2018-04-10

Snickra ihop framtida utdelningar?

Jag tycker som bekant om utdelningar i allmänhet och absolut utdelningstillväxt i synnerhet.

Att snickra ihop en portfölj bestående av bolag världen över och som besitter vissa bra kvaliteter är kul tycker jag. Än roligare enligt mig, är att snickra ihop en hyfsad utdelning och tillväxt med dessa bolag som grundmaterial. Att sedan drömma sig bort i framtiden utifrån portföljens egenskaper är väldigt inspirerande såväl som motiverande för många av oss redan utdelningsfrälsta:

Snickra ihop framtida utdelningar

Det är ganska enkelt att räkna ihop hur mycket utdelningar du fått under ett enskilt år då nätmäklarna erbjuder funktionalitet för detta. Men hur gör du för att uppskatta framtida utdelningar?



Jag har för min portfölj Global Dividend 1.2xL tagit mig friheten och snickrat lite på hur framtidens utdelningar skulle kunna växa till sig baserat på nuvarande månadssparande och utdelningstillväxt.

Jag har tagit portföljens direktavkastning och förväntad utdelningstillväxt, räknat upp med belåningen och sedan använt en närproducerad sparkalkylator för att räkna fram kommande års utdelningar.

Nog är det lite vanskligt att ta portföljens egenskaper för stunden och räkna med dessa tills vidare men du lär behöva göra om övningen regelbundet oavsett beroende på vad som händer med din portfölj (jag känner på mig att det snart kommer ett verktygsstöd för detta 😉). Vidare kan det vara värt att se över portföljen regelbundet i form av att allokera om vid behov och byta ut innehav som inte platsar längre.

Totalavkastning är förstås viktigare än själva utdelningarna men då mitt syfte med portföljen är att bygga upp en buffertinkomst så förtjänar de lite extra uppmärksamhet. Under resans gång så lär även kursutvecklingen vara motsvarande tillväxten på ett ungefär (i teorin åtminstone). Mot slutet av spartiden så skulle man kunna tänka sig att skruva upp direktavkastningen på bekostnad av tillväxt , givet att du undviker utdelningsfällor.

Hur snickrar du ihop dina framtida utdelningar?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.
Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: z2036

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

22 kommentarer:

  1. Senaste experimentet jag gjorde var att jämföra:
    A) aktie med 2,5% direktavkastning med 5% utdelningstillväxt och återinvestering
    med:
    B) aktie med 6% direktavkastning helt utan utdelningstillväxt men med återinvestering

    Det jag kom fram till var att det tar 33 år för A) att komma ikapp B). Det var för lång tid för mig.

    Vidare så testade jag förstås andra startavkastningar för tillväxaren A):
    Om 3% i start: 27 år att komma ikapp
    Om 3,5% i start: 22 år
    Om 4%: 17 år
    Om 4,5%: 13 år
    Om 5%: 9 år

    Slutsats, någonstans mellan 4,5% och 5% är en nivå jag köper på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För bästa totalavkastning så är det högsta summan av DA + tillväxt som gäller i teorin.

      Så egentligen kan du strunta i DA tills det är dags att leva på utdelningarna och då väljer aktier med hög DA istället. Men då jag gillar att ha utdelningsportfölj som buffertinkomst så vill jag ha en hög DA utifall jag vill växla mellan sparande och utbetalning över tiden.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Det är möjligt att man på äldre dar helt enkelt, blir mätt, men det betyder ju inte att man inte fortfarande har hunger.

      Framförallt så vill man att direktavkastningens tillväxt överstiger inflationen men ännu trevligare är det ju om man hittar bolag som gärna bibehåller utdelningsandelen samtidigt som dom kan fördubbla utdelningen i säg vart femte år.

      Sådana bolag vill man ju främst bara behålla även om direktavkastningen i % mätt ligger runt 1,5% / aktiekurs men totalavkastningen ligger på 15% jämfört med en totalavkastning som i många fall riskerar att understiga direktavkastningens storlek.

      Man kan alltid sälja delar av ett bra och växande bolag, säg 5% om året för att få likvider i hand men frågan är om det inte då är bättre att sälja liknande storlek i stora trötta bolag med obefintlig tillväxt och en utdelningsandel på 80-90%

      Sock

      Radera
    3. Jag försöker kombinera innehav så att portföljen får både god DA och tillväxt som är högre än inflationen så att utdelningarna växer i reala termer över tiden. Jag har faktiskt slängt ut några med DA 1,5 % nyligen (Apple och Microsoft) i just utdelningsportföljen men de är givna i övriga portföljer.

      Det är skönt om man inte behöver sälja i någon större utsträckning men då finns det chans/risk att du gör dina arvingar glada till slut :-)

      Radera
  2. Å andra sidan brukar bolag med hög utdelningstillväxt belönas med ett ökande aktiepris av naturliga skäl (oavsett multipeleffekt) och totalavkastning torde vara viktigare än en hög men statisk utdelning.

    Man ska inte stirra sig blind efter höga utdelningar helt enkelt.

    Sock

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du ute efter högst totalavkastning så är utdelningar sekundärt. Sen kan det finnas egenskaper med utdelningsbolag som är gynnsamma i vissa sammanhang.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Trevligt inlägg!

    Jag räknar faktiskt bara ett år i taget där jag har en prognos för kommande års utdelningar. Framförallt hjälper det mig att hålla ordning på mitt egna kassaflöde, till exempel kunde jag belåna portföljen ett par procent under raset i februari i vetskap om vårutdelningarna skulle täcka lånen.

