2018-10-21

Hur global är du?

Jag gillar att ha ett globalt perspektiv i många avseenden och mina aktieinvesteringar är inget undantag från detta.

Du kan förvisso få en global exponering via svenska exportbolag men det är inte alltid dessa känns tilltalande fundamentalt. Så att ha en stor andel utländska bolag känns för mig vettigt på alla sätt då du har 10 000-tals aktier att välja mellan.

Att du redan via din anställning och bostad har en stor exponering mot svensk ekonomi brukar vara ett argument för att sprida riskerna globalt och det köper även jag. Så en fråga man kan ställa sig är då således:

Hur global är du?


Ett enkelt och billigt sätt att få en global exponering är via en global indexfond men är det optimalt avseende allokering mellan regioner och länder?

Smaka på 62 % USA och 8,5 % Japan, är det något du önskar?

Att ha en så pass stor exponering mot ett land och en valuta känns för mig lite tveksamt och just dollarn är jag lite skeptisk till på sikt då balansräkningen för den amerikanska staten inte är någon höjdare tycker jag avseende skuldsättning.

Japan tycks kanske resa sig ur den långa dvalan som landet befunnit sig i minst 20 år men även här är skuldsättningen skyhög och demografiskt ser det inte speciellt tilltalande ut heller.

Vad är då en vettig regional allokering för en global strategi?

foto från sista sidan i boken Factfulness (Rosling)

När jag läser boken Factfulness så tänds hopp om ökat välstånd för tillväxtregioner och dessa ser att ha en spännande demografisk- såväl som ekonomisk utveckling framåt. Även om jag inte har läst klart boken än kan jag ändå starkt rekommendera den.

Bloggkollegorna Gustav och Framtidsinvesteringen förespråkar tillväxtmarknader som Asien och Afrika vilket låter vettigt sett till tillväxtmöjligheter finns det någon hake? Vi har sett i närtid hur tillväxtmarknader tar stryk och dess valutor likaså då många utav dessa länder har skuldsättning i dollar.

Jag landar i att en stor andel Sverige inte är så fel ändå även om vi har våra utmaningar framåt. Vidare gillar jag Kanada som förefaller vettigt på många sätt och även Tyskland vars ekonomi jag tror står väl rustad framåt. Till slut vill jag även ha en hyfsad exponering mot tillväxtregioner men inte för stor andel i absoluta tal.

Kikar vi på min regionala exponering i min globala multistrategi så ser den ut så här:


Mina 108 bolag återfinns i 27 olika länder sett till respektive bolags huvudsäte.

Jämför jag mig mot Avanza Global (uppgifter från sista september) så ser det ungefär ut så här:

Avanza Globalz2036 GMSRelativ skillnadAbsolut skillnad
Nordamerika65.6%37.8%0.6 ggr-27.8 %-enheter
Europa21.4%48.7%2.3 ggr27.3 %-enheter
Asien ex Japan1.9%7.4%3.9 ggr5.5 %-enheter
Japan8.4%1.0%0.1 ggr-7.4 %-enheter
Australien/Nya Zeeland2.5%1.4%0.6 ggr-1.1 %-enheter
Latinamerika0.1%2.6%26.0 ggr2.5 %-enheter
Afrika/mellanöstern0.2%1.2%6.0 ggr1.0 %-enheter


Av tabellen kan man avläsa att jag har kraftig relativ övervikt mot Latinamerika, Afrika/mellanöstern, Asien ex Japan och Europa inkl. Sverige. I absoluta tal så är det Europa som sticker ut rejält och valutamässigt så är det en stor exponering mot EUR och SEK.

Relativt så tror jag som saft att det är vettigt att övervikta mot tillväxtregioner på sikt men att ha en absoluta exponering på en "lagom" nivå totalt sett.

Största relativa undervikten är mot Japan följt av Nordamerika och Australien/Nya Zeeland. Då jag är skeptisk mot dollarn på sikt så känns det vettigt att ha stor undervikt även om det finns många fina bolag i USA. Japan tror jag också kan få problem över tiden av orsaker jag nämnt ovan så även här känns det vettigt med undervikt.



