2016-08-16

Estimera utdelningstillväxt

Tänkte redogöra lite kortfattat hur jag får fram förväntad utdelningstillväxt som jag sedan använder som mätparameter för mina utdelningsportföljer.

Kortfattat så består processen av en kvalificerad gissning utifrån prognos och historik.

Utsikter kommande år
Här använder jag främst 4-traders och det aktuella bolagets egna guidning om tillväxt i mån det finns tillgängligt via rapporter o dyl.

Historik
Hur ser den genomsnittliga utdelningstillväxten ut historiskt? Särskilt fokus på de senaste åren är nog mest relevant samt att man bör kika även på eventuell förändring av utdelningsandel av vinst/fritt kassaflöde.

Mönster
Kan man se något mönster i utdelningarna? Ofta tycks det bli avrundat till någon "snygg" och jämn siffra, speciellt för svenska aktier.

---

Exempel
Jag tror att ett exempel vore på sin plats så vi kör ett för Microsoft!

Nuvarande utdelning är på 1,44 dollar och i september brukar kommande års utdelning fastställas vilket som alltid blir spännande för en utdelningsinvesterare som jag.

Vi börjar med 4-traders som tror på 1,54 dvs en höjning på knappt 7%.

Kikar vi på historiken så brukar Microsoft ligga på över 15% i sina höjningar och "sämsta" året 2008 innebar "endast" 10% vilket talar för en högre siffra än 4-traders estimat. Om vi kikar vidare på EPS (+15% för 2017) och utdelningsandel (63% 2017 jmf 68% 2016) så kan jag tycka att de borde tåla en större höjning än 7%. Nog för att förvärvet av LinkedIn lär kosta så det kanske finns anledning att ha lite lägre siffra än 15% i alla fall.

Mönster och avrundning då?

Jag tänker att 1,6 dollar är en fin och jämn siffra som delat på 4 blir 0,4 i kvartalsutdelning. Detta skulle motsvara en höjning på 11% vilket känns rimligt med tanke på historik, utdelningsandel och vinsttillväxt.

Jag matar in 0,4 i mitt Google spreadsheet för verktyget MyDividends och ser hur Microsoft står sig jämfört med de andra innehaven i portföljen.

bildkälla: z2036

Även om direktavkastningen är blygsamma 2,5% så bidrar Microsoft fint med utdelningstillväxt och är därför bland de största innehaven i min globala utdelningsportfölj. Återstår att se hur LinkedIn-affären påverkar utdelningen men efter lite övervägande har jag "behåll" tills vidare.

I mitten av september vet vi hur det blev...

Hur gör ni? Gissar ni utdelningstillväxt och i så fall hur?

14 kommentarer:

  1. Jag gör som du. Fast använder mig mest av Börsdata och Marketwatch. Historien får guida framtiden, men brukar vara "pessimistisk" i mina guidningar för att inte bli besviken..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast brukar jag välja det lägre om det står och väger mellan två tal så att man har lite marginal men förvånansvärt ofta kommer sedan bolaget in högre men kanske ett tecken i tiden att bolagen saknar investeringsuppslag.

      Radera
  2. Ser otroligt mycket fram mot hösten nyheter angående kommande års utdelningar på diverse bolag. Då detta är mitt första år som investerare har jag än så länge inte fått vara med om någon utdelninghöjning och det ser jag verkligen fram mot. Mer pengar i näven utan att lyfta ett finger förutom möjligtvis köpfingret en eller ett par gånger:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är onekligen en skön känsla när/om det deklareras en höjning!

      Radera
  3. Intressant inlägg Stefan! Jag gör väl ungefär som du och estimerar kommande utdelning från utdelningshistoriken/kvalificerad gissning. En utdelningshöjning på 11% i Microsoft hade varit toppen! :)

    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker det! Om ca en månad vet vi i fallet MSFT...

      Radera
  4. Jag estimerar ingenting. Jag gör inga gissningar om framtiden. Vad jag känner till vet ingen annan något om framtiden heller. Brukat ibland roa mig med att gå tillbaka, och läsa vad som skrevs på bloggar. Underhållningsvärdet är betydande.

    Min favorit är Facebooks börsintroduktion. Aktien sjösattes på kurs 38 dollar. Alla och jag menar faktiskt alla som kommenterade menade att detta var det mest uppratade man kunde tänka sig. Ville man säga något snällt beskrevs bolaget som en lottsedel, och inget annat. Facebook kostar idag plus 120 dollar.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indirekt gör nog de flesta gissningar om framtiden när man köper en aktie (att den borde ge avkastning på sikt) annars bör kanske avstå...

      Detaljerade gissningar kan säkert tyckas löjligt i många avseenden och att gissa utdelningar kanske faller in här men jag fortsätter ett tag till oavsett. Större humor är kanske att nationalekonomer använder decimaler i såna långtidsprognoser.

      Facebook-IPO minns jag och den vågade man inte röra då det kändes omöjligt att veta hur det skulle gå, avdelningen gissning modell svårare (jmf gissa utdelning på JNJ).

      Radera
  5. Jeg ser også på historikk og trend, som du. Men etter hvert har Todd Wennings Dividend Compass blitt viktigere for meg. Dette tar hele bolagets økonomiske situasjon i betraktning og vurderer hvor "sterkt" utbyttet er. F.eks. legger han ikke så stor vekt på utbytteandel (net income/dividend, men vektlegger slikt som f.eks. sales growth, interest coverage, net debt/EBITDA, free cash flow cover og operating margin. Sover bedre om natten når jeg bruker dette gratisverktøyet... Wenning har tidligere arbeidet i Storbritannia, så hans modell "straffer" ikke selskaper med ujevnt utbytte slik flere amerikanske "eksperter" gjør, der man prøver å få til en så gradvis økning av utbyttet som mulig, selv om økningen bare er på langt under en prosent, for å bevare statusen som "dividend champion" eller aritstokrat lengst mulig mens fundamentals blir dårligere og dårligere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Blir till att kolla upp detta.

      Radera
  6. Blev 8,3% höjning för MSFT för 2016 - godkänt tycker jag :-)

    SvaraRadera
  7. Hur räknar man ut utdelningstillväxten i portföljen de senaste 5 åren? Just nu har jag castellum, wallenstam och hexpol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (dagens utdelning - utdelningen för 5 år sedan) / utdelningen för 5 år -> Total utdelningstillväxt (multiplicera med 100 för att få det i procent)

      Vill du sen räkna ut den årliga sammansatta utdelningstillväxten så kan du använda svaret ovan i min CAGR Calculator

      Radera