den delen som växer mest. Kikar jag på deras varumärken så hittar man allt från djurleksaker till myggbekämpning så ett första intryck är att de har ett brett sortiment och i någon mening är diversifierade i det avseendet. När jag går in på Amazon och kollar efter ett av bolagets varumärke "avoderm dog food" så tycks produkterna finnas där vilket kanske kan vara en liten datapunkt avseende om att caset handlar om "hackar och spadar"?

Aktien handlas till P/E 14,5 för 2018 men tyvärr tycks vinsttillväxten vara något negativ inför 2019 enligt 4-traders. Skuldsättningen är på 1,07 x EBITDA vilket jag tycker är godkänt ändå. Ingen utdelning i sikte tyvärr vad jag kunnat se.


Aktien tycks vara i en negativ trend, sannolikt till följd av minskad vinst per aktie. Detta gör att jag faktiskt inte varit lika impulsiv som jag brukar och tryckt på köpknappen än. Jag lutar åt att avvakta men ska försöka hålla bolaget under bevakning och kika lite närmare på det så småningom.

Vad tror du om Central Garden?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, 4-traders
Bildkällor: Nordnet, Pixabay


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Djursjukhus, kan det vara något? Eller om du vet något bolag som är tungt i djurförsäkringar? Det tycks lukrativt marginalmässigt ivartfall av vad jag sett.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte hittat ngt bolag som har djursjukhus än tyvärr, troligen är det för lönsamt för börsen och de ägs nog i regel av Private Equity-bolag.

      Amerikanska Trupanion har djurförsäkringar tror jag men då bolaget är i någon sorts uppbyggnadsfas och inte är vinstdrivande än så avvaktar jag så länge.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Swedencare tycker jag är ett väldigt fint spel mot växande trend med husdjur/hundar globalt och att hundarna blir viktigare familjemedlemmar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Swedencare har jag numera i portföljen :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Tjeena stefan! Tänkte på Main street capital när är sista dagen att äga den för att ta del av utdelningen i december?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
  4. Ex-dagen är runt 19 / 11 tror jag för decemberutdelningen.

    SvaraRadera
  5. Hej Stefan! Direktavkastningen på Main street capital om man kollar på tex https://www.bloomberg.com/quote/MAIN:US hemsida så står det 6% är det med extrautdelningarna som va i somras och sen är det väl en nu i december? Eller är det bara på ordinarie utdelningen som är inräknad?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att det bara är ordinarie utd som räknas in där, kolla annars utdelningarna via nasdaq.com och räkna själv

      Radera