Tycker att det är en ganska häftig känsla att äga bolag över hela världen och kanske är det vettigare att välja 100 favoriter än att köpa de 1 500 största bolagen via en indexfond?

Hur global är du?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: z2036, Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

14 kommentarer:

  1. Mycket intressant!

    Jag själv vägde tidigare upp mina globalfonder med en Europafond just av anledningen att jag tyckte att USA vägde alldeles för tungt. Sedan läste jag en studie (det var nog faktiskt bara en referens på något forum, men lät vettigt) som visade på att i det långa loppet (historiskt sett såklart) var skillnaden minimal mellan globalfond (endast) och att försöka vikta om genom fonder inriktade på speciella sektorer och/eller regioner.

    Jag tänkte efter själv och valde att ytterligare förenkla min fondportfölj med övervikt mot Sverige faktiskt (ett kort inlägg om just detta - jag hoppas "egenreklam" är okej).

    I aktieportföljen är det övervägande svenska bolag (förutom Equinor/Statoil), mycket för enkelhetens skull.

    Afrika är stort och länderna skiljer sig mycket åt. Den största ekonomin, Sydafrika, vilken jag råkar känna till ganska väl, tror jag tyvärr går en tuff framtid till mötes.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fram tills nu så har dollarn varit dominerande och en "safe haven" i orostider vilket jag antar gett stöd till indexnära globalfonder men frågan är om det kommer bestå framåt?

      Att ha en stor andel Sverige har nog varit gynnsamt historiskt sett och jag tror det är vettigt med övervikt framåt.

      Det går att bygga en portfölj med svenska bolag men ändå få bra global exponering men som Gustav brukar säga - är det verkligen det bästa laget?

      En dimension till som jag inte berörde i inlägget är att i globalt index får du de största bolagen vilket kanske inte är optimalt heller över tiden.

      Tack för bra kommentar och länk!

      Radera
  2. Håller med dig om Globalfonder, man får oftast inte tillgång till de svårare och mer spännande marknaderna. Samma sak med många Asienfonder som utöver Japan är tungt exponerade mot Kina och Singapore av det enkla skälet att det är lättast också för fonderna att handla genom de större börserna. Förvisso ägs många företag med verksamhet i andra länder i regionen indirekt genom dessa tre länder, antingen genom att de är registrerade på dessa börser eller genom att företag från dessa länder bedriver verksamhet i andra länder i regionen, men det är inte självklart att man t.ex. får en stark exponering i hela regionen, många Asienfonder kan t.ex. vara underviktade mot länder som Indien, Indonesien, Pakistan och Vietnam.

    En sak som jag tycker att man inte alltid tänker på är att tillväxtresor inte alltid är linjära. Detta är särskilt sant för Latinamerika. Titta t.ex. på Argentina som åter är i en finansiell kris efter en relativt god period bakom sig samtidigt som landet var Latinamerikas Paris för hundra år sedan och ett av världens ekonomiska centrum till följd av att de inte var indraget i världskriget. Den politiska risken (regimskiften som leder till destruktiv ekonomisk politik eller annan syn på utländskt ägande) är en betydande faktor i flera länder i de tre tillväxtvärldsdelarna.

    Min uppfattning är att det viktigaste är att fokusera på att äga bra företag med långsiktigt hållbara affärsidéer och en stark marknadsposition oavsett land och kontinent. Andra regioner ser jag mer som ett trevligt komplement i pensionsfondsparandet.

