2018-04-08

Risk? Andel positiva månader

Jag fortsätter min nystartade miniserie som handlar om olika nyckeltal för att mäta risk och näst på tur är:

Andel positiva månader


Nyckeltalet beskriver sig själv mångt och mycket och det handlar om hur stor andel positiva månader en fond eller portfölj har haft över mätperioden.

Syftet med parametern är nog att visa på om en månatligt investering oftare går upp än ner över tiden. Sen är ju allt relativt som med de flesta mätvärden och du bör nog använda andel positiva månader i kombination med andra nyckeltal för att få ut något utav det. Kanske är det mest en kul grej för att jämföra med exempelvis en fond? Om jag får gissa så används nyckeltalet mest i sammanhanget hedgefonder då jag inte kan hitta det angivet för vanliga aktiefonder.

Det är heller inget mätvärde som nätmäklarna tillhandahåller så det blir till att räkna själv och jag fortsätter med min portfölj Global Dividend 1.2xL för detta ändamål.


Att plocka ut mätvärdet utifrån en graf är lite snårigt så jag har helt enkelt mätt månad för månad via portföljrapportverktyget hos en utav mina nätmäklare.

Resultatet? 18 positiva månader för portföljen av 32 månader sen starten augusti 2015 ger:

Andelen positiva månader: 56,3 %


Är det bra?

Jag gör om samma procedur för jämförelsefonder SPP Aktiefond Global och den landar på 59,4 % andel positiva månader. Med tanke på att min portfölj nästan gått dubbelt så bra under mätperioden så kanske man inte ska fästa så stor vikt vid mätvärdet för renodlade "long only"-aktiestrategier?

Hur stor andel positiva månader har du?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Avanza

Bildkällor: Photo by David Marcu on Unsplash, Shareville, z2036

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Undrar om det säger nånting egentligen. Elva små minusmånader och en jackpot blir ju då "dåligt". Och omvänt, elva små plusmånader och en brakförlust skulle då vara "bra".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt klart en poäng, 2 plusmånader med +10 % utklassar 4 minusmånader med - 5 % totalt som exempel. CAGR känns nog betydligt mer relevant när det kommer att mäta plusresultat.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Återigen ett mått väl lämpat för en kvantmetodik. I övrigt rätt irrelevant. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara - tack för input och kommentar!

      Radera