2017-04-27

Bokrecension: Så kan du bli miljonär Innan 30 och pensionär innan 40

Pensionär innan 40!? Galet eller fullt möjligt?

Jag har precis läst klart boken Så kan du bli miljonär Innan 30 och pensionär innan 40 (Sterners förlag) skriven av den anonyme bloggaren miljonär Innan 30 och som z2036-traditionen bjuder så är det på plats för en recension.

foto: Stefan Thelenius

Jag har vaga minnen om hur jag upptäckte ekonomibloggar under andra halvan av 00-talet men utöver 4020 så minns jag en speciellt en kille som påstod att han skulle bli miljonär innan 30 (Mi30). Jag har för mig att blogg-layouten var svart bakgrund med hög konstrast och jag tyckte den var speciell på många sätt minns jag. 

Senare skulle det visa sig att jag attraheras mer av 4020:s strategi kring utdelningsinvestering än det här med "snålbloggande". Mi30 var sannolikt först i den genren och han är enligt mig och av många ansedd som den mest framstående i kategorin. Det var ingen slump att han fick exemplifiera den högsta graden av spardisciplin när jag införde parametern i min sparkalkylator.

Sparkalkylator ja. Undertecknads verktyg har sannolikt använts en del i boken och jag har snabbkikat på en del räkneexempel från boken för ett antal månader sedan. Min "ersättning" för detta är ett recensionsexemplar och ett hedersamt omnämnande i boken vilket man blir stolt över. Med det sagt så får ni ha det i beaktande kring mitt utlåtande om boken men ska försöka hålla mig så objektiv det går oavsett.

Om vi börjar med genren "snålbloggare" så anser jag mig inte tillhöra den då jag inte har för avsikt att sluta jobba i förtid, utan snarare tvärtom som det känns nu. På så sätt har jag lite svårt att relatera till de avsnitt som handlar just om tidig "pensionering". Nu tycker jag i och för sig att den ekonomiska friheten betonas före att man ska "ligga på soffan" efter 40. Men i övrigt finns det många likheter med det som författaren förordar och min egen syn på ekonomiska förehavanden.

Ett sådant exempel är resonemanget kring utgifter där jag håller med om det mesta, som att inte betala för mycket (bolån, abonnemang), undvika dyra märkeskläder, motionera till och från jobbet (vi har även gemensamt om att ha löptränat på julafton), matlåda med mera.

Vidare så delar vi numera sparstrategi i form av stabila utdelningar och jag tycker resonemanget kring aktier och fonder i boken är på en tilltalande enkel nivå.

Något som slår mig när jag läser boken och som även gäller författarens bloggtexter är det rättframma och lättlästa språkbruket som utan krusiduller förmedlar budskapet. Budskapet är det primära i boken och ibland kanske det blir lite väl torrt men det hänger väl lite på ämnet också antar jag. Men så glimmar det till och följande citat tycker jag är kul:
"Att fila min frus fötter är inget jag älskar, men när jag tänker på hur mycket pengar vi sparar känns det genast bättre."
Man kan inte annat än att bli imponerad över den hängivenhet som Mi30 uppvisat i sin resa mot frihet och jag tror många läsare kommer att bli inspirerade till långsiktigt sparande oavsett vilket slutmål man har. Jag är övertygad om att författaren kommer att lyckas med sitt mål om att nå ekonomisk frihet innan 40 vilket skulle resulterat i guldmedalj om det hade varit en OS-gren.

Sammanfattningsvis så är boken en fin samling av handfasta tips från sparsamhet till uppbyggnad av passiv inkomst. Även om främsta målgruppen är nog de som ännu inte upptäckt fördelarna med långsiktigt sparande så tycker jag även boken har stor behållning för oss "ekonominördar" i form av ett tidsdokument om en era som kanske inte återkommer på samma sätt.

Det är nog för tidigt att utse årets julklapp men denna bok tycker jag i alla fall är den perfekta studentpresenten alla kategorier.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

17 kommentarer:

  1. HAHA! Vilket klockrent citat :D Längtar till jag får mitt ex. Tack för recensionen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl bekomme, tror inte du blir besviken :-)

      Radera
  2. Själv tror jag boken kan bli en framgång. Intresset för aktier, och investeringar är på topp. Det är det alltid efter en lång börsuppgång. Haskel har skrivit om att bli grymt rik på aktier. Hernhag om en enkel väg att bli rik på aktier. Nu kommer Miljonären innan 30 med sin volym.

    Har dessa böcker något värde i den meningen att du kommer att tjäna pengar? Svar: Nej. Dessa böcker har samma värde som alla dessa dietböcker, och handfasta råd att gå ner vikt har. Inget värde alls.