    När det gäller utdelningstillväxt tycker jag att många har väl stora förväntningar som jag tror kan bli svåra att infria över längre tid. Jag försöker istället lägga fokus på hur mycket jag vill spara över tid. Har jag en tillräckligt högt sparande och uppnår t.ex. tre miljoner kronor så räcker det därefter att utdelningen är någorlunda stabil. Skulle i det skedet snarare skruva ned utdelningsnivån till det mer obligationsliknande. 4 procent räcker ju till 10 000 kronor per månad och skulle det bli tillväxt på det vore det ren bonus. Räknar hellre pessimistiskt, det gör det lättare att förhålla sig till överraskningar. Till exempel därför jag inte har sålt H&M och MQ för aktierna har utdelningsmässigt än så länge inte ens närmat sig mina lågt ställda förväntningar. Jag klarar mina utdelningsmål även vid väsentligt sänkt utdelning så det enda viktiga blir ju då att företaget inte helt går omkull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknar normalt också bara på kommande period och försöker vara någorlunda realistisk i mina antaganden. Men lite kul är det att använda siffrorna och se vad effekten skulle bli över tiden (allt annat lika).

      Klokt med stort fokus på avsättningarna tror jag.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  4. Den bloggare som startade mitt sparande har ett excel blad för att se framtida utdelningar där man kan justera olika tillväxtfaktorer till en viss del.
    --> http://40procent20ar.blogspot.se/2009/09/utdelningsportfoljen-30-ar-nytt-excel.html

    Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma blogg och excel-ark som la grunden till mitt intresse i ämnet :-)

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  5. Jag har ett fett excel-ark där allt från inköp till sparprognoser och föräldraledighet förs in. Det finns en flik som heter "Långsiktig planering" där har jag gjort en graf med två y-axlar där jag har dels portföljens värde och dels utdelningar/månad. I grafen plottar jag fyra kurvor, två prognoser (från din sparkalkylator) och sen verkligt utfall. Kan redan nu efter 1,5 år se att för utdelningar ligger jag i fas, medan värdet halkat efter. En kul grej för att se om vi är "på banan".

    Jag kan inte minnas om utdelningstillväxt finns med som parameter i deluxe-kalkylatorn? Jag matade in 6% direktavkastning och 4% värdetillväxt vilket är det jag räknar med och försöker följa. Så är det ju, aktier med hög DA har ju ofta sämre tillväxt, vilket passar mig perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Excel är förstås svårslaget om du vill göra mer avancerade saker och anpassa helt efter dina önskemål.

      Värdeutökning i Deluxe motsvarar utdelningstillväxt om man utgår från allt annat lika, i synnerhet en konstant DA över tiden.

      Tack för dina frekventa kommentarer!

      Radera
    2. Väl bekommen och tack för en bra blogg och en suverän sparkalkylator.

      Radera
    3. Kanske det blir en ny utgåva av sparkalkylatorn inom den närmsta tiden...

      Radera
  6. Att växla över till högavkastare när man ska leva på utdelningarna låter bra, men man får akta sig för att ersätta kvalitetsföretag med skitföretag.

    Ett alternativ som jag funderar på är att att behålla kvalitetsbolagen och realisera någon procent av portföljen varje år. Detta ska leda till en konstant nivå på utdelningarna och inte ökande som är fallet utan realisering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt alternativ är inte så dumt tror jag, det är lätt hänt att bolagen har olika utmaningar om DA är hög som kan slå tillbaka på dig. Uthållig utdelningen över tiden borde vara hög prio.

      Tack för kommentar!

      Radera
  7. För att svara på frågan: Utdelningsprognosen är så känslig att jag bara på allvar vågar titta 1 år framåt

    SvaraRadera
  8. Innan jag fick ihop portföljen tänkte jag att ett sätt kunde vara att köpa på som hade en utdelning på minst 5%, gärna mera, men insåg att det är inte en vidare smart strategi som passar mig, för jag vill även ha tillväxt i utdelningarna. Istället ser jag byggandet av min utdelningsportfölj som ett hus. På det sättet klassar jag den i fyra delar, där grunden utgör basen och stabiliteten. En annan del står för det regelbundna kassaflödet. Dessa två delar är cirka 35% av portföljen. Den tredje delen är själva huset och är den klart största. Den består av en blandning av företag i olika branscher. Ett sätt för mig att välja dessa är att jag ska kunna göra en hisspitch på varför jag just valt att investera i dem. Klarar jag det och bolaget delar ut, helst med växande utdelning, så kvalificerar de sig. Sista delen är kryddorna och där är det främst tillväxt i verksamhet och skalbarhet. Utdelning är inte prioriterat.

    Jag skrev ett längre inlägg om det på bloggen om man vill läsa vidare om tankarna.

    Vad gäller framtida tillväxt, räknar jag mer ett år i taget. Jag tycker att det blir för osäkert att dra längre slutsatser. Kan göra det mer för att se om årets tillväxt fortsätter i 10 år framåt, hur stor blir den totala utdelningen då, mer för att ha en uppfattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant strategi du har måste jag säga och speciellt kul med hisspitchen, det måste jag träna på för mina 107 innehav :-)

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  9. Bra blogg, hög kvalité!

    Tack för att du delar med dig av visdomen.

    Här har jag mycket intressant att läsa som (erfaren börshandlare men) nybliven utdelningsinvesterare.

    SvaraRadera