2018-04-05

Test av iPad för Blogger

Häromdagen fick jag feeling och slog till på en ny iPad årsmodell 2018. Vi har ett par iPad mini innan utöver några iPhones och det som lockade nu var att Apple Pencil skulle funka på denna modell.

Just pennan tänker jag kan bli användbar i olika sammanhang i mitt bloggande så jag tänkte testa lite i detta inlägg.

Jag börjar med att testa annotera en skärmdump:



Vad vill jag säga här? Jo två nya innehav tog plats i portföljen igår.

Kanske en matematisk formel?


Nåväl, jag testar vidare offline, fortsatt lång Apple iaf 😌

13 kommentarer:

  1. Funderar själv på en IPad Pro med 12.7”, främst för storlekens skull, men även för att få med pennan. Nu kanske du inte riktigt hunnit testa pennan fullt ut, men vad är din spontana kommentar om den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spontant tycker jag den motsvarar mina förväntningar, följsam med bra respons och känsla. Jag rekommenderar att du testar pennan först för egen bedömning för säkerhets skull då det handlar om en slant ändå. Med standardmodellen så blir det inte så blodigt ekonomiskt, ska komplettera med tangentbord så småningom med.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Bilderna syns inte ;)

    Jag tycker ipads är främst leksaker, själv kör vi med Windows Surface-plattor som man kan jobba med, bara snäppa dit ett tangentbord och presto, så har du en riktig laptop med pekskärm. Ska man se en film eller läsa en bok i sängen, bara snäppa bort det igen. Har aldrig gillat ipads, främst för att de inte gjort någon riktig "upplevelse" av det, utan bara gjort en IOS med 300% zoom. Startsidan på en ipad är ju en bedrövelse, så mycket bortslösad yta mellan app-ikonerna t.ex.

    Som leksaker för att spela spel med eller konsumera information med i privata sammanhang är de bra, med hög kvalitet på skärm och ljud. Men på jobbet... ne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pinsamt! Ett stort minus är att du inte på ett enkelt sätt kan ladda upp bilder till Blogger via iPad / smartphone. Jag får gå via google drive och jag hade glömt att göra bilderna publika - syns det nu?

      Jag kan hålla med dig till viss del då standardmodellen innan var lite mellanmjölk, varav att vi skaffade iPad minis istället som var grymt prisvärda på den tiden.

      Nu var det i huvudsak pennan som lockade då jag tycker att de fått till "skrivkänsla" på ett mycket bra sätt. Sen har jag för avsikt att komplettera med ett slimmat tangentbord och så får jag utvärdera sen hur den står sig jmf mot min trotjänare MacBook Air 11".

      Tack för kommentar och återkoppling!

      Radera
  3. Nej, ser ej bilderna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för återkoppling - felsöker vidare!

      Radera
  4. Nu hoppas jag bilderna ska visas för alla - ber om ursäkt för detta men det var lite meningen med inlägget, att testa hur det funkar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser inga bilder :(

      Radera
    2. Det var då själva f-n! Tack för återkoppling!

      Radera
    3. Nytt försök efter ett par videos på youtube senare...

      Radera
    4. Nu fungerar det! :D

      Radera
  5. Efter vidare tester så kan jag konstatera att Blogger och iPad funkar sådär tillsammans. Då jag inte ger upp i första taget har jag köpt en app för 50 spänn som påstår sig funka tillsammans med Blogger och preliminärt ser det lovande ut. Har även kompletterat med ett tangentbord från Logitech som funkar riktigt bra.

    SvaraRadera