    Jag har väl ungefär 10% USA, 5% vardera i Norge och Kanada, 1-2% vardera i Finland och Tyskland och i tillägg Vestas för Danmark i aktieportföljen. Det ger ungefär en fjärdedel i utländska aktier. Normalt siktar jag på en tredjedel över tid men nu när kronan är så svag har jag medvetet underviktat helt enkelt eftersom valutakostnaden i genomsnitt är åtminstone 10% högre än normalt. Tycker det är för krångligt att köpa aktier utanför de marknader Avanza erbjuder, tittat lite på ett portugisiskt vindkraftsbolag som det med facit i hand hade varit en bra affär att köpa. Har en del Asien sedan gammalt i mitt pensionssparande, ibland Öst och alltid någon globalfond (gillar Skagen sedan gammalt så både Global och räntefonden Tellus har hängt med i snart två decennier). Läser dock med stort intresse alla inlägg från dig, Gustav m.fl. som skriver om mer exotiska marknader - alltid lika intressant att se vilka alternativ som finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Latinamerika är knappast ett AAA-område och förd politik kanske inte är i världsklass heller. Dock tycker jag att regionen förtjänar ett par procent och det finns spännande aktier som exempelvis Mercado Libre ("sydamerikas Amazon").

      Utöver bra bolag så strävar jag efter god diversifiering avseende regioner, bolagsstorlekar och sektorer för att på så sätt bygga en egen "globalfond" som förhoppningsvis ger god riskjusterad avkastning.

      Tack för en bra kommentar!

      Radera
  3. Mycket bra inlägg! Det jag själv tror starkt på är att få upp andelen Asien och Afrika. Här kan kanske Oceanien vara en ingång till Asien. Visst kan man få asien/afrika-exponering i väst-bolag men den är ofta rätt liten.

    Det jag skulle funderar extra på är en så hög vikt i Europa. Om bolagen är Europeiska i försäljningen kan de drabbas hårdare av demografiska utmaningar. Om något skulle jag sänka i Europa för att öka i Asien/Afrika/Oceanien (om det går).

    Synd bara att det är så svårt att nå exotiska bolag på ett lätt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, mycket av dina tankar lyser igenom i inlägget tror jag och du ska ha cred för att leda in mig på den "globala vägen".

      Jag skulle gärna ha lite fler bolag i tillväxtmarknaderna men högt courtage avskräcker än så länge.

      Den stora andelen Europa är en följd av alla mina svenska bolag och tycker att det är rationellt att ha en andel på hemmaplan.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Ser inte att du viktat mot marknadens värde. USA har ju ca 30% av börsvärdet. http://bespokeinvest.typepad.com/bespoke/2008/06/percent-of-worl.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är din länk verkligen aktuell, förefaller vara äldre siffror?

      Jag skulle tror att alla olika världsindex är marknadsviktade och du kan se via länk ovan att andelen USA är över 60 % för Avanza Global.

      Radera
  5. Mycket bra inlägg, och tack för referens!

    Tror som sagt att exponering mot Emerging Markets är något som lönar sig över tid, även om det finns risk för volatilitet. Sedan är det såklart bolagen som är viktigast. Man kan ju självfallet komma åt tillväxten även via västerländska bolag, men ofta blir multiplarna höga och bolagen uppblandade med många andra marknader. Det finns också en del som talar för att internationella varumärken har fått det tuffare.

    https://framtidsinvesteringen.blogspot.com/2018/05/no-logo-var-finns-logiken.html

    Skulle lägga till Schweiz till listan över intressanta länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade inlägget, hade en känsla av att ämnet passar :-)

      Schweiz gillar jag skarpt och kan tänka mig att vikta upp där.

      Tack för kommentar och länk!

      Radera
  6. Hej
    Privat. 100% Avanza Global

    Ppm. 100% Ap7 Aktiefond

    TP. 100% LF Global index

    Lycka till.

    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prisvärda fonder oavsett, lycka till med dessa och tack för kommentar!

      Radera
  7. Mycket intressant inlägg!!
    Såg att Anheuser Busch Inbev NV väljer att halvera sin utdelning för 2018, dina tankar om detta. Såg att du också ägde den i din Global Dividend Growth.
    Mvh Bengan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det var en "bra" sänkning då bolaget avser att amortera extra på sina enorma skuld. Jag behåller bolaget då jag tycker utsikter framåt blir bättre med lägre skuldsättning och utdelningen är ju hyfsad ändå.

      Tack för kommentar och kul att du tyckte inlägget var intressant!

      Radera