2018-03-27

Siltronic - sanden blir till guld?

Denna vecka här jag faktiskt inte köpt en aktie utifrån inspiration från podden Kapitalet (surprise!). Dock så har jag köpt nya aktier och en utav dessa efter lite surfande på sajten 4-traders, nämligen tyska

Siltronic

"Siltronic is one of the world’s leading manufacturers of hyperpure silicon wafers and a partner to many leading semiconductor companies. The company has a network of state-of-the-art production sites in Europe, Asia and the USA. Siltronic develops and manufactures silicon wafers in diameters of up to 300 mm. Silicon wafers are the basis of the modern microelectronics and nanoelectronics. They are key components of e.g. computers, smartphones, flat screens, navigation systems, control systems for the automotive industry and many other applications." källa: http://www.equitystory.com/download/companies/siltronic/factsheet_512_English.pdf

Silicon wafer eller kiselplatta/skiva som det heter på svenska, är grundmaterialet för tillverkning av integrerade kretsar som exempelvis processorer. Med tanke på den ökande användningen av avancerad elektronik i samhället så tänker jag att detta skulle kunna vara en intressant framtidsplacering i det avseendet för min portfölj Global Future.

Rimligen är det en konkurrensutsatt produkt men utifrån nettomarginaler på 23 % tänker jag att bolaget tycks vara en stark spelare i sammanhanget. Avkastning på det egna kapitalet estimeras till 30 - 40 % vilket låter högt i mina öron. Vidare så ligger vinstestimaten höga för 2018/2019 med P/E-tal på 12-14 som följd. Bolaget förefaller vara skuldfritt och kassaflödet starkt. De delar ut 1,7 % nu i april och utdelningsandelen är runt 40 %.

Från presentationen av årsrapporten 2017 kan man avläsa att de har Intel, Samsung och en del andra namnkunniga bolag som kunder. Bolagets andel av världsmarknaden är 15 % vilket räcker till en 4:e plats, strax efter 3:an Sumco som har 18 %.

Risker är nog i huvudsak konkurrensen och att hänga med i teknikutvecklingen sannolikt kostar en del. Frågan är om de kan hålla så pass fina marginaler över tiden och att kunderna är beredda att betala för deras påstådda kvalitetsprodukter.

Största ägare är det noterade kemibolaget Wacker som är snäppet under i värdekedjan och sannolikt förser Siltronic med råmaterial i form av kisel. Wacker ägs i sin tur av familjen Wacker så det förefaller som de styr bägge bolagen i någon mening.

---

Siltronic listades på TecDax så sent som 2015 och det är kanske lite under radarn fortfarande. På samma tema så plockade jag även in ViaMed som bloggaren Långsiktig Investering skrev om i lördags. ViaMed knoppades nyligen av och värderingen tycks vara attraktiv baserat på vinstestimat. Största nackdelen är nog den politiska risken tänker jag men det kan ända vara värt en liten post ändå.

Återstår att se hur mina "impulsköp" de senaste veckorna kommer att prestera över tiden men jag föredrar att plocka in ett bolag i portföljen för vidare utvärdering före att avvakta och följa bolaget via bevakningslista istället.

Det har hänt lite annat i portföljen sen sist men det kommer jag att redovisa i månadsrapporten nu på söndag.

Vad tror du om Siltronic och kiselplattor?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: 4-traders, bolagets rapporter
Bildkällor: z2036, Pixabay


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

12 kommentarer:

  1. Spännande företag du hittat. Med tanke på att automotive har lett till att många semiconductors haft en fantastisk utveckling och att dagens bilar innehåller väldigt mycket komponenter samt sensor, tror jag att leverantörer till bolag inom denna bransch kommer att fortsatt ha en ljus framtid. Jag får kolla upp bolaget närmare och som du skriver, fina nyckeltal verkar det också ha. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värdekedjan består av kisel -> kiselplattor -> kretsar -> elektronikprylar och Siltronic verkar alltså inom kiselplattor. Ökad efterfrågan spiller väl över i alla led och jag tänker att teknikrisken kanske är något mindre längre ner i värdekedjan och kanske mindre "sexig".

      Återkoppla gärna efter din analys och tack för kommentar!

      Radera
  2. REC silicon har haft en positiv utveckling på slutet efter att ha varit en tråkaktie under en längre tid. De ligger längst ner i näringskedjan här. De verkar vara påverkade av USA/Kina handeln så kanske inte de bästa föruttsättningarna. Jag köpte ändå en mindre post för bevakning.

    SvaraRadera
  3. Har de vänt till vinst? Annars kanske just tyska Wacker är ett alternativ om du vill ha exponering mot kisel?

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera
  4. Herregud, du handlar nya aktier lika ofta som jag handlar i matvarubutiken ;-) kul, att du hittar lite unika bolag .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sannolikt en svaghet jag har men också ett sätt att få bra incitament för att lära känna ett bolag bättre. Sen är det löjligt kul att bygga globala portföljer tycker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Hittade detta bolaget av en slump igår när jag letade efter nya case. Nu ser jag i efterhand att du skrivit om bolaget, då jag helt hade missat detta inlägget.

    Jag gillar att bolaget har valt att arbeta bort alla sina skulder innan de börjar med utdelning. Det är ett fint defensivt tänk som verkligen inte alla bolag gör.

    Bolaget verkar vara överlägset mest lönsamt jämfört med sina peers och jag ligger nära köpknappen här, men ska läsa på lite mer innan jag bestämmer mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, återkoppla gärna sedan. Du lär få bättre GAV än mig då jag ligger -7 % men jag tror på bolaget långsiktigt.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Jag kan skriva en kommentar här om några dagar. Så får vi se om det blir ris eller ros 😊

      Radera
    3. Härligt, blir spännande och se vad du tycker!

      Radera
    4. Det blev en liten position. Bolaget tickar många av mina boxar av i princip de anledningarna som du nämner ovan. Och P/E 13 för 2018 känns okej för ett bolag som väntas växa med låga tvåsiffrigt per år.

      Radera