2018-04-18

Check Point Software Technologies

Det finns en del olika teman som är "heta" inom Tech-sektorn för närvarande och ett utav dessa är Cyber Security. Med ökad digitalisering så ökar behovet av säkerhet kring det hela. Då "skurkarna" hittar på nya sätt att begå olika IT-brott så lär behovet av uppdaterad mjuk- och hårdvara vara stort. Det innebär att det är som gjort för prenumerationsliknande tjänster och som är skalbara vilket låter mumma ur investeringssynpunkt tycker jag.

Det finns många olika aktörer inom sektorn men jag har valt att satsa på en av de största inom genren vid namn:

Check Point Software Technologies (CHKP)

"CEO Gil Shwed founded Check Point Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP) in 1993. From our inception, we had a vision of making Internet communications and critical data secure, reliable and available everywhere. Since then, we have grown to be the largest pure-play security vendor globally and provide industry-leading solutions to protect customers from all types of cyberattacks. At Check Point, we secure the future"

Som jag förstår det har bolaget produkter för alla tänkbara sammanhang där det finns ett hot från cyber-attacker av något slag. Trotjänaren tycks vara en brandväggslösning som verkar vara nära obligatorisk för alla stora företag idag. Här är en liten (reklam)film som antyder brett produktutbud:


Jag har haft svårt att hitta fräscha siffror kring hur försäljningen är fördelad men siffror från 2016 antyder att 2/3-delar är prenumerationsintäkter och resten från produkt och licenser.

Bolaget är direktnoterat på Nasdaq och har även en stor del av verksamheten i USA. Legala sätet är i Israel och jag gissar att det finns en stor del R&D där då jag har mycket god erfarenhet av israeliska mjukvaruingenjörer från mitt tidigare yrke.

Bolaget handlas till P/E 20 på 2018 års estimat och bolaget lämnar ingen utdelning trots en rejäl nettokassa. Istället genomför de återköp av aktier i hyfsad skala som jag förstår det. Vinst per aktie steg med 13-15 % för helåret 2017 så jag kan tycka att värderingen är rimlig med tanke på att branschen (tyvärr) lär ha framtiden för sig.

Jag gillar att grundaren och VD äger nästan 20 % av bolaget vilket man får anse vara en rejäl stek. Lite kuriosa är att svenska pensionsbolaget Alecta äger nästan 3 % av bolaget.


Sen jag plockade in bolaget i portföljen Global Future för drygt ett år sedan så har kursen gått svagt sidledes, så är det dags för ett lyft nu?


Tror som sagt att efterfrågan på produkter/tjänster kring denna sektor borde vara stor.

Vad tror du om sektorn och Check Point?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, 4-traders, CheckPoint.com
Bildkällor: Pixabay, CheckPoint.com, YouTube


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

3 kommentarer:

  1. Ok rapport men lite svagare guidning framåt..,

    SvaraRadera
  2. panw och ftnt är vad man vill ha inom dessa områden..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips, får ta att kolla upp dessa!

      Radera