2017-04-16

Winter is coming? Bring it on!

Att vakna upp på långfredagen till en decimeter nysnö var nästan lika overkligt som att vakna upp till Brexit under midsommarhelgen senast det begav sig. Nog för att jag gillar vinter och snö men nu var man faktiskt inriktad på lite soligare tider.

Men i många utav mina portföljer snöar det ständigt - utdelningarna haglar in och bygger på snöbollen!
bildkällor: pixabay/z2036

En sak som gör utdelningsinvestering tilltalande tycker jag är känslan när kassan fylls med cash från bolagens vinster/kassaflöde via utdelningar. Förvisso kanske pengarna skulle göra mer nytta inom bolaget ibland men jag tror det är sunt att ett bolag skiftar ut (över)vinster så att risken för eventuella extravaganta ledningstilltag minskas.

Om jag räknar ihop utdelningarna så jag fått i år summerar jag dessa till 107 stycken (!) vilket får anses som ihållande snöfall! Det måhända att jag någon gång "växer upp" och konsoliderar mina portföljer framöver men just nu är det löjligt kul när kassan fylls på minst veckovis.

bildkälla:z2036

Nu är kanske antalet utdelningar inte viktigare än den totala summan av de man får men skulle vädret förändras i form av en utdelningssänkning så lär några andra snöflingor nå portföljens kassa oavsett.
"...finns det någon fördel?"
Är det då bara "kul" med frekventa utdelningar eller finns det någon fördel? Som jag skrivit om tidigare så blir ränta-på-ränta än mer kraftfull med löpande utdelningar och det underlättar även min balansering av hävstång.

Själva grejen med att det är kul ska nog inte underskattas heller, speciellt inte om det skulle bli en längre tids nedgång då man kan trösta sig med att återinvestera till högre direktavkastning givet att utdelningarna inte sänks.

Att återinvestera är också en trevlig process tycker jag och oftast finns det någon aktie som känns köpvärd för stunden när man har så många att välja bland som jag.

Förvisso är kursuppgångar också tilltalande men de känns mindre säkra på något sätt tycker jag. Här måste man sälja för att ta hem en vinst och vi är nog många som tycker det är extremt svårt att veta om/när man ska det. Nog för att återinvestering av utdelning ger samma totalavkastning i teorin om man återinvesterar i samma aktie jämfört med om bolaget behållit utdelningen men antalet av dina aktier ökar och även nästkommande utdelning oavsett hur kursen utvecklas.
"...roligt möter rationell risknivå..."
Det är möjligt att man lurar sig själv ibland med det förföriska i utdelningsinvestering och att investeringar inte ska vara kul utan helst strikt, torrt och tråkigt. Men att ha en disciplinerad och diversifierad utdelningsstrategi är kanske det bästa av flera världar där roligt möter rationell risknivå och förhoppningsvis ger god riskjusterad avkastning över tiden.

Winter is coming? Bring it on!

bildkälla:z2036

Väderprognosen för börsen framöver är nog att det kan bli stormigt efter det att det nuvarande lugna vädret (låg volatilitet) går mot sitt slut. Måhända håller nuvarande högtryck (hausse) i sig ett tag till. För mina utdelningsportföljer spår jag fortsatt ihållande snöfall över stora delar av världen :-)

Hur är väderutsikterna för din portfölj?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

16 kommentarer:

  1. Jag tror att tråkaktier som Axfood och Castellum (pga stabila hyresintäkter och solida finanser) kommer gynnas av sämre tider. De handlas nu till en löjligt hög YOC och såvida räntan inte plötsligt börjar öka dramatiskt kan det snarast bli så att fler placerare söker sig till tryggare hamnar när andra aktier vänder nedåt igen. Tror de ska nedåt en mer normal värdering med en YOC på 3,5-4 igen vilket skulle innebära att det kan finnas en uppsida i kursen på 10-20 procent. Tror faktiskt att också H&M kan visa sig gynnas av sämre tider eftersom de finansiellt trots lånen står sig starkare än flera av konkurrenterna samtidigt som fler köper billigare kläder i lågkonjunktur.

    Det som bekymrar mig mest är hur räntan utvecklas - bank och fastighetsaktier i övrigt blir viktigt att bevaka noga. Tycker dock att den risken är hyggligt inprisad på nuvarande nivåer.

