2018-06-21

Bokrecension: Bli rik och fri med aktier

Marcus Hernhags fjärde bok i serien "Den enkla vägen" har nu funnits ute ett tag och då jag nyligen fick ett recensionsexemplar så tänkte jag att just en recension av boken är på sin plats.

Denna gång har Hernhag en medförfattare, ingen mindre än Arne "Kavastu" Talving.

Bli rik och fri med aktier
av Marcus Hernhag/Arne Talving (Sterners)



Jag skulle nog vilja kategorisera boken tillsammans med den från Miljonär innan 30, då boken har ganska stort fokus på livsstil i form av olika spartips bland annat. Är du ute efter en renodlad aktiebok så är delarna 1-3 i serien att rekommendera före denna bok.

Boken är lättläst likt de tidigare böckerna men jag funderar på hur mycket en väl insatt person som jag "läser mellan raderna" vilket säkert påverkar en del i det avseendet. Det vore intressant att höra vad "nybörjare" tycker om boken och hur lätt de tycker att det är att ta till sig informationen.

En av de mer intressanta delarna tycker jag är i slutet när bägge författarna ger sin syn på en rad olika frågeställningar som exempelvis "Aktien är ned 30 % - vad gör jag?".

Annars är bokens kapitel uppdelade författarna emellan vilket är intressant då du får lite olika perspektiv på sparande och aktiestrategier. En nackdel med detta är kanske att det blir lite splittrat och för nybörjaren kanske inte optimalt? Ska du välja Hernhags strategi (utdelning) eller Kavastus (trend/momentum)?

Att läsa om herrarnas bakgrundshistorier är klart intressant och det är imponerande såväl som inspirerande att de nått framgång genom att gå sina egna vägar och mer eller mindre startat från 0 kr på fickan. Här tänker jag på debatten kring barnsparande, kommer barn med mycket pengar hemifrån ha samma drivkraft än om så inte var fallet?

Jag delar helt Kavastus ljumma inställning till spel och dobbel och skulle gärna se att folk lade pengar och tid på långsiktigt sparande istället. Vidare tycker jag han för ett intressant resonemang vid köp av bil som är tänkvärt (ledtråd: beige).

Även om jag föredrar de tidigare böckerna i serien före denna så tycker jag ändå att den är klart läsvärd och klassas nog som obligatorisk läsning för en person som är i början av sitt långsiktiga sparande.

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Foto: z2036, Pixabay


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

ps. Jag önskar Glad Midsommar till er alla - efter regn kommer solsken! :-)

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa dina tankar om den där boken Stefen men framförallt: Ha en riktigt go helg! :)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma - ha en fortsatt glad och trevlig midsommar! :-)

      Radera