2018-06-28

PetMed Express - We Love Our Pets!

Att investera utifrån olika långsiktiga trender är nog inte så dumt tror jag och en trend som jag gärna vill öka exponeringen mot är den kring husdjur.


Husdjur förefaller bli fullvärdiga familjemedlemmar i allt större utsträckning och man är sannolikt beredd på att ta större kostnader för djurets välbefinnande på olika sätt. I USA så kostar en hund eller katt mellan $ 7000 - 13 000 under dess livslängd och jag gissar på att trenden är ökande på sikt.

Sedan tidigare i genren har jag mindre andelar av Zooplus och Swedencare och i förra veckan plockade jag in en post i amerikanska:

PetMed Express (PETS)


"Founded in 1996, PetMed Express is America's Largest Pet Pharmacy, delivering prescription and non-prescription pet medications and other health products for dogs and cats at competitive prices direct to the consumer through its 1-800-PetMeds toll free number and on the Internet through its website at www.1800petmeds.com." - https://www.1800petmeds.com/pressroom.jsp?id=168&adate=05.07.2018
USA:s största apotekskedja för husdjur låter inte fel i mina öron så vad kostar då ett sånt här bolag? P/E ligger på ca 20 för 2019 och en direktavkastning på drygt 2 % avskräcker inte mig i alla fall. Till detta kan vi addera nettokassa och ett finfint kassaflöde som med råge täcker utdelningarna.

Fin utdelningshistorik sen de började med utdelningar och utsikterna framåt förefaller vara goda tycker jag.

Bolaget förefaller utvecklas i rätt riktning och de gynnas av skattereformen vilket lär synas på sista raden allt annat lika.

Vad tror du om bolaget och "husdjurssektorn"?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders
Bildkällor: Pixabay, bolagets webbplats 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Tror på husdjurs sektorn i allmänhet, inte fullt såld på apoteksbiten då medicin är oftast köpt direkt vid besöket och skulle hellre se en djursjukhuskedja eller liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ha en poäng, finns det någon börsnoterad djursjukskedja tro?

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Husdjurssektorn tycker jag är spännande, men i dagsläget har jag valt att inte gå in i den. Jag tror att det finns ett stort potential, goda tillväxtmöjligheter. Jag skulle också hellre investera i en djursjukhuskedja än ett apotek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som utbudet av noterade bolag inom sektorn är lite klent tyvärr.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Jag har ett antal bolag på temat som inspirerades av ett inlägg på Gustavs blogg förra året. Men så var de rätt dyra:
    Aktieingenjören14 mars 2017 17:03
    Dedicare är rejält mycket dyrare än NGS just nu (P/E 20ish mot P/E 13ish) men bättre positionerat inom sjuksköterskesegmentet som är hetast just nu och mer äldreinriktat. Starta ett eget bemanningsbolag med fokus på undersköterskor och assistenter kanske skulle vara något? =).

    Radera
    Svara

    Aktieingenjören17 mars 2017 11:59
    Har sniffat upp fler veterinärbolag och det verkar som att hela sektorn är stekhet om man ser till uppgångarna.

    AnimalCare Group som säljer produkter och tjänster för veterinärmottagningar: http://www.google.co.uk/finance?q=LON:ANCR&ei=Z7_LWMijFsjisAHGhL-oCg

    CVS Group som driver kliniker och diagnostikcenter:
    http://www.google.co.uk/finance?q=LON:CVSG&ei=d7_LWOm8GMfssAGkjqjoCw

    Premier Veterinary group som också driver veterinärkliniker samt service:
    http://www.google.co.uk/finance?q=LON:PVG&ei=r7_LWJGDGZDDsAGp06fQCA

    Tristel som tillverkar antiseptiska preparat för skydd mot antibiotikaresisten både hos människor och djur:
    http://www.google.co.uk/finance?cid=699892

    Benchmarks Holdings, holdingbolag för bolag inom djurhälsa samt veterinärverksamhet:
    http://www.google.co.uk/finance?q=LON%3ABMK&ei=kMDLWPCzKMzlsAHInaDwAg

    Dechra Pharmaceuticals som verkar vara en jätte inom veterinärläkemedel:
    http://www.google.co.uk/finance?q=LON:DPH&ei=r7_LWJGDGZDDsAGp06fQCA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, perfekt med lite fler att välja bland - tack för tips och kommentar!

      Radera