2018-04-29

Månadens aktie: Om pappa får välja

Några hundralappar har överförts till min dotter Ebbas depå så då det är dags för Månadens aktie.

Intresset för aktier hos Ebba har börjat svikta en del på sistone då det mesta som vi föräldrar gör är pinsamt i någon mening enligt henne. Så hon har uttryckligen bett mig att förvalta portföljen denna månad och så får vi se sen hur det blir längre fram. Det är ingen idé att pusha kring detta tycker jag och "frigörelsen" från oss föräldrar är nog sunt i sig med tanke på att hon snart är 14.

Nåväl, med andra ord så är temat för månaden

om pappa får välja

Vad väljer då pappa?


Ebbas portfölj består av 48 innehav och då kan man tycka att det ligger närmast till hands att öka i något befintligt än att plocka in något nytt.
Portföljen är inriktad på tillväxt i huvudsak vilket jag tror är bra på sikt men jag lutar mer åt ett "värdecase" denna månad.


Så om jag ändå får bestämma så tycker jag att Pandora skulle platsa bra i portföljen. Med ett P/E på 13,5 och stundande återköp så tror jag det är ett bra köp nu trots att aktien gått starkt på sistone.

Hur har det gått?
Månadens aktie såväl Ebbas aktieportfölj har passerat 3 år och det noterades ett nytt ATH i fredags vilket är trevligt.


Det går fint som synes och mot en dubbling kanske?


Med en CAGR på över 15 % så borde dubblingen komma efter 5 års sparande om det nu håller i sig förstås.

Vad hade du valt som Månadens aktie?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: z2036, Avanza, CoolText


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Ha, ha kul att läsa om det där med föräldraskap, så vet man vad som väntar sedan då kanske. Pandora är lite svår att få grepp på tycker jag. Jag vet egentligen inte vad marknaden väntar sig? För det räcker uppenbarligen inte att bolaget tuffar på bra med riktigt bra kassaflöden, fin utdelning och återköp på rea.

    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tonåren har sina utmaningar onekligen även om det sannolikt skiljer sig åt beroende på individen givetvis.

      Gick förbi en Pandora-butik igår och det var ganska mycket folk inne i lokalen, mestadels turister. Kan väldigt lite om produkterna men det förefaller vara ganska fina tycker jag (och min fru). Blir spännande att se hur det utvecklar sig för bolaget, blankarna kanske ger upp snart?

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Omman tar sista månaden har jag väl investerat mest i american Shipping och Canada imperial bank

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, CM ligger bra till för ett inhopp i en utav utdelningsportföljerna.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Tog in en ny aktie, den dyra dollar till trots, det fick bli Ares Capital. Runt 10% DA och en väldigt solid NAV samt förvaltningsgrupp. Hoppas man kan göra sig av med PSEC innan nästa utdelningssänkning ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser mycket intressant ut spontant! Hyfsad låg volatilitet och en fin DA, vad är haken?

      Tack för tips och kommentar!

      Radera
  4. Hur ser du på riskjusterade avkastningen, sharpe på 0,65? Bättre lägga i fond med betydligt bättre riskjusterad avkastning?, typ Didner småbolag med 1,11?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det på 1 eller 3 år? 1,11 över tiden är riktigt bra och helt klart konkurrenskraftigt.

      CAGR på 15% räcker för mig oavsett och hoppas det håller i sig.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Tackar för idén med månadens aktie och att förklara valet för mina söner! De närmar sig åldern då de kan förstå. Ska fundera lite nu i maj men kanske lite bank eller Latour kan passa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Är inte så insatt i storbankerna längre men de yieldar bra iaf. Kan inte så mycket om Latour heller men hört mycket gott om dem.

      Tack för kommentar!

      Radera