    Ska också bli intressant att se varthän kronkursen tar vägen. Kronan är svag mot alla väsentliga utländska valutor just nu och bör stärkas något på sikt. Samtidigt kan sämre tider innebära fortsatta problem för kronan. Här vet jag ärligt talat inte alls hur man ska förhålla sig. Utländska aktier känns dyra men finns just nu inte så mycket som talar för att de kommer bli billigare än svenska i kort perspektiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja räntan och inflationen bör man hålla extra kolla på som utdelningsinvesterare och just nu stiger dessa sakta vilket gynnar banksektorn bl a tror jag. Mitt huvudscenario är ändå fortsatt låga räntor historiskt sett och tror att globaliseringen hjälper till att inflationen inte rusar world wide åtminstone.

      Jag försöker bygga upp utdelningsportföljerna med en bred blandning av sektorer och länder så att värdeutvecklingen blir lite jämnare tror jag oavsett ränta och konjunktur.

      Tack för din kommentar!

      Radera
    2. Blandar du inte ihop Yield on cost och direktavkastning (Yield), utdelningsseglaren? Det är en viss skillnad på begreppen, vilken YOC jag har på mina aktier inköpta för x år sedan är ju totalt oviktigt som grund för ett investeringsbeslut.

      För övrigt är det väl bra att aktier handlas till hög yield (eller som du skriver YOC)?

      Radera
    3. Så är det nog, själv bryr jag mig inte om YoC eller GAV längre utan nuvarande DA samt utsikter för utdelningshöjningar är det jag fattar mina beslut efter.

      Radera
  2. Själv sitter man med ungefär en utdelning i veckan över helåret. Hade velat ha många fler :) Jag är precis som du helt beroende av att se utdelningarna trilla in :D Mestadelen av mina utdelningar kommer från Veckoportföljen men jag har tänkt börja köpa in ett utländskt bolag i kvartalet till en utländsk kassaflödesportfölj likt din "Global Dividend". Jag som märkt att mitt jobb tar så mycket tid att tiden till portföljen blir lidande så jag tror på en kassaflödesportfölj med stabila utdelande bolag som viktas mot framtida megatrender likt ökat befolkningsökning, digitalisering, e-handel etc :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får boka parterapi framåt mot vårt gemensamma beroende! #sparadkrona :-)

      Nåväl, tror du är inne på något här, det går sannolikt att kombinera utdelningsinvestering med framtida megatrender och det borde kunna bli en bra "allvädersportfölj" tänker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Får 262 utdelningar per år. Har en relativt tråkig portfölj som sköter sig själv (innehav som coca cola, pepsi, walmart, PG etc).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter allt annat än tråkigt i min bok, bra jobbat och tack för kommentar!

      Radera
  4. En fundering är om det kommer snöa överallt eller om diversifiering skyddar, trots en global värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min förhoppning är att det kommer att vara ständigt snöfall från olika delar av världen i mina utdelningsportföljer och förhoppningsvis med ökad nederbörd med tiden.

      Vet inte om liknelsen med väder funkar klockrent men det är kul med löpande utdelningar oavsett tycker jag :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Tack för en grym blogg och kul att följa dina utdelningar.
    Har du något tips eller instruktion på hur man kan göra för att få till en utdelningskalender som bilden här i inlägget och som du har under "MyDividends"?
    Började knacka in manuellt men det kommer ju inte bli hållbart i längden när man ändrar innehav mm. /R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man använda mitt verktyg MyDividends så finns det inga genvägar annat än att hålla innehav och antal uppdaterade i ett Google spreadsheet. Jag tycker personligen att det är värt det och då håller jag ändå koll på 100+ aktier.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  6. Mina utdelningar växer också men lite ojämt år från år. Håller med om att det är barnsligt roligt när de kommert, i mitt som i mångas fall dock i en större klump just nu då halva portföljen är svenska aktier. Ska fundera över en jämnare fördelning över året. Finns någotland där utdelningarna koncentreras till hösten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En jämn fördelning har inget egenvärde utöver att viss matematisk fördel samt rolighetsfaktorn man kan man få till det med bra bolag i botten så är det win-win tycker jag.

      Höstutdelare är sällsynta tyvärr, Clas Ohlson i september är given tycker jag och sedan har vi Atea och Castellum som har halva deras utdelning på hösten.

      Tack för kommentar!

      Radera
  7. Hej Stefan
    Behöver hjälp för att hitta halvårs eller ännu bättre kvartal utdelande aktier i Euro
    Så klart med fin historik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den enda aktien med halvårsutdelning i EUR jag känner till kommer jag berätta om i morgondagens inlägg, stay tuned!

      Radera