    Du kommer inte att bli smal, och rik. There are no shortcuts. Har inte läst någon av böckerna skulle jag få välja hade jag valt Miljonärens bok man hade varje fall fått ett och annat skratt. Det är ju rätt kul när bloggaren beskriver hur han gör husrannsakan i bostadsrättsföreningens soprum på jakt efter tomburkar.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken skiljer sig på så sätt att det primära är kring att spara pengar före att tjäna pengar. Sen finns det förvisso avsnitt som handlar om hur man sen förvaltar sparandet men i det avseendet lovar inte författaren mer guld o gröna skogar än vad aktiemarknaden presterat de senaste hundra åren åtminstone.

      Om man tar genren dietböcker så är dieten i denna bok inget lättsmält eller quickfix utan mer i klassen "så genomför du ett ultramarathon på riskorn, vilja och med ett leende på läpparna".

      Kommer vi få en pensionsvåg av fyrtioåringar framöver? Skulle inte tro det.

      Kommer läsaren få insikt om betydelsen av att hushålla med sina pengar och vad långssiktigt sparande kan göra för skillnad över tid? Svar ja.

      Tack för din kommentar Lars!

      Radera
    2. " Du kommer inte att bli smal, och rik. ". Lars, du har mer rätt än du anar. Det undermedvetna kommer nämligen se till att du serveras exakt det i ditt liv som du tänker på. Dvs. du kommer aldrig bli rik, för du tror inte ens det är möjligt, tydligen. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    3. @Investeraren

      Alla personer som sysslar med aktier har ett synnerligen väl utvecklat känsloliv. Känslan av panik, flykt, och girighet och finns alltid med. Själv har jag gjort iakttagelsen att många känner på sig en otroligt massa saker. HM känns helt fel. LVMH bör ju vara ett bättre val. Castellum känns som en trygg hamn för kapitalet. Här känner man en sådan tillförsikt att det känns som det bör kallas ett kärninnehav.

      Min poäng är att den dagen det börjar blåsa ordentligt på börshavet har man ingen som helst användning av denna litteratur.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    4. Såg att bloggaren Besser1 gjorde en intressant genomgång av Sway som kan inhandlas för 138kr. Den typ av litteratur som är verkligen användbar, och som man kan återkomma till ungefär som A Random Walk.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    5. Miljonären förespråkar köp och behåll i stabila utdelare (spoiler?) men oavsett så är vi många investerare som kommer att prövas mentalt vid nästa baisse.

      Radera
  3. @Stefan

    Kommer vi att få någon pensionsvåg av fyrtioåringar? Svar: Nej. Bloggaren Miljonär innan 30 är en fanatiker och ett unikum. De flesta är inte det. Bloggaren och hans kvinna där båda är miljonärer har trängt ihop sig i en två, ingen vill ha barn för att ta ett exempel. Nästan alla kvinnor jag mött vill bo rymligt vill ha space. De flesta vill ha barn. Jag skulle inte uppskatta om min partner tyckte det var kul, och gå en kvällspromenad där huvudsyftet var att samla tomburkar.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar din analys kring pensionsvåg i stort. Burkletandet däremot framstår dock i boken mer som en kul grej och den sker under diskreta former som jag förstår. Vi har många soprum i min förening, man kanske skulle...

      :-)

      Radera
  4. Tack för bra recension och roliga kommentarer. Helt riktigt att burkletandet är mer av en hobby och sker i stor hemlighet. Inget letande på kvällspromenaden alltså.

    SvaraRadera
  5. Gnetande&snålande sätter sina spår förmodligen för resten av hens liv oavsett om den sk guldkanten på tillvaron senare ska tas upp och genomföras.
    Blir inget av med det - tro mig, har träffat och studerat denna typ av människor alltför länge.
    Finns det något som får de allra flesta människor att rysa så är det väl en snål människa. Tänk efter själv på en du känner till. Oftast får de leva lyckligt omedvetna om medmänniskors tysta uppfattning om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är en skillnad på att vara snål mot alla eller bara mot sig själv tycker jag. Mi30 är mer åt det senare hållet enligt uppgift i boken. Sen kanske det är så att om man är snål mot sig själv kanske det indirekt spiller över på generositet i allmänhet - man kanske inte är den i gänget som bjuder på spontanfest?

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Alltid trevligt med recensioner, men tycker att det blir lite väl mycket ryggdunkningar just nu. Recensioner skall väl vara kritiska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ta min recension för vad den är då jag gillar långsiktigt sparande och tycker om böcker som förordar detta allmänt sett.

      Om någon på Aftonbladet skulle recensera boken så tror jag man skulle få en annan vinkling.

      Jag har svårt generellt för att vara kritisk bara för att utan ser mer till om det finns saker som skulle kunna vara bättre. Jag är som sagt inte speciellt intresserad av att gå i pension i förtid och det är väl den delen av boken man kanske skulle kunna möjligen rikta en viss kritik mot. Men som liberalt sinnad person tycker jag det är upp till var och en och man har levt ett spartanskt liv i decennier för att uppnå detta så är inte jag den att kritisera valet.

      Tack för kommentar!

      Radera