2018-11-14

Sony - rimligt värderad elektronikjätte?

I min global multistrategi så är jag kraftigt underviktad Japan jämfört med världsindex. Med tanke på Japans höga skuldsättning, åldrande befolkning och deras centralbanks inblandning i aktiemarknaden, så är jag inte jättesugen att öka min exponering mot landet.

Men när jag häromdagen hörde AMF:s asienförvaltare Henrik Oh prata sig varm om ett välbekant Japansk företag så blev jag ändå lite nyfiken. Företaget i fråga är känt som

Sony

Det gigantiska elektronikbolaget är kanske i närtid mest känt för sin spelkonsol Playstation men de sitter även på en stor del av de musikrättigheter som är inkomstbringande via plattformar som Spotify. Intäkterna från musikdelen ökade med hela 23 % från föregående år och ger fina "passiva" inkomster till bolaget tänker jag.



Till största delen får bolaget intäkter från just Gaming och olika andra hemelektroniksegment. Tilltalas man av i någon mån diversifierad verksamhet så finns det nog sådant värde att hämta i bolaget som synes ovan.

Bolaget handlas på P/E 12,5 för innevarande år vilket kan vara motiverat då tillväxtutsikterna tycks vara måttliga. Bolaget har en hyfsad nettokassa och delar ut måttliga 0,5 % med en låg utdelningsandel på 10 %. Utifrån det kanske man kan förvänta sig förvärv i första hand och en extrautdelning i andra hand?

Jag funderar på om bolaget platsar i min Global Dividend Growth-portfölj och hade tillväxtutsikterna sett bättre ut så hade jag inte tvekat. Det känns som att bolagets starka finanser, varumärken och diversifierade verksamhet till en rimlig värdering ändå är tilltalande så kanske gör jag något byte framöver i alla fall men än så länge avvaktar jag entry.

Aktien är noterad på amerikanska börsen utöver den japanska vilket möjliggör handel till rimligt courtage.

Vad tror du om Sony?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: z2036, Pixabay


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

5 kommentarer:

  1. Ett välkänt bolag med bra produkter, rent spontant. Och med den låga direktavkastningen torde det finnas stora möjligheter att växa. Vad gör de annars av sin vinst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prexis! Gissar att de siktar på förvärv i första hand och man kan hoppas sådana faller väl ut.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Historiken är ju inte fantastisk om man tittar i backspegeln, men trenden iaf för lönsamheten de senaste åren är ju positiv. Ska kanske inte avfärdas, men tycker inte att värderingen är helt övertygande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. P/E-talet förefaller rimligt med tanke på stark balansräkning tycker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Blev en liten post nu i Global Growth-portföljen

    SvaraRadera