2018-03-14

UPS/DHL - ett vettigt utdelningspaket?

Jag kan vara väldigt snabb på köpknappen ibland om jag får en bra magkänsla för en aktie. I måndags så passade jag på att allokera om lite i mina utdelningsportföljer och jag kunde inte motstå frestelsen att plocka in lite nya bolag.

Ett par utav bolagen är inriktade mot paketleveranser och logistik och är välbekanta giganter inom sektorn:

 

United Parcel Service (UPS) / Deutsche Post DHL (DPW)


Jag gissar att presentation av bolagen är närmast överflödig så vi hoppar direkt till siffrorna.

AktieP/E (2018)DAGrowthzYG-score
United Parcel Service15.13.3%6.8%10.1%
Deutsche Post DHL14.43.2%8.7%11.8%

Rimlig värdering (?), hyfsad direktavkastning och förhoppningsvis stabil tillväxt är väl inte så illa? Utdelningsandelen är drygt 50 % för bägge bolagen och skuldsättningen relativt måttlig vad jag kan bedöma.

UPS handlas på USA-börsen och bolaget delar ut kvartalsvis. DPW handlas på tyska Xetra och bolaget delar ut i april.

Hur är då framtidsutsikterna?

Jag tänker att ökad e-handel skulle kunna gynna aktörer som ovan nämnda bolag. En viss "moat" lär väl vara det världsomspännande transportnätverk som bolagen byggt upp? Sedan fick jag en känsla för att det inte är helt enkelt att ersätta erfarna budbilsförare med självkörande fordon i närtid efter att ha lyssnat på senaste avsnittet av kapitalet.



Vad tror du om bolagen?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance,, 4-traders


Bildkällor: Pixabay, bolagens webbplatser


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

12 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Warren Buffett har UPS i sin portfölj, det räcker som garanti för mig;)

    Mvh/K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag inte koll på men en bra datapunkt oavsett. :-)

      Tycker nog att värderingen på DHL är lite mer attraktiv men lika bra att gardera med bägge.

      Tack för kommentar och info!

      Radera
    2. Notera att Buffet har 6 miljoner dollar! vilket är en promilles promille av hans tillgångar.
      https://www.suredividend.com/ups/

      Radera
    3. En liten stek med andra ord men ett litet symbolvärde ändå kanske?

      Tack för kommentar o info!

      Radera
  2. Trevliga inköp! Och det är skönt att se att portföljer kan utvecklas fint över tid även om man är snabb med att köpa nytt.

    Jag tror också att paketskickande kommer öka snabbare än ekonomin i övrigt men tycker samtidigt att det är lite svårt att bedöma vallgravarna. Som jag upplever det så är frakt en ganska opersonlig tjänst som därför borde vara mer utsatt än t.ex. konsumentprodukter så som tvättmedel, tobak och kaffe (där man gärna fortsätter med samma märke). Å andra sidan så är det sannolikt oerhört svårt för ett nytt eller ett mindre fraktföretag att börja tävla om billigast frakt. Stora välkända aktörer som UPS och DHL borde klara sig fint, och siffrorna ser ju riktigt bra ut.

    Blir också sugen på att köpa fraktföretag!

    MVH /GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fraktbolag känns som ett spel på ökad e-handel men det är många aktörer som vill dela på kakan tror jag. Hoppas bolagen ovan kan hantera sin marknadsandelar väl.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Frågan är ju vilka upstickare som kommer. Exempelvis så har ju Apotea gratis leverans (över 600 sek) till dörren med något bud som heter Best. Fungerar alldeles utmärkt. Provade även en annan i något sammanhang som jag inte kommer ihåg namnet på. Bägge med appar där man ser var budet är samt hur många som ligger före.

      Med det sagt så har jag mottagit samt skickat med UPS och bara positivt det med.

      Radera
    3. Ja konkurrens saknas inte men man kan väl gissa att marknaden växer så det finns nog utrymme för fler aktörer oavsett. Får kolla upp Best iaf.

      Tack för bra input och kommentar!

      Radera
  3. Vill minnas att jag beställde med UPS ngn gång och då envisades det med att vilja leverera dagtid på vardagar och annars fick man åka till deras central för upphämtning. Kändes som att de hade en hel del att jobba på. Detta var dock några år sen så det har säkert blivit bättre. Vet att Mercadolibre, utöver egna MercadoEnvios, använder UPS en hel del. Jag är oskså sugen på att köpa UPS/DHL som ett spel på e-handel men är lite orolig för att ett potentiellt handelskrig kan sätta käppar i hjulet för deras fortsatt tillväxt (gäller iofs nästan alla bolag)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt att UPS och DHL är något mer inriktade mot B2B för närvarande men tänker att de skulle kunna utöka B2C-delen mer framöver i och med utökad e-handel.

      Handelskrig blir elände över hela linjen i princip, vi får hoppas att det inte eskalerar.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Jag äger DPWN och har ägt både UPS och FEDEX. (Jobbar själv på DHL)

    Jag ser att volymerna kopplat e-handel ökar kraftig YoY vilket borde gagna samtliga aktörer i branschen, även om priserna pressas hårt från e-handelsföretagen. Spännande även att se hur Amazons planer på att köra volymer i egen regi slår ut. Som en krydda i min portfölj så har jag en även en bevakningspost i XPO Logistics Inc, dock ingen utdelning. (https://www.xpo.com/)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att höra, tack för att du delar med dig och kommenterar!

      Radera