2018-04-26

PepsiCo - din (havre)kudde i portföljen?

I tisdags skrev jag att PepsiCo var månadens köp i samband med #uppesittarkväll och då jag inte skrivit om bolaget innan tänkte jag att ett litet separat inlägg kanske blir uppskattat då jag ändå gjort lite research (med betoning på lite).

Utöver den välkända läskedrycken så har bolaget lite andra välkända varumärken också. Eller vad sägs om Havrefras som ingår i familjen Thelenius frukostsortiment?




En blandning av sött och salt som synes ovan. Om man ska jämföra med Coca Cola så känns det något mer diversifierat i fallet PepsiCo då bolaget har både tilltugg och olika drycker.
"PepsiCo's food and beverage products are sold around the world. Our six global divisions, either independently or in conjunction with third parties, make, market, distribute and sell a wide variety of food and beverages in our diverse product portfolio, drive innovation, and are focused on delivering Performance with Purpose - our goal to position PepsiCo for long-term, sustainable growth by aligning what is good for our business with what is good for society and the planet." http://www.pepsico.com/About/Global-Divisions
Värdering?
För 2018 handlas bolaget till P/E 18 och för 2019 ligger siffran på 16-17. Med tanke på att produkterna borde vara relativt ocykliska tycker jag det känns som sansade nivåer.

Bolaget förväntas ha en tillväxt på EPS på hela 68 % för 2018 och knappt 8 % för 2019. Bolaget tycks ha gott självförtroende då de höjde utdelningen rejält för 2018 nyligen.

Utdelningshistoriken är det inget större fel på tycker jag och utdelningsandelen är drygt 64 % för 2018 vilket jag tycker är godkänt ändå. I skrivande stund så är direktavkastningen 3,7 %.

Skuldsättningen är 1,7x EBITDA för 2018 och förväntas minska framåt. Jämför vi med Coca Cola's 2,5x så är det relativt ok och Procter & Gamble respektive Unilever har ungefär liknande skuldsättning som PepsiCo.

Summering
Med en hyfsad direktavkastning till ett rimligt (?) pris och en förväntad tillväxt på ok nivåer framåt så tycker jag att bolaget platsar i en global utdelningsportfölj. Bolagets varumärken kanske inte är "bäst i klassen" men ändå hyfsat starka.

Vad tror du om PepsiCo?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.


Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Nasdaq
Bildkällor: z2036, Bolagets webbplats


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Hej!
    PepsiCo är ett av mina nyare innehav och jag har ökat på sistone. Gillar kombinationen av stabilitet, bredd och förväntad vettig tillväxt. Och även om tillväxten skulle bli svag så tror jag att det är en bra affär att köpa på dessa nivåer, när direktavkastningen är ovanligt hög. Med tanke på att PEP har höjt utdelningarna varje år sedan början av 70-talet (enl GuruFocus) så tror jag att dom kommer fortsätta att höja.
    MVH /GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de har bra fokus och chans på fortsatt tillväxt, vi får hoppas.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. En av mina favoriter, gjorde mitt första köp för drygt två år sedan, då stod det mellan KO och PEP, valet var enkelt tyckte jag, dryck står bara för ca 50% av omsättningen, så precis som du skrev, diversifierade och om jag minns rätt så var KOs EPS i nedåtgående sedan x-antal år...

    Med vänlig hälsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra, vi får hoppas att det blir bra.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Har också lite pepsi i portföljen och tror och hoppas det kan bli bra över tid. Hur stor andel av portföljen har du tänkt att pepsi ska vara över tid? Tack för en bra blogg, kika gärna in på min. Har länkat dig bland mina favoritbloggar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har drygt 1 % just nu men kan tänka mig att öka något. Har lagt till dig i min blogglista nu.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Tjeena Stefan! Trevliga inlägg som vanligt. Vilka månader delar pepsico ut? Och vad anser du om Hemfosas värdering idag? Har gått upp en hel del sista tiden.

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt mina noteringar så delar PepsiCo ut jan, apr, juli och oktober.

      Hemfosas värdering avskräcker inte mig, jag behåller så länge.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Okej tack för infon. Men hur ser du på att börja köpa i Hemfosa på dessa nivåer då? Har en liten stek men har gått upp nu 14% på kort tid och vill köpa betydligt mer.
    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga, ska väl bli avknoppning så småningom och då kanske det blir lättare att bedöma värdet tänker jag. Jag behåller men nya köp avvaktar jag så länge.

      Radera