2018-10-03

Bokrecension: Bygg en förmögenhet - Investera i investmentbolag

Investera i investmentbolag - är det vettigt och bra? Om du söker svaret på den frågan så kan jag starkt rekommendera Marcus Fridells bok:

Bygg en förmögenhet - Investera i investmentbolag


Som undertiteln antyder så handlar denna bok om investmentbolag och om varför man ska investera i dessa.

På drygt 200 sidor går författaren igenom det mesta som är värt att veta om investmentbolag och med störst fokus på de största svenska bolagen som exempelvis Investor och Industrivärden.

Jag uppskattar verkligen de matematiska exemplen där en viss sparkalkylator har legat till grund för beräkningarna vilket värmer mitt (spar)hjärta. Att få reda på vilken förvaltningskostnad respektive investmentbolag har är klart intressant med - vad betalar du för förvaltningen hos Kinnevik?

Särskilt fokus ges till fenomenet substansrabatt och vilka fördelar du får som investerare utav den.

Vad som hade tagit boken till ännu större höjder hade varit ännu mer information om utländska investmentbolag och amerikanska closed-end funds, men det kanske öppnar för en fortsättning?

Jag tycker boken är mycket läsvärd och att den förtjänar en bred läsarkrets. Möjligen kanske den kräver lite grundläggande kunskaper om aktier men jag tror nog även en nybörjare har mycket att hämta oavsett.

Investerar du i investmentbolag och varför?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Bildkällor: z2036


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

11 kommentarer:

  1. Självfallet äger även jag aktier i investmentbolag, alla ska med :) Det är en bra väg till att bygga en förmögenhet.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förefaller vara en ganska bra strategi, tack för kommentar!

      Radera
  2. Ser mycket fram emot att läsa denna! Jag antar att det första tipset är att man inte ska gå all in i Spiltan Investmentbolag?

    MVH Prepper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte? Spiltan är ju det investmentbolag som presterat absolut bäst avkastning sista 10 åren. Dessutom får man ju Paradox till rabatt och resten av den stora portföljen gratis givet substansrabatten.
      Mvh

      Radera
    2. Utan att avslöja för mycket så handlar det om att investera i x olika investmentbolag för god riskspridning.

      Tack för kommentarer!

      Radera
  3. Förklaras det hur man räknar ut substans värdet ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i princip och hur du kan följa dess utveckling på daglig basis.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Perfekt. Får lägga till den boken i att läsa listan.

      Radera
  4. All in Spiltan aktiefond investmentbolag? :) Kan tänka mig sämre portfäljer faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen skulle jag inte gå all-in en sverigefond men det är en riktigt prisvärd fond oavsett.

      Tack för kommentar!

      Radera