2018-11-25

Dividend counts in large amounts?

I en nedåtgående börstrend så kan en del investerare känna olust på olika sätt vilket jag kan ha förståelse för.

Som jag varit inne på tidigare så har jag som en utdelningsinvesterare (i huvudsak) inget emot när det blir "rea" på bra utdelningsaktier och då få "mer utdelning" för mitt månadssparande och återinvesterande.

Så har varit fallet denna månad och utdelningarna i år för min huvudsakliga utdelningsportfölj Global Dividend 1.2xL ser att landa på nya fina rekordnivåer.

För att gotta mig lite extra i detta och för att "lura" min hjärna att fortsätta med strategin så har jag gjort en liten bild om hur portföljens utdelningar fördelat sig per år fram till nu och hur mycket de förväntas bli de kommande två åren. För i slutändan är det väl ändå så att:

Dividend counts in large amounts?


Staplarna ovan är som en våt dröm för en utdelningsinvesterare tycker jag och det känns vettigt att fortsätta med strategin framåt oavsett rådande börsklimat.


Direktavkastningen för portföljen är på rekordhög nivå och då tycker jag ändå att jag har lite bättre "kvalitet" på innehaven nu än när jag startade portföljen för några år sedan då det fanns ett stort inslag av preffar och andra högutdelare. Förvisso finns det kanske en del innehav som inte skulle platsa i en "trendföljande 4.0-portfölj" och ökad direktavkastning kan bero på olika typer av bolagsrisker. Dessa bolagsrisker försöker jag minska effekten av genom att ha många innehav världen över.

Utsikterna för mina bolag för kommande period är bibehållen eller höjd utdelning och aggregerat estimat för 2019 är en ökning på drygt 5 % vilket borde slå inflationen med råge.

Mitt huvudscenario är att det blir en liknande utveckling sedan för år 2020 men skulle konjunkturen ha gått i stå då så lär utsikterna för höjda utdelningar förstås bli lägre och kanske till och med gå mot nollan.


Portföljen är riggad för veckovis utdelning vilket underlättar balanseringen av hävstången och om aktiekurserna fortsätter att trenda nedåt så går utdelningarna och månadssparandet till minskad nettoskuld i första hand i enlighet med strategin.

För nytillkomna läsare så är faktiskt månadsutdelning mer än en "kul grej" då det ger matematiska fördelar som lär göra skillnad över tid.

Sedvanlig brasklapp i dessa sammanhang är förstås att du måste titta på det enskilda bolagets kvalité och framtidsutsikter före storleken på utdelningen men...
"the grabbing hands, grab all they can - all for themselves, after all" - Martin Lee Gore 1983
Stabila kassaflöden efterfrågas av institutionella såväl som privat investerare nu och framöver tror jag.

Råvaror, räntepapper och alternativa investeringar i all ära men en hyfsad och stabil utdelning tror jag vinner över dessa i ett längre perspektiv utöver den allmänna börsutvecklingen i form av (förhoppningsvis) stigande kurser.

Jakten på yield tror jag fortsätter nu som framöver - eller vad tror du?



Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders
Bildkällor: z2036, Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Som sagt, stabila kassaflöden är det viktigaste. Växer utdelningen i takt med kassaflödet, och det inte finns några bättre investeringsalternativ (återbetalning av lån inkluderat!), ja då är det bara att tacka för den höjda utdelningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det! 3M kanske är ett skolexempel? Delar ut < 50 % av kassaflödet, återköper och har en stor R&D-post. Skuldsättningen är på 1,23 x EBITDA vilket får anses vara godkänt givet att den inte ökar framöver.

      Jag tittar mer på skuldsättningen nu än innan mycket tack var dig, tack för kommentar!

      Radera
  2. Själv ser jag mest utdelningarna som en bra komponent i helheten. Med ett löpande kassaflöde till portföljen så blir det enklare för mig att fatta rationella beslut i tider då det blåser motvind.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att få kassan påfylld löpande är najs, speciellt under tider av oro som du är inne på.

      Tack för kommentar!

      Radera