2017-04-19

Danske Invest SRI Global utd

Fortsätter min nystartade bloggserie som handlar om fonder som delar ut med en så kallad "vanlig" fond vilken har som fördel att man kan handla den utan courtage.

bildkälla: z2036

Fonden är en global indexfond som följer indexet MSCI World fast med någon form av etisk inriktning. Men till skillnad från andra globalfonder har den egenskapen att den delar ut en gång om året i början av juni.

Hur mycket delar den då ut? Ja enligt fondprospektet så delar den ut 4-6%-enheter utöver föregående års inflation. Vidare så är det NAV (dvs. fondens nettovärde) per den sista bankdagen för året som ligger till grund för beräkningen av utdelningens storlek. Kommande utdelning för i år är fastställd till 5,59 kr vilket motsvarar 4,9% (4,18%) av fondens värde vid årsskiftet.

Lite speciella regler kan man tycka då jag tolkar det som att underliggande bolags utdelningar inte spelar någon roll i sammanhanget utan utdelningen från fonden kommer sannolikt från försäljning av aktier nära utdelningen om jag får gissa. Exempelvis äger fonden icke-utdelande aktier som Berkshire vilket kanske stöder min teori.

Antar att fonden har stiftelser eller motsvarande som främsta målgrupp då dessa söker inflationsjusterad årlig avkastning i form av utbetalning tänker jag.

I ett worst-case scenario då inflationen är hög samtidigt som fonden sjunker i värde så kan utdelningen innebära försäljning av en stor andel innehav vid en dålig tidpunkt gissar jag vilket kanske inte är optimalt på något sätt.

Avgiften då? Årlig avgift ligger på 0,56% vilket är ok men knappast billigt för en global indexfond som man kan få från ca 0,20-0,30%.

Hos Avanza kunde jag bara hitta fonden som icke-utdelande men hos Nordnet finns den vilket lär innebära att man borde kunna automatspara i den om man så önskar. Detta är inget jag rekommenderar då det inte blir meningsfullt under spartid utan då är det bättre att välja en billigare globalfond och i så fall byta till Danske Invest SRI Global utd när man sparat klart och vill börja få utdelningar.

Är detta en fond som lockar dig?


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

8 kommentarer:

  1. För att vara ärlig så tycker jag det låter som en dålig idé. Jag förstår inte vinsten med deras utdelningspolicy. Det skapar onödiga transaktioner och "syntetisk" ohållbar utdelning. Svolder hade någon liknade policy tidigare men har gått ifrån det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vid närmare eftertanke (och via inspel av Lundaluppen på Twitter) så kan man fundera över varför en vanlig fond ska dela ut alls? Rimligen så är det bara att sälja av önskat belopp från en fond godtyckligt efter behov för att uppnå samma effekt, eller har jag missat något?

      För en ETF däremot så kan det vara en poäng då utdelningen är courtagefri medans ett sälj inte är det.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Om en investering är bra eller dålig beror ju mycket på svaret på frågan för vem? Det tycks ju finnas ett stort behov av att få just utdelningar om man läser ekonomibloggar. Jag har gjort iakttagelsen att höjden av tillfredställse inträder när man sagt upp sig från sitt lönearbete, och kan börja leva på just utdelningar.

    Utdelningar fyller ett psykologiskt behov. Äger själv kanadensiska HR.UN en REIT som ger utdelning varje månad. Jag får svårare och svårare att sälja den trots att jag funderat på en vinsthemtagning. Man känner sig som en fastighetsägare och utdelningen kommer varje månad.

    Varför delar Hemfosa ut fyra gånger per år? Egentligen av samma skäl. Xact har sjösatt en ny utdelande fond med fokus på Norden. Behovet tycks finnas där.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att utdelningar är kul på många sätt skriver jag under på och har man frekventa utdelningar så har man enligt mig en flexibel sparform där man lätt kan skifta till uttag utan att behöva ställas inför ett svårt säljbeslut.

      En årsutdelning från en vanlig fond har nog även jag svårt att se poäng med men kanske ngt psykologiskt argument där?

      Tack för kommentar Lars!

      Radera
  3. Jag sitter faktiskt och filar på fördelningen av fondinvesteringar i en kapitalförsäkring där jag av olika anledningar är begränsad till just fonder. Och då vill jag ju att en liten del av fondinnehavet ska likvideras automatiskt varje år så att skatten täcks. Där tänker jag att 10% av kontoinnehavet kan ligga i denna fond, så att cirka 0,4% delas ut årligen.

    Rätt tänkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket försäkringsbolag har du KF:en i? I de flesta fondförsäkringar säljs det av automatiskt för att täcka skatten men förvisso proportionellt från alla innehav vilket man kanske inte alltid vill.

      Om skatten ska täckas från likvidkontot så är din idé inte så dum utifall du vill slippa sälja fondandelar manuellt. En hake kan förstås vara om skatten ska betalas kvartalsvis så blir det en liten "onödig" slatt som ligger från utdelningen i juni till Q1/Q2 nästkommande år.

      Intressant tanke oavsett!

      Radera
    2. Tack Stefan.

      Det är hos Nordnet. Så jag antar att jag kan skippa utdelande fond och alltså låta Nordnet hyvla av någon tiondels procent per kvartal? Och proportionerligt över innehaven känns helt ok för mig. Det går alltid att balansera om manuellt när behov uppstår.

      Radera
    3. Är osäker på hur Nordnet gör för rena fondförsäkringar så dubbelkolla med dem så vet du vad som gäller.

